DRIVR

SHOCK: Renault Clio RS verliest manuele Bakoptie !?

Dat de volgende Clio RS enkel als vijfdeurs te hebben is, daar kunnen we nog mee leven. Maar dat is niet het enige nieuwtje sinds Renault de vierde generatie van zijn B-segmenter vanochtend wereldkundig heeft gemaakt. Het Britse Evo Magazine gaat er namelijk prat op dat het over & out is voor de manuele bakoptie in de sublieme Renaultsport – ten voordele van een automaat met dubbele koppeling en flippers aan het stuur…

En nu we toch aan het afdingen zijn: ook de atmosferische tweeliter moet eraan geloven, al wisten we dat al sinds onze test met de Nissan Juke 1.6 DIG-T. Geeneens slecht nieuws als je het ons vraagt, want de uitgaande Clio RS was een vogel voor de kat in het kielzog van sportievere zelfontbranders op rechte baan. RenaultSport puurt trouwens “minimaal 200pk” uit de geblazen zestienhonderd die bij Nissan 190pk produceert, terwijl de nieuwe Clio nog eens 100kg kwijt is om bij 1200kg af te tikken. Goed voor een dikke 6,5s naar de 100 en quasi 240 voluit.

Maar de transmissie dus. RenaultSport teasede Clio 4 RS op het Goodwood Festival of Speed (waarvan binnenkort uitgebreid verslag), en dat exemplaar had ook een automaat aan boord. Weliswaar eentje met bediening aan het stuur en twee koppelingen, maar niettemin een automaat. Als in poepsimpel om te perfectioneren, en wars aan het pure DRIVR-schap. Daarom hopen we van harte dat onze Britse collega’s zich ditmaal vergissen, ook al zou dat de eerste keer zijn in hun veertienjarig bestaan. Tijd dus om die Clio Cup 3 in huis te halen vooraleer de lijn definitief halt houdt in oktober…

[Bron & Foto's: EVO]

 

 

Share Button

7 Responses

  1. Jimster says:

    En bij Pistonheads staat het volgende :

    Renault has confirmed the rumours about the next Renaultsport Clio. When it goes on sale early summer next year, it’ll be powered by 1.6-litre turbo instead of a naturally aspirated 2.0-litre engine. It’ll be offered as a five-door only and will come with a dual-clutch gearbox option alongside the standard six-speed manual.

    Wachten tot de officiële aankondiging dus voor we beginnen panikeren…

  2. Ken Divjak says:

    Ik hoop dat je gelijk hebt, Jimster.
    Al zou evo wel de betrouwbaardere bron moeten zijn in het duel met Pistonheads.

    Of zou RenaultSport gewoon naar reacties aan het polsen zijn door dit bericht de wereld in te sturen? De commercialisering is immers pas voor de jaarwissel voorzien (lancering op he Salon van Parijs in september), wat nog voldoende tijd laat om een beslissing te nemen…

    PS: evo vermeldt ook dat alle hardcore specials à la Williams gecancelled zijn:

    http://drivr.be/2011/06/20/renault-clio-r23r-slechts-300-stuks/

  3. Pieter Ameye says:

    Zou toch wel erg opmerkelijk zijn, zeker voor RenaultSport. Ik geef ze voorlopig het voordeel van de twijfel, al was het maar omdat de prijs van een Clio RS hierdoor een stuk hoger zou liggen dan tot nog toe het geval was. Mede altijd al een sterke troef geweest van de RS-producten.

  4. dieter says:

    Hopelijk gaat Renault de keuze laten aan de klant om al dan niet te kiezen voor een automaat.
    Anders zou Renault dezelfde fout maken als destijds Citroën met de C2 1.6 VTS
    Dit karretje was tot ieders grote spijt ook slechts met een (gepiloteerde) automaat beschikbaar die het rijplezier en de potentie van de 110 pony’s serieus beperkte.

  5. Ken Divjak says:

    Evo houdt voet bij stuk: “Renault confirms the new 2013 Renaultsport Clio will have no manual gearbox option” luidt het nu op hun webstek…

  6. Eric says:

    Dit zou toch zuiver vanwege een reductie in CO2 uitstoot zijn? Of zou RenaultSport echt geen handbak verkiezen? Ik geloof er niks van…

  7. Ik zou ook nog even afwachten, het zou me heel sterk lijken dat Renault al zijn sportieve roots overboord gaat gooien.

    Tegelijkertijd ben ik ook dolgelukkig dat – als de geruchten toch zouden kloppen – er een 2012 matgrijze Clio RS A&D in mijn garage staat…

Leave a Reply