DRIVR

Test: Audi A1 1.4 TFSI 185 S-Line Sportback

Voor cynici is de Audi A1 een easy target. ‘Gewoon een Polo in smoking’ luidt het dan – ‘en die premiumoutfit laat zich fors betalen’. 25.900 keer in het geval van de 1.4 TFSI 185 S-Line Sportback, terwijl de Polo GTI 1.500€ voordeliger is en de Fabia RS zelfs 4.500€ beter koop. Dus waar laat dat de top-A1 die om geschiedkundige redenen niet als S1 door het leven mag gaan?

Antwoord: in de bijousectie. Want hoe je het ook draait of keert, Audi’s kleinste is – zowel vanbinnen als vanbuiten – een juweeltje op wielen en van de betere ontwerpen die Ingolstadt vandaag in de aanbieding heeft. Daartegen lijkt de Polo bijna utilitair en de Fabia volks terwijl de onderbouw nochtans identiek is. Akkoord: de basisprijs met 10.000€ aandikken is een makkie met zo’n optiebeleid, al voelt de A1 zijn meerprijs wel aan – zeker nu de achterbank ontsloten is door een paar extra deuren. Bovendien laat het personaliseringsprogramma toe om de 185 zo opzichtig te maken als je maar wil, waar de andere twee een vooraf bepaalde look hebben.

Maar jullie consulteren DRIVR natuurlijk niet voor stijladvies, wel om te weten hoe de sportiefste serie-A1 rijdt. En dat is beduidend beschaafder dan zijn stalgenoten met dezelfde aandrijflijn. Zo luidruchtig als in de Cupra wordt het bijvoorbeeld nooit, maar ook niet zo bronstig. Nochtans is de A1 op papier sneller (6,9 vs. 7,2 voor de Seat) dankzij vijf extra paarden uit de dubbel geblazen 1.4. Of het de extra geluidsisolatie ligt dan wel aan de DSG-bak die maar al te graag naar zevende schuifelt om officieel 5,9l Euro 95 op te tekenen? In de praktijk zijn het er eerder negen, toch als je het prestatiepotentieel via de optionele (doch verplichte) stuurflippers aanspreekt.

Noem de 185 dus gerust de senior van het kwartet met Polo, Ibiza & Fabia – en dat heeft zo zijn voordelen, met name tegenover de laatste twee. Die staan te boek als vrij losbandig waar de Audi zijn vooras beter in toom houdt. Dat betekent minder koppelstuur en minder parasietreacties door het driespakige exemplaar (dat beter afgewogen is dan wij ons van de rest herinneren), maar ook een beter stance die meer vertrouwen inboezemt dan de hoge Fabia RS. Wel sneu dat de demping nog altijd kantje-boordje is, en S-Line modellen doorgaans harder afgeveerd zijn dan gevangenismatrassen…

Streep onder de rekening: de A1 185 staat zijn mannetje aan de top van de VAG-ladder en teert op kwaliteit om zijn meerprijs intern te rechtvaardigen. Extern springt vooral de MINI Cooper S in het oog die als collega-Duitser dezelfde prijspolitiek hanteert. Maar toch heeft de 185 het moeilijk met die Sooper; diens manuele bak (de A1 is DSG-only), scherper stuur (dat van de Audi is trager) en algemene graad van betrokkenheid (de 185 is nogal klinisch) blijven Ingolstadt parten spelen. Kortom: competent – ja, innemend – minder. Net als het een rasechte Duitser betaamt.

AUDI A1 1.4 TFSI 185 S-Line Sportback

Plus Min
+ De Pater Familias van VAG’s stadsmini’s … – … moet zich serieus houden

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn Supercharger/Turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 185 pk
Koppel 250 Nm
Gewicht 1.215 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,9 s
Topsnelheid 227 km/h
Gem. testverbruik 8,9 l/100 km
CO2-uitstoot 126 g/km
Prijs 25.900 euro
Fiscale PK 9

Verdict

8 op 10

Share Button

Leave a Reply