DRIVR

Le Mans 24: LiveStream, SpottersGuide, …

TIP: Check de comments voor de laatste updates, incl. de zware Toyota-crash!

Wie nu nog niet weet dat ‘s werelds belangrijkste etmaalrace om 15u00 losbarst, die heeft deze week duidelijk in een pedaalemmer gezeten. Maar dat betekent nog niet dat een oplijsting van alle mediakanalen om de 24 Uur van Le Mans te volgen een overbodige luxe is voor de rest. Daarom in bijlage: LiveStream, SpottersGuide, Belgisch zendschema, Twitter-hashtags & ga zo nog maar een web twee-punt-whatever door!

LiveStream

Mocht de livestream hierboven de geest geven, dan kan je nog altijd uitwijken naar die van polesitters Audi die de race eveneens integraal uitzenden op het net.

TV-Zendschema (BE)

Op Belgisch grondgebied zijn er twee televisiestations die de race (gedeeltelijk) verslaan: La Deux & Eurosport 1. De Franstalige tak van de openbare omroep neemt de start voor zijn rekening om 14u50, geeft zondagmiddag een update om 11u30 en pikt daarna de finish mee vanaf 14u00. Bij Eurosport 1 is het net omgekeerd; die starten vandaag rond 14u15 om enkel van 16u30 tot 18u30 en van 20u00 tot 20u30 te onderbreken – want verder is het integraal genieten van live-verslaggeving.

Internetradio

Waarom je naar de radio zou luisteren als er commentaar bij de beelden geleverd wordt? Omdat John ‘The Voice of Le Mans‘ Hindhaugh onovertroffen is in zijn Engelstalige berichtgeving. Of dacht je dat de beste man zijn zender zomaar Radio Le Mans zou noemen? Online of op 91,2FM ter plaatse.

LiveTiming

Niet helemaal duidelijk of dit een extern initiatief dan wel een gesponsorde zijtak van de Le Mans-site is, maar het resultaat is gelijk: de live-ranking van alle deelnemende wagens in real-time. Best gemakkelijk met 56 racebolides in vier verschillende wagenklasses!

SpottersGuide

‘Handige dinges’ zou de jeugd van tegenwoordig ze noemen, en dat zijn de spottersguides van SimRaceWay zeker – te raadplegen als foto op twee JPEGs (1 & 2) of als PDF in hoge & middelhoge resolutie. Kwestie van te weten wie met welke kleurtjes rondtoert.

Twitter

Twitter-accounts te over onder de zoekopdracht ‘Le Mans’ – en nog meer als je de hashtags #24LM, #LM24 of #LeMans inschakelt. Onze tip? Volg de heren van L’endurance Magazine op @lendurancelive voor non-stop tweets gedurende heel de 24 uur. Hun fotografie is trouwens ook de moeite.

Zijn we iets vergeten?

Share Button

20 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    De livestream van Drive.tv zet ik er voor de volledigheid ook bij:

  2. UPDATE 1: De Avond In (19u20)

    Wie dacht dat Audi wel even schoon schip zou maken met zijn vier auto’s, kwam de eerste vier uur van Le Mans zwaar bedrogen uit. Drie Audi’s liepen achterstand op, terwijl de twee Toyota’s draaien als een klok. En inlopen op de enige Audi die nog zonder problemen is.

    De echte problemen voor Audi begonnen in het derde uur. De tweede e-tron quattro van veelvoudig winnaars Kristensen/McNish/Capello bleef tijdens een routinestop lang staan – en toen nog langer. Daardoor schoof Loïc Duval in een van de eerder teruggevallen ultra’s door naar de tweede plaats, maar die moest toen nog pitten.

    Het resultaat was dat Nicolas Lapierre in de eerste Toyota die plaats in handen kreeg, met Sébastien Buemi in de tweede Toyota op de derde plaats. In het vierde uur wisselden die twee na Lapierres pitstop stuivertje, maar samen liepen ze in op de enige Audi die probleemloos draaide: de e-tron quattro met nummer 1, inmiddels bestuurd door Benoit Tréluyer. Vooral Buemi trok er flink aan. Zowaar, we hadden een race!

    Ook al hebben we nog een eind te gaan, vooraf had Toyota vast en zeker getekend voor wat vooralsnog een droomdebuut is. Het andere uiterste werd geleverd door Pescarolo: hun twee LMP1’s kwamen toch weer terug op de baan, maar circuleren nu kansloos op de 49e en 55e plaats – áls ze al circuleren.

  3. Ken Divjak says:

    En toen gebeurde er dit na het ter perse gaan van bovenstaande update:

    Beide piloten waaronder Anthony Davidson zouden OK zijn.

    • AnthonyG says:

      Weer niet voor Davidson, verdorie toch.

    • Stijn says:

      Opvallend dat het net gebeurde toen de andere Toyota plaats 1 innam (na een gewaagde actie). Jammer dat ze maar een auto meer overhouden, maar Audi had vorig jaar ook niet meer dan 1 wagen nodig om te winnen… Leuk die spanning!

  4. Inderdaad, een paar spannende momenten kort achter elkaar: eerst ging dus Audi no.3 eraf, maar ongelooflijk: na een kapotte voorwielophanging rijdt hij nu toch weer rond. Daarna pakt Toyota no.7 de kop van Audi no.1, zodat voor het eerst deze race een Toyota de wedstrijd aanvoert. En tot slot komt Anthony Davidson in de Toyota met nummer 8 in aanraking met de Ferrari van Piergiuseppe Perazzini, met een enorme klapper voor beide auto’s tot gevolg. Enge gelijkenis met het nachtelijke ongeluk van Mike Rockenfeller in 2011: zelfde Ferrari-team uit dezelfde GTE-Am-klasse, zelfde misverstand in de dode hoek van de amateurcoureur. Die hier net als vorig jaar niet alle blaam voor treft.

  5. Ken Divjak says:

    Niet zeker of de Nissan Deltawing nog in de running is na een serieuze tik van de overblijvende Toyota (op 1:09)

    Einde verhaal voor de Deltawing, de piloot kreeg de wagen niet meer gedepanneerd.

  6. UPDATE 2: We hádden een Race (23u50)

    In een vijfde uur vol dramatiek kregen we één minuut uitzicht op een nog geweldiger race dan we al te zien hadden gekregen. Maar toen ging het mis voor Toyota. En daarna helemaal mis. Hebben we een race? We hádden een race.

    Wat wat gebeurde er toch allemaal, even na achten? Eerst leek Audi zichzelf nog meer pijn te doen: Romain Dumas liet zichzelf bij de tweede chicane verrassen door de GTE-Am-koploper, Seth Neiman in de Porsche van Flying Lizard. Van de lijn gedreven liet de Fransman zijn R18 ultra in de banden bij het uitkomen van de chicane glijden. Even laten we Dumas verwoed alle beschadigde bodywork van de auto af trekken, om vervolgens met een gebroken rechtervoorwielophanging de lange weg naar huis te aanvaarden.

    Maar hij haalde ‘t. Na een kwartier hard werken reed de Audi weer naar buiten, op de 24e plaats.

    En toen hadden we even ogen tekort. Eerst zaten we op het puntje van onze stoel omdat Nicolas Lapierre in de Toyota de Audi van Tréluyer van de leiding beroofde. Maar we waren nog niet bekomen van de sensatie of onze harten sloegen over van iets naars: een vliegende Toyota en een Ferrari op z’n dak. Wat was er gebeurd? Eigenlijk een kopie van het nachtelijk ongeluk van Mike Rockenfeller vorig jaar. En dan ook nog met opnieuw een Ferrari van AF Corse uit de GTE-Am-klasse als meewerkend voorwerp.

    Bij de Playstation-chicane stuurde Piergiuseppe Perazzini zijn 458 in omdat hij dacht dat de Toyota van Anthony Davidson zich nog verder naar achteren bevond. Maar de snelheidsverschillen zijn op Le Mans zó groot dat je daar niet in moet trappen. De tweede Toyota boorde zich vol in de zijkant van de Ferrari en begon aan een ongelooflijke vlucht door het luchtruim. De Ferrari kwam intussen zo hard in aanraking met de bandenstapels dat hij een salto mortale maakte en omgekeerd terechtkwam.

    Perazzini verklaarde later dat hij de Toyota wel had gezien, maar de afstand verkeerd had ingeschat. Stom natuurlijk, maar de Italiaan is goedwillende amateur in een speciaal voor mensen zoals hem bedachte klasse. Davidson daarentegen vergat de eerste regel uit het handboek ‘Le Mans winnen’. Die luidt: blijf uit de buurt van achterblijvers. De Brit kwam gelukkig ongedeerd uit de Toyota, maar werd voor de zekerheid wel naar het ziekenhuis gebracht. Perazzini stapte zelfs zelf uit en liep hoofdschuddend heen en weer op de uitloopstrook.

    Maar goed, er was nog een Toyota over, toch? Nou, na de ellenlange SC-periode voor het vervangen van de vangrail schakelde die zichzelf ook uit. Na de herstart botste Kazuki Nakajima nogal dom tegen de DeltaWing met zijn landgenoot Satoshi Motoyama aan. Het contact schakelde de DeltaWing uit en bezorgde de Japanner van Toyota een langdurige pitstop, omdat zijn verwrongen achtervleugel niet los te wrikken was. Als derde kwam de Toyota de baan weer op, maar al snel bleek dat Nakajima zijn rondetijden niet hield. Er was meer aan de hand.

    Na een tijdje was de Toyota opnieuw binnen en nu was ’t zo goed als voorgoed. De auto ging weliswaar vrij vlot weer weg, maar viel toen stil aan het einde van de pitstraat. De TS030 moest daardoor helemaal worden teruggeduwd, want Toyota’s pitboxen bevinden zich helemaal aan het begin van de pitstraat. De control unit was tijdens de reparatie niet goed teruggezet, zei Toyota-baas Pascal Vasselon later. De vervanging duurde veel langer dan verwacht: met elke ronde schoof Nakajima plaatsjes naar beneden in de stand. Het Toyota-avontuur was na bijna zes uur afgelopen. We hadden even een race, maar die is nu afgelopen. Audi rijdt soeverein 1-2-3, gevolgd door de twee auto’s van Rebellion, die van Bleekemolen nog steeds achter die van Heidfeld en co.

  7. Ken Divjak says:

    Beeldmateriaal van dat Audi/Dumas-incident:

    Nog nooit iemand een open-wheeler zien maken van een LMP1! 🙂

  8. AnthonyG says:

    Over open wheels gesproken, waarom zijn de wielkasten open vanboven?

    • Pieter Ameye says:

      Correct me if I’m wrong, maar dat is dacht ik om de hoge luchtdruk bovenin de wielkast te counteren, eenmaal op snelheid. En dus minder lift te creëren.

      • Stijn says:

        Correct, de 917 had ook al roosters boven de voorste wielkasten (was een van de innovaties toen):

  9. UPDATE 3: Naar de Finish (11u20)

    Na alle drama in het vijfde uur kwamen de Audi’s de nacht uit in slagorde: 1-2-3-4. Het is een gelopen race, althans in LMP1. Het is nu alleen de vraag welke Audi gaat winnen.

    Toch was het herstelde overwicht van Audi niet het belangrijkste nieuws van de nacht. Dat was het bericht dat Anthony Davidson zijn ruggenwervel heeft gebroken in de ontzagwekkende klap die hij gisteren maakte tegen de bandenstapels van de Playstation-chicane. Zorgwekkend, want de Brit is dit jaar daarmee het vierde slachtoffer met een gebroken rug na een LMP1-crash. Timo Bernhard, Hiroaki Ishiura en Guillaume Moreau braken eerder dit jaar in testongelukken al wervels in hun onderrug. Ergens is er dus iets mis met het ontwerp van het huidige veiligheidsharnas.

    De Audi’s kwamen dan wel in de gewenste posities uit de nacht, maar zonder slag of stoot ging het niet. De leidende e-tron quattro ging in het 14e uur in handen van Marcel Fässler achterstevoren in de Porsche-bochten, zodat de andere quattro de leiding kon overnemen. Met André Lotterer aan het stuur – de snelste van het winnende trio van vorig jaar – was de nummer 1 snel weer terug aan de leiding, maar er wachtten nieuwe uitdagingen. Benoit Tréluyer viel ziek weg als derde coureur, waardoor Lotterer en Fässler het samen moesten redden. Overigens stapte de Fransman in de loop van de ochtend toch weer in de auto.

    Na 17 uur schoof Audi nummer 3 voorbij aan de snelste Rebellion Lola, waardoor de Audi’s weer 1-2-3-4 reden. Een uur later ging het weer mis voor de nummer 1. Bij Mulsanne spinde een van de Corvettes voor de neus van Marcel Fässler, die de Amerikaanse brombak niet meer kon ontwijken. De Zwitser reed met schade verder tot aan zijn volgende stop, maar daardoor kon Tom Kristensen in Audi no.2 naderen: in het ochtendgloren duelleerden de twee kort, waarna de auto van de recordwinnaar verder uitliep. Momenteel is het stuivertje wisselen tussen de twee e-tron quattro’s, die blijkbaar geen regen nodig hebben om voor te blijven op hun non-hybride collega’s. En het moet gezegd: juist de twee ultra’s hebben door allerhande toestanden de meeste vertraging opgelopen.

    In de privéstrijd achter de Audi’s hielden de Rebellions lange tijd een vergelijkbare slagorde aan als Audi – totdat de auto van Jeroen Bleekemolen na 19 uur naar binnen moest voor het vervangen van de koppeling. Daardoor viel de nummer 13 ver terug in het klassement. De nummer 12 van Jani/Prost/Heidfeld heeft een comfortabele voorsprong van acht ronden in handen op de JRM HPD van Brabham/Dumbreck/Chandhok.

  10. Ken Divjak says:

    McNish vindt de Dumas-look duidelijk wat hebben:

    En terzelfder tijd reed een andere Audi zijn voorophanging stuk.

    Maar desondanks staan ze anderhalf uur voor het eind nog altijd op 1,2,3 & 5.

  11. FrX says:

    Eerlijk gezegd maar saai. Weer een Duitser. LeMans, Euro2012 (?), de Eurozone, en ga zo maar door… =/

    Het had dit keer gerust eens een andere nationaliteit mogen zijn. Is dan tenminste interessant.

    • Stijn says:

      Toch meer hoogtepunten dan de gemiddelde F1-race… Ik kan al niet wachten op Le Mans 2013, hopelijk dan met meer uitdagers en meer wagens van Toyota…
      Tja, de Duitser verwijten dat ze werkijver en doorzettingsvermogen hebben is ook bizar. Je zou eerder met de vinger naar andere constructeurs/naties moeten wijzen…

  12. Ken Divjak says:

    Zoals gastbijdrager Stijn aan het eind van zijn Toyota-hommage stelt,
    komen er volgend jaar zeker teams bij.

    Voor 2013 zou dat Honda zijn, en Porsche in 2014 wanneer LMP1 hybrides gaat verplichten.

    Wel benieuwd of Peugeot nog terugkomt,
    en hoe die Audi/Porsche-rivaliteit binnen de VW-groep gaat uitdraaien.

    • Stijn says:

      Ik vrees vrij simpel. Audi gaat nog even door, komt in de buurt van de 16 overwinningen van Porsche. Waarna Porsche de fakkel opnieuw gaat overnemen. Vanaf 2014 of 2015 (Porsche nog een inloopjaar gunnen zonder al te veel druk) zie ik Audi Le Mans voor een tijdje de rug toekeren (niet veel meer te bewijzen)…

  13. VishnuSixDix says:

    Ik wil de Delta Wing ook volgend jaar terug! Gewoon omdat het zo’n ultracool concept is!

Leave a Reply