DRIVR

ASObakken: De Nominaties van de DRIVR-Redactie

Ecologischer, zuiniger & kleiner… Op allerlei fronten probeert vadertje staat ons de laatste jaren binnen de lijntjes te doen kleuren. Toch zijn er nog modellen die de politieke correctheid alleen maar zo hard mogelijk tegen de schenen willen schoppen. En hoewel ze vaak eerder voor het Verre Oosten bedoeld zijn, zie je ze af en toe op onze wegen opdoemen. De criteria: DRIVR óf anti-DRIVR, abnormaal verbruik, radicale motor en een grote “aandachtszoeker”-reflex van de goegemeente.

Ken Divjak:

Vier-honderd-duizend euro. Zoveel kost de G-Klasse AMG (op wat wisselgeld na) bij onze noorderburen. In het land van de wietpas wordt de CO2-taks namelijk meteen in de nieuwprijs gerekend, en voor de laatste versie van Mercedes’ powerhouse bedraagt die zomaar even 180.000 euro oftewel bijna de helft van de nieuwprijs…

Niet dat De Ster het aan zijn hart laat komen. In een act van volslagen waanzin hebben ze de G55 omgedoopt tot een G65 die –  en dit is het stuk waar de groenen pisnijdig van worden – zijn V8 met compressor inruilt voor een dubbel geblazen zes liter V12 met 37pk en 60Nm extra. Upsizing dus, voor een totaal van 612pk en 1000Nm in de meest a-ërodynamische vierwieler die vandaag te koop is. Je zou al evengoed een buitenboordmotor op vijftien kuub grond kunnen monteren, en dan de 100 nog in 5,3 tellen kraken. Het absolute toppunt van twee opgestoken vingers. And we bloody love it…

Pieter Fret:

Laten we de vraag eerst en vooral eens bekijken vanuit het oogpunt van de gemiddelde burger. Want hoewel wij autoliefhebbers de wenkbrauwen fronsen bij de karavaan dikke SUV’s die onze wegen (ont)siert – zowat het enige punt waarop we overeen komen met groene jongens – lijkt de rest van de bevolking daar weinig op tegen te hebben. Getuige alleen al het feit dat er zo veel rondrijden.

Nee, collega-DRIVRs, als er iets is wat ik gemerkt heb in het driejarige bestaan van dit webzine, dan is het wel dat wíj de paria’s van de weg zijn, de mobiele verschoppelingen. Hoe ‘luider’ de wagen (zowel auditief als visueel), hoe afkeurender de blikken. Dat kan gaan om iets onschuldigs als een wat te fel bestickerde Abarth of een felgroene Focus RS, maar supercars vormen natuurlijk de overtreffende trap van het publieke misprijzen. Wie nog onder zijn buren wil kunnen verschijnen, denkt dus best twee keer na over de aankoop van die Lamborghini Aventador en gaat beter voor een wolf in schaapskleren. U weze gewaarschuwd.

Wim Bervoets:

Zelden zoveel controverse gezien bij de voorstelling van een SUV – behalve misschien die ene keer – als bij de lancering van de BMW X6 in 2008. Een Sports Activity Coupé met achteraan minder plaats – en uiteraard nog minder bagageruimte – dan de X5. Niet bepaald praktisch dus, en van echte off-roadcapaciteiten kan je hem bezwaarlijk betichten. Toch lijkt hij aan te slaan, getuige daarvan het toenemende aantal dat het straatbeeld opschrikt en het afnemende aantal draaiende hoofden dat daarmee gepaard gaat.

‘Moet beter kunnen’, moeten ze bij BMW gedacht hebben, en ze pleurden prompt de eerste achtcilinder met twee turbo’s én M-logo in de muil van de X6. Rijdt hij dan zoals een echte M? Euh… nee. Kan ik er vlot mee een bocht induiken? ‘Vlot’ is veel gezegd – het ding weegt immers vlot twee ton – maar BMW heeft wel aan de settings gevezen. Rij ik er dan aan de lichten de Q7 naast me af? You bet. De BMW X6 M (680 Nm, 555 pk) raast in 4,7 seconden naar 100 en verbruikt nooit minder dan 10 liter. Koop ik me er een? Om het met de woorden van Autocar te zeggen: ‘No‘. Een auto die M-puristen tegen de borst stoot, ecowarriors doet briesen en autojournalisten de wenkbrauwen doet fronsen? De ideale ASObak, dunkt me.

 

Pieter Ameye:

Ontwikkeld met de roemruchte Baja 1000 in gedachten maar anderzijds straatlegaal is de Ford F-150 SVT Raptor een doorn in het oog van menig linkse rakker. Groot, stoer, capabel maar bovenal sociaal onverantwoord door zijn omvang en de 6,2 liter V8, is deze lichte vrachtwagen het ideale statussymbool voor de zelfstandige die dankzij Di Rupo afstand moest doen van zijn klassieke pride ‘n joy. Kortom: qua opgestoken middelvinger naar Vadertje Staat is er geen betere kandidaat te vinden. En daar spelen de gespecialiseerde bedrijfjes die de monsters invoeren maar al te graag op in.

Voor minder dan 50.000 euro leveren ze je een SVT Raptor – inclusief LPG-installatie voor wie dat wil. En dat lijkt ons met de huidige benzineprijzen niet eens zo’n slecht idee. Daarom ook dat je ze – tegen de tijdsgeest in – her en der ziet opduiken. Als lichte vracht profiteren ze immers nog steeds van een voordeeltarief. Met alle gevolgen vandien…

Share Button

6 Responses

  1. Stijn says:

    Pieter Ameye zit er denk ik het dichtste bij, door ook de middenvinger richting vadertje staat te richten (met lichte vracht belastingen ontwijken). Ik denk dat een zware klassieker, die veel driving fun biedt maar als oldtimer kan ingeschreven worden, een andere mogelijkheid is…

  2. bAAx says:

    Zalig stukje Pieter 😀 ik moet zeggen dat ik die raptor op het eerste zicht wel kan appreciëren qua foute attitude, enne.. Minder als 50k? Dat is toch wel een mopje, niet?

  3. VishnuSixDix says:

    http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=212466692

    Chevrolet Corvette uit 1978

    V8 (Veel lawaai)
    Torenhoog verbruik
    Zuipt als een school pompiers

    Oldtimer dus lage belastingen op jaarbasis (en ok inschrijving dacht ik)
    Minder dan 10k om aan te kopen.

    Anti-drivr wel denk ik, maar stijl te over!

  4. AnthonyG says:

    Bij asobakken denk ik eerder aan een berlingo en kangoo, bij voorkeur gepiloteerd door een alternatieve nieuwe papa die graag traag in het linkerrijvak hangt en je zicht ontneemt.

  5. VishnuSixDix says:

    SUV rijder ontnemen me nochtans meer het zicht dan een gemiddelde rustige Berlingo/Partner/Kangoo chauffeur

Leave a Reply