DRIVR

Quali GP Valencia: Vettel voor Hamilton

Tot een minuut voor het einde van de kwalificatiesessie had Sebastian Vettel nog geen snelle ronde gereden. In zijn laatste en enige vliegende ronde zette de Duitser op spectaculaire wijze de snelde tijd op de klokken. Daarmee versloeg hij Hamilton en Maldonado die morgen achter hem starten met meer dan drie tienden van een seconde. Het is zijn 33ste pole en daarmee evenaart hij Alain Prost en Jim Clark.

Vettel is het hele weekend al vol zelfvertrouwen op het circuit waar hij vorig jaar dominant zegevierde. Zijn RB8 met aerodynamische updates oogt sterk. Toch zal het geen eenvoudige race worden voor de coureur die twee weken geleden ook reeds de pole pakte. Hamilton verkeert in een goede vorm er zal erop gebrand zijn om een betere start te maken dan Vettel.


Op de tweede startrij staan twee jonge wolven die met veel snelheid en flair de gevestigde orde het vuur aan de schenen leggen. Maldonado had de pole totdat Vettel en Hamilton hem in de laatste minuut overtroefden. Ook Grosjean leek een goede kans te hebben op een eerste startpositie maar moest genoegen nemen met een tweede startrij, wederom voor zijn illustere teamgenoot Raikkonen die de race vanaf positie vijf start.

In een competitieve kwalificatie met bijzonder kleine tijdsverschillen wisten Kobayashi en Hulkenberg zich positief te onderscheiden op posities zeven en acht. Kobayashi heeft goede herinneringen aan Valencia, in 2010 finishte hij er verrassend voor Alonso. Button kan nog steeds niet de kwalificatiesnelheid van Hamilton evenaren en start vanaf een tegenvallende 9de positie.

Erop of eronder

Grote tegenvallers zijn de Ferrari coureurs Fernando Alonso en Felipe Massa die niet wisten door te dringen tot de top 10. Vooral Alonso was ontgoocheld; hij mistte Q3 met 0,004 sec. voor zijn thuispubliek. Beide coureurs reden goede ronden. Op dit moment is de Ferarri simpelweg niet snel genoeg in kwalificatieomstandigheden. In een race waarin inhalen zo goed als onmogelijk is kan dit Alonso dure kampioenschapspunten kosten.

Een andere coureur die moet vrezen voor zijn kampioenschapskansen is Webber. Terwijl zijn teamgenoot de allersnelste is, mistte Mark Webber de eerste horde en bleef hij steken in positie 19. Zijn Red Bull had te kampen met een hydraulisch probleem waardoor hij geen gebruik kon maken van zijn DRS systeem. Kovalainen wist daarentegen sterk door te dringen tot Q2 en veroverde een 16de startpositie.

GP Europa, Valencia, kwalificatie, 24 juni 2012

1e rij
Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 1’38″086 – Q3
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4/27) – 1’38″410 – Q3
2e rij
Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’38″475 – Q3
Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 1’38″505 – Q3
3e rij
Kimi Raikkonen (Lotus-Renault E20) – 1’38″513 – Q3?
Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1’38″623 – Q3
4e rij
Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’38″741 – Q3?
Nico Hulkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 1’38″752 – Q3
5e rij
Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4/27) – 1’38″801 – Q3
Paul Di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’38″992 – Q3
6e rij
Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 1’38″707 – Q2
Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1’38″770 – Q2
7e rij
Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’38″780 – Q2
Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’39″207 – Q2
8e rij
Sergio Perez (Sauber-Ferrari C31) – 1’39″358 – Q2
Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1’40″295 – Q2
9e rij
Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’40″358 – Q2
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’40″203 – Q1
10e rij
Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 1’40″395 – Q1
Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’40″457 – Q1
11e rij
Pedro De La Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1’42″171 – Q1
Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 1’42″527 – Q1
12e rij
Charles Pic (Marussia-Cosworth MRO1) – 1’42″675 – Q1
Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – no time – Q1

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun]

Share Button

4 Responses

  1. Eric says:

    De kwalificatie begint zo langzaam spannender te worden dat de race zelf…

  2. Ken Divjak says:

    Was Webber’s belabberde quali integraal aan de DRS-uitval te wijden, Mattijs?

    En hoeveel maakt die open achtervleugel dan eigenlijk per ronde (in Valencia)?

  3. VishnuSixDix says:

    Ken, tijdens de Quali mag die constant open. Overal waar je kunt.

    In de race is het enkel in de DRS zone. Eén recht stuk van enkele honderden meters lang.

Leave a Reply