DRIVR

Volvo S60 Polestar Performance… Concept

“De grootste octaantragedie van 2010? Dat moet de Polestar C30 zijn; de Focus RS-killer van Zweedse makelij die het daglicht nooit zal zien. Gelukkig zal Volvo’s tuningsarm ‘het daar niet bij laten’ aldus marketingman Hans Baath die grootse plannen heeft met de Volvo S60…” Dat schreven we medio 2011, en vandaag is het resultaat van die belofte een feit. Maak kennis met het 508pk sterke Polestar Performance Concept dat de voorbode van een beperkte oplage moet zijn.

Geef toe: de V60 is een beduidend mooiere wagen dan de S60. Volvo doet nu eenmaal beter breaks dan sedans, maar dat is zonder de visuele opsmuk van Polestar gerekend. Een likje smurfenverf en een setje negenduimers later ziet deze S60 er – vooral dankzij de uitgeklopte wielkasten – een hele cool wall serieuzer uit, en dan hebben we het nog niet over de hardware gehad: geen Yamaha-V8 zoals eerder gespeculeerd, maar een opgefokte T6 drieliter zes-in-lijn turbobenzine die 508pk/575Nm produceert en 7.100 toeren aankan.

Zover, zo voorspelbaar. Want het echte werk van racepreparateur Polestar zit natuurlijk onderin – te beginnen met de verbrede, verlaagde én verstevigde ophanging op peperdure Öhlins dempers. Net als bij het C30 concept prijkt er tussen de wielen een integrale aandrijving om al dat vermogen aan de grond te zetten. En dat lukt kennelijk wonderwel: 0 tot 100 in 3,9s en 300km/h voluit. Zeiden we trouwens al dat de T6 voor het eerst aan een manuele zesbak met korte verzetten gekoppeld wordt? Klinkt bijna te goed om waar te zijn.

Voorlopig is de S60 Polestar dan ook een one-off. Al kunnen we ons niet inbeelden dat Volvo zijn DRIVRs opnieuw zou  desillusioneren met een marketingcampagne beter dan echte productiebedoelingen. De haatmail zou niet bij te houden zijn. Het persbericht is in dat opzicht trouwens positief: “A small series of Polestar modified S60s may be built pending market response”. Zal een beetje afhangen van de prijsstelling natuurlijk, tenzij alle prospecten zo welgesteld zijn als de toekomstige eigenaar van dit eerste prototype. Want blijkbaar heeft die Polestar an offer gemaakt they couldn’t resist.  Kunnen wij volledig inkomen.

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Volgens Pistonheads is dit prototype gecommissioneerd voor en verkocht aan 300.000$ oftewel 240.000€. En dat doen ze op vraag graag nog eens over…

  2. Ken Divjak says:

    Nog een update: eindelijk (Zweedse) video!

     

  3. Ken Divjak says:

    En nu beginnen we echt waterachtig te worden…!

Leave a Reply