DRIVR

F1 Review: Valencia, Spanje (GP 8/20 2012)

Wie nog twijfelde over de vraag wie de compleetste én strijdlustigste coureur van het hele veld is, kreeg in Valencia een zware uppercut toegediend van Fernando Alonso. Vanaf een schamele elfde startplaats reed de Spanjaard naar een briljante zege in GP van Europa. Alonso werd daarmee de eerste coureur die in 2012 voor de tweede keer won. Ander leuk nieuwtje: Michael Schumacher reed naar zijn eerste podium na zijn comeback.

Maar eerlijk is eerlijk: ondanks de sterke openingsronde van Alonso stond het eerste deel van de race vooral in het teken van de dominantie van Sebastian Vettel. Na een start die de startopstelling aardig opschudde – met Nico Rosberg en Jenson Button als grootste verliezers – liep de Duitser gemiddeld een seconde per ronde uit op achtervolger Lewis Hamilton. In de paar ronden die Vettel scheidden van zijn eerste pitstops, kreeg hij een nieuwe naaste concurrent, nadat Grosjean Hamilton voorbijstak met een gewaagde manoeuvre.

Toen kwam Alonso echt op dreef: na de pitstops van de coureurs op een tweestopstrategie werkte de thuisheld zich omhoog door de kolonne auto’s die werd aangevoerd door Michael Schumacher. Die Schumi-trein zorgde trouwens wel voor volop vermaak: het was bijna Formule Ford-racen in dat dichtgepakte groepje. Dat moest wel in tranen eindigen. En inderdaad: toen de trein zijn locomotief was kwijtgeraakt, raakten Kobayashi en Senna elkaar in de aanloop naar de ophaalbrug. Het was een wonder dat er maar twee auto’s beschadigd raakten.

Safety car keerpunt in de race

Alleen Paul di Resta bleef nog buiten, maar ook hij kon de aanvallende Alonso niet weerstaan. De Spanjaard had zich zodoende alweer opgewerkt naar een vierde plaats en was daarmee de grote winnaar achter de topdrie Vettel-Grosjean-Hamilton. Zo liet Alonso opnieuw zien wat voor een verbeten racer hij op zondag kan zijn.

Twee strijdende achterblijvers zorgden vervolgens voor een keerpunt in de race. Jean-Eric Vergne was voorbij aan Heikki Kovalainen, maar stuurde te snel in. Na een kort maar fel onderling velgcontact reden beide heren lek, waarna de Fransman zo dom was om veel te snel naar de pits terug te willen rijden met zijn beschadigde rechterachterband. De stukken rubber en velg lagen zo verspreid over de baan dat de safety car wel naar buiten moest.

Pech voor Vettel

In de reeks spontane pitstops die volgde, ging het weer eens mis bij een McLaren-stop: de nieuwe voorwielen gingen er niet lekker om, zodat Hamilton terugviel naar de zesde plaats. Alonso schoof daardoor naar de derde plaats, gevolgd door Daniel Ricciardo, die niet gewisseld had. Vettel verloor intussen weliswaar zijn zorgvuldig opgebouwde voorsprong, maar had wel het geluk dat de safety car hem nét miste. Daardoor kon hij in ieder geval vrij eenvoudig de leiding behouden.

Bij de herstart liet Alonso opnieuw zijn vechtlust zien: meteen wurmde zijn Ferrari zich voorbij aan Grosjean. Terwijl we nog bijkwamen van die actie, en we ook Massa en Kobayashi met elkaar in contact zagen komen, zagen we op het rechte stuk opeens de Red Bull van Vettel vertragen. Het was definitief: na de race te hebben gedomineerd, kon de Duitser zijn tweede nul van het seizoen bijschrijven.

Grosjean valt ook weg

De wedstrijd trilde vervolgens van het leven: Alonso, die door Vettels uitvalbeurt goede zaken in het WK kon doen, schudde Grosjean bepaald niet van zich af. Achter hen was Lewis Hamilton bovendien aan het oprukken na zijn eerdere pech. Zo’n Valencia-race hadden we nog niet vaak gezien! De verwachte spanning tussen Alonso en Grosjean ging echter al snel in rook op toen de dynamo van de Lotus de geest gaf. De Fransman kon niet meer de achtste nieuwe winnaar van het seizoen worden.

Dus nu ging het tussen Alonso en Hamilton, de nummers twee en één in het WK, met Kimi Räikkönen in de resterende Lotus op hun hielen. De vraag was: wie houdt zijn banden in de beste conditie? Achter de topdrie zagen we intussen Michael Schumacher en Mark Webber oprukken: de één keer stoppende Pérez, Di Resta en Hülkenberg waren weerloos.

Het genie en de vechtlust

Het antwoord op de vraag hierboven werd met drie ronden te gaan duidelijk: niet de Pirelli’s van Alonso vielen zoals in Canada van de rots af, maar de achterbanden van Lewis Hamilton. Eerst profiteerde Räikkönen en daarna ging Pastor Maldonado de strijd aan met de Brit. Wiel aan wiel ging het door de S-bocht na het tweede rechte stuk, waarna de Venezolaan naar binnen reed bij de knijpende McLaren, die hard in de muur caramboleerde. Dus na Vettel ook nul punten voor Hamilton. Zo deed Alonso wel héél goede zaken in het WK. Idem voor Mark Webber, die vanaf een schijnbaar kansloze 19e startplaats naar de vierde plaats oprukte én de tweede plaats in het WK pakte. Achter Räikkönen reed Schumacher naar zijn eerste podium sinds zijn comeback: zo’n oude man stond er sinds Jack Brabham niet meer op het ereschavot.

Na zijn werkelijk briljante overwinning – en waarschijnlijk de meest verdiende van 2012 – nam de thuisheld de felicitaties van zijn adorerende Spaanse publiek met volle teugen in ontvangst. Het is duidelijk dat Ferrari de titelstrijd voor coureurs grotendeels dankzij het genie en de vechtlust van Alonso aanvoert. Want wat moet je zeggen van een race waarin de Ferrari-coureur vanaf een elfde startplaats naar de zege rijdt? Wat een zondagsrijder.

GP Europa, Valencia, 24 juni 2012

1 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 58 ronden, 1.44’16″449
2 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 6″421
3 – Michael Schumacher (Mercedes W03) – 12″639
4 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 13″628
5 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 19″993
6 – Nico Rosberg (Mercedes W03) – 21″176
7 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 22″886
8 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 24″653
9 – Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 27″777
10 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 34″630
11 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 35″900
12 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 37″000
13 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’15″871
14 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1’34″654
15 – Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1’36″565
16 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1 ronde
17 – Pedro De La Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1 ronde
18 – Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 1 ronde
19 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 2 ronden

Snelste ronde: Nico Rosberg, 1’42″163

Uitgevallen
41e ronde – Romain Grosjean
34e ronde – Sebastian Vettel
34e ronde – Kamui Kobayashi
27e ronde – Jean-Eric Vergne

Niet gestart
Timo Glock

WK coureurs
1.Alonso 111; 2.Webber 91; 3.Hamilton 88; 4.Vettel 85; 5.Rosberg 75; 6.Räikkönen 73; 7.Grosjean 53; 8.Button 49; 9.Pérez 39; 10.Maldonado 30; 11.Di Resta 27; 12.Kobayashi 21; 13.Hülkenberg 17; 14.Schumacher 17; 15.Senna 15; 16.Massa 11; 17.Vergne 4; 18.Ricciardo 2.

WK constructeurs
1.Red Bull-Renault 176; 2.McLaren-Mercedes 137; 3.Lotus-Renault 126; 4.Ferrari 122; 5.Mercedes 92; 6.Sauber-Ferrari 60; 7.Williams-Renault 45; 8.Force India-Mercedes 44; 9.Toro Rosso-Ferrari 6.

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun]

Share Button

6 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Elke keer iemand dit jaar wint noemt men het briljant. Dat woord wordt veel teveel gebruikt. Rosberg, Maldonado hebben van’t jaar ook briljant gereden volgens alle enthousiastelingen. Niet dus.

    Alonso was zijn eigen slimme zelve; dik tempo erop houden en zoveel mogelijk inhalen op de juiste momenten. Hij plaatste zich in een positie om de leiding te pakken moest er iets mis gaan met zijn voorliggers. En dat gebeurde ook. Het is helemaal zijn eigen merite en geweldig goed gedaan!

  2. heidekonijn says:

    Snapt eigenlijk iemand nog waarom Massa mee mag doen bij de scuderia? Geen interesse in de constructeurstitel dit jaar? Waarom dan niet wat jong talent uitproberen? Filippi, Marciello, Maisano, Pantano, Bortolotti…?

    • AnthonyG says:

      Heb je het over de Massa die op 0.070 van Alonso kwalificeerde?
      Mijn geheugen laat me een beetje in de steek, maar zoveel fouts heb ik niet gezien van hem tijdens de race.

      Het is trouwens niet zeker dat een “jong tallent” beter zal doen. In 2009 kon zelfs een oude rot die tijdens het seizoen instapte van geen hout pijlen maken.

      Geluk was eigenlijk heel belangrijk hier, bv Raikkonen maakte de snelste start, maar kon daar ongelukkig toch alles behalve gebruik van maken.

      • heidekonijn says:

        Qualifying schmalifying, het netto resultaat telt. Zestien plaatsen verschil is toch geen klein beetje. Maar vooral de consistentie waarmee hij achterblijft is toch moeilijk goed te praten. Nieuw talent is natuurlijk steeds een gok maar de racegoden behoedde ons voor een veld vol Schumachers.

  3. Gideon says:

    Alonso mag dan een uitstekende zondagscoureur zijn, waarom zien we op zaterdag nagenoeg niks van hem?

    Daarnaast is het frappant dat Webber (“Mr. Cruisecontrol”) twee plaatsen hoger in het klassement staat dan Vettel…

  4. Fre says:

    Nice, discussies over Formule 1. Teken dat het (terug) de moeite is om te zien!

Leave a Reply