DRIVR

Komt Maserati met GranSport op basis van Alfa 4C ?

‘Stel je voor dat we iets als de Alfa Romeo 4C zouden bouwen, maar dan voor Maserati’, zei Maserati-mastermind Harold Wester tegen het Britse evo. ‘Met een monocoque in koolstofvezel en middenmotor, net als de Alfa 4C, zodat de designers alle vrijheid krijgen om iets fantastisch uit hun pennen te toveren’. Let’s imagine that, shall we? Welke zou jij dan kiezen? De Alfa Romeo 4C of de Maserati GranSport?

We bezigen niet graag moeilijke woorden bij DRIVR, dus sta ons toe ze meteen op tafel te gooien en te doen alsof er niks gebeurd is: hypothetisch. Het bestaan van de Maserati beperkt zich immers nog tot de variapuntjes op de agenda van het management. Komt goed uit, want de 4C staat pas volgend jaar in de showroom – al weet je dat met Alfa natuurlijk nooit echt zeker.

Het design beperkt zich dus uiteraard officieel nog tot een leeg blad papier, maar de render van evo mag er best wezen. De GranSport zou iets groter zijn dan de 4C en de klassieke 4,7-liter V8 onder de motorkap krijgen, al sluit Wester het turboblok dat in de volgende Quattroporte zou komen niet uit. Een versnellingsbak met dubbele koppeling geeft de 450 paarden een one-way ticket richting achterwielen. De GranSport kan zich dus zonder gêne naast de 458 Italia neervlijen, en uitbundig gebruik van koolstofvezel doet de wijzer van zijn weegschaal zelfs minder ver uitslaan dan die van de Ferrari: zo’n 1.200 tegenover 1.485 kilogram.

Kijkt Wester met de GranSport de Porsche 911 in de koplampen, dan lijkt het ons leuker om in eigen huis te blijven. Letterlijk zelfs, want volgens de laatste berichten zou de 4C – net als de 8C voordien – in de zomer van 2013 bij Maserati uit de fabriek bollen. Eén jaar eerder dan aanvankelijk gezegd dus. Voor de rest blijft bij de 4C alles bij het vertrouwde: 850 kilogram droog aan de haak en achterin de drukgevoede 1750-viercilinder met cijfers aan de juiste kant van 200 pk. Twee interpretaties van hetzelfde idee, met een verschil van 400 kilogram, vier cilinders en een slordige 250 pk. Welke bestelbon onderteken jij?

[Bron: evo]

Share Button

6 Responses

  1. Bert Van Haute (via Twitter) says:

    Definitely de Alfa.

    Performance through lightweight FTW!

  2. Ken Divjak says:

    Een lichtgewicht concept 400kg zwaarder en 250pk krachtiger maken ruikt verdacht naar een marketingbeslissing om er meer munt uit te slaan. Da’s trouwens de reden waarom de 4C al een tijdje binnen de FIAT Groep voyageert (zoals eerder bij Abarth) om te zien waar ze de forse inversteringen kunnen recupereren.

    Ik heb dan ook altijd volgehouden dat de 4C zo’n design is waarmee je alle kanten uit kunt:

    http://drivr.be/2011/03/14/column-waarom-de-alfa-4c-gta-geen-alfa-is/

    Dat gezegd is de nomenclatuur van de nieuwe evenmin origineel:

    Hadden ze geen beter alternatief voor een Maserati met middenmotor kunnen vinden?

    • Wim Bervoets says:

      Mij lijkt het dat de eventuele Maserati op het basisidee na volledig los zou komen te staan van de Alfa 4C – die overigens nog een glanzend rode verschijning maakte op het Concorso d’Eleganza. De naam is inderdaad niet bijster origineel, maar het zou me niet verbazen als die in de loop van de eventuele productiefase nog wijzigt. Zie ook Jaguar CX-16/XE/F-Type.

  3. heidekonijn says:

    Een droom gebouwd op een droom. Wanneer gaat Fiat eens stoppen met marketingplannen te maken gebaseerd op de plot van Inception, en beginnen met auto’s bouwen?
    Ondertussen leert autoscout24 ons dat een 2ehands gransport niet alleen 400 pk en een schappelijke prijs heeft, maar ook nog eens effectief bestaat. Een blauwe graag.

  4. Ken Divjak says:

    Nauwelijks een maand later is de 4,7-liter V8 in de wandelgangen verworden tot een twin-turbo V6 met 450pk (van Ferrari-makelij) die in de nieuwe Quattroporte & Kubang zal debuteren.

    Op voorwaarde dat die laatste genoeg Russische roebels opbrengt welteverstaan…

Leave a Reply