DRIVR

Test: Jaguar XFR (MY 2012)

Het is kort na de ochtendspits wanneer ik Brussel via een vreedzame E40 voor Gent ruil. Zachtjes laverend op het eerste en tweede rijvak word ik meteen getrakteerd op geïntrigeerde blikken van leftlanende leaserijders. En of ze spotten dat dit geen run-of-the-mill viercilinder is. De ooit zo bescheiden XFR heeft voor 2012 namelijk een visuele update gekregen, waarmee er een einde komt aan zijn ingetogen looks. No more Mr. Nice Guy, then?

Onderhuids blijft alles nochtans bij het oude. De gesuperchargede vijfliter V8 staat intussen synoniem met JLR’s performance-modellen, en is als vanouds bij de les: 510 pk en 625 Nm voor 4,9s naar de 100. Toch blijft de XFR gekenmerkt door een bizarre contradictie: Concorde-snel, zelfs in den draai en tegelijk Orient Express-comfortabel, zelfs op sportbanden. Een dikke pluim voor de verantwoordelijke ingenieurs, maar ook de reden waarom het sensatiegehalte bij normaal gebruik laag ligt. Tenzij je de nationale snelheidslimieten laat voor wat ze zijn en de spreekwoordelijke naverbranders ontsteekt. Deze kat smeekt dan ook om een onbegrensde Autobahn om zijn intrinsieke talenten volledig tot uiting te laten komen.

Niet dat de talenten van de XFR zich beperken tot linkerbaanvakrijden. Met de Dynamic-stand geactiveerd en Sport via de Rotary Control Unit geselecteerd is het altijd en overal tempo maken. Waftend op zeeën van koppel met een nog steeds (veel te?) bescheiden achtcilindersoundtrack is het desgewenst zijwaarts bochten pikken – met dank aan de excellente sportfauteuils. Binnenin gaat de XFR er trouwens sterk op vooruit, met een hoop weelderige materialen en zowat alle snufjes inbegrepen – inclusief het touchscreen infotainmentsysteem dat ondanks een kleine update bovenaan de korte lijst met ergernissen blijft staan.


Een ander pijnpunt (niet exclusief aan de XFR maar wel genoteerd tijdens onze test in maart) zijn de prestaties op winterbanden bij oplopende temperaturen. Samengevat: ze krijgen het monsterkoppel gewoon niet aan de grond, ondanks verwoede pogingen van de elektronische waakhond. Het zoveelste bewijs dat ribbelsloffen erg celciusgevoelig zijn, en supersedans als de XFR op plakkerig zomerrubber teren. Maar dat doet gelukkig niets af aan de intrinsieke kwaliteiten van de XFR die alleen moeite heeft om de financieel veel aantrekkelijkere – en quasi even capabele XF 3.0d S – uit eigen huis op afstand te houden. Ook met facelift.

JAGUAR XFR

Plus Min
+ Gespleten persoonlijkheid – Meerwaarde in ons Belgenlandje?

Weggecijferd

Motor 5.0 V8 Compressor
Aandrijving achterwielen
Vermogen 510 pk
Koppel 625 Nm
Gewicht 1891 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,9 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 16,6 l/100 km
Prijs 94.300 euro
Fiscale PK 24

Verdict

8 op 10

Share Button

5 Responses

  1. e-shock says:

    Een E40 met mediterrane look …
    (De prentjes die DRIVR zelf neemt zijn toch vele malen charmanter !) 😉

  2. Ken Divjak says:

    Allez merci voor het compliment, e.

    Er circuleren inderdaad weinig (spannende) persplaten van de XFR 2012 – maar aangezien de geheugenkaart van auteur & fotograaf Ameye onherroepelijk gecrasht is, hebben we ze hier toch moeten gebruiken.

    Ik heb het trouwens gisteren in het lang en breed met Pieter over zijn visie op de R-modellen gehad, en hij is van mening dat die benaming de lading niet helemaal dekt. Of beter: de lading overdrijft; bij de Rrrr denken petrolheads van oudsher aan de overtreffende trap, waar Jaguars met die afkorting nog vrij beschaafd zijn.

    Volgens Pieter – en daar volg ik hem gedeeltelijk in – zou de 5.0 V8 SC gewoon als dusdanig benoemd moeten worden, en de R voorbehouden blijven aan wat vandaag de (XK)RS is.

    Waarom ik die mening slechts gedeeltelijk onderschrijf? Omdat bovenstaande XFR je de keuze laat om zowel gezapig (onderstuur) alsook geschift (overstuur) door het verkeer te gaan – en dat is voor het cliënteel van dit soort (prijzige) sedans eerder een plus dan een min.

  3. Sam says:

    Oneens! :p

    Tot een jaar terug (voor de huidige generatie M5 dus) waren de XKR en de XFR zowel in rechte lijn als op circuit, al is het verschil daar enorm klein, sneller dan respectievelijk een M6 en M5.

    Pieters theorie lijkt me zoiets als zeggen dat een M3, 4.0i hoort te heten, en een M3 GTS, M3 mag heten…

    Of ben ik nu gewoon te duidelijk fan van de R-reeks van Jaguar?

  4. Wim Bervoets says:

    Ik begrijp Pieters argument van een bijzonder beschaafde XFR, want dat was ook mijn eerste indruk.

    Maar bij een herbenaming zou je dan een XF 5.0 V8, 5.0 V8 S/C en een eventuele XFR hebben – waarbij die laatste in wezen een XFR-S is. Wat dat qua rijbeleving geeft, zou ik niet kunnen zeggen – wegens alleen ervaring met de S/C – maar het verschil in vermogen tussen de eerste twee (385 tegenover 510 pk) lijkt me veel groter dan tussen de laatste twee (510 tegenover 550 pk), en dan gaat de vlag volgens mij de lading nog minder dekken.

  5. Pieter Ameye says:

    Dat de XFR-S intussen is gefotografeerd mag niet verwonderen. Motorisch identiek aan de XKR-S (waarover later meer), en dus goed voor om en bij de 550pk, met als grootste uiterlijk verschil een optisch weinig geslaagde spoiler achterop.

    (foto: autocar)

Leave a Reply