DRIVR

Vier Redenen om Sergio Pininfarina Nooit te vergeten

Sergio Pininfarina – zoon van de grote Battista ‘Pinin’ Farina en vader van de recent overleden Andrea – heeft het tijdelijke voor het eeuwige geruild. 85 is hij geworden, en nog maar een zestal jaar niet meer actief betrokken met het Italiaanse desgnhuis. Want dat was hij wel degelijk sinds 1966, toen hij de fakkel van zijn vader overnam om Pininfarina stilaan het computertijdperk in te loodsen. Tijd voor een eerbetoon in vier bedrijven, door even veel DRIVR-redacteurs.

Ken Divjak

Kiezen uit het oeuvre – of tenminste: de regeerperiode – van Sergio Pininfarina is hoe dan ook verliezen. Daarom overdrijf ik die insteek graag en schaar me bij de lottoverliezers die zich maximaal een coupé naar vorm beter dan prestaties konden veroorloven. En dat was de Peugeot 406 met hetzelfde acroniem ten voeten uit; sober, gelikt en stijlvol – net als Sergio het altijd wilde. Of hoe een non-design middenmoter als de 406 met een paar simpele pennentrekken van de meester tot een tijdloze beauty promoveerde. Vandaag te hebben voor minder dan 5.000€, en het levende bewijs dat topdesign zowel nieuw als tweedehands betaalbaar kan zijn.

Pieter Ameye

Gezegend met een badge van eenvoudige komaf, een bescheiden V6 middenmotor en een prijskaartje ver onder dat van een echt Cavallino Rampante, zag het er voor minder vermogende DRIVRs lange tijd goed uit. De prijzen voor de surrogaat-Ferrari (om dan toch maar eens een lelijk woord te gebruiken) gingen tot op zekere hoogte de juiste (dus dalende) richting uit. Tot de wispelturige klassiekermarkt het schitterende ontwerp van de Dino 206/246 GT plots echt naar waarde begon te schatten. Gevolg is dat de kleine Dino’tjes momenteel voor grof geld van eigenaar verwisselen, en het er niet naar uitziet dat er een weg terug is. Geen wonder dat Elise S1-ontwerper Julian Thomson er eentje in zijn garage had. Of ‘s mans creatie die rol binnenkort op zich neemt?

Pieter Fret

Normaal gezien weten jullie al twee dingen over mij: (1) ik heb een zwak voor roadsters en (2) ik kan moeilijk kiezen. Dat ik er in één klap drie nomineer, mag dus niet verbazen. De Alfa Romeo Spider (1966) omdat hij perfect de nu vergane glorie van Alfa belichaamt, de Fiat 124 Sport Spider (1966) omdat hij altijd in de schaduw van zijn bekendere broer heeft moeten leven. Een beetje de Ralf Schumacher onder de auto’s dus, met het verschil dat zijn wat roemloze bestaan niet aan een gebrek aan talent te wijten is. Ten derde noem ik hier graag de 2uettottanta – de spirituele opvolger voor de oorspronkelijke Alfa Spider, gecreëerd onder leiding van landgenoot Lowie Vermeersch – die ze wat ons betreft zo rond een MX-5-chassis mogen draperen. Het ontwerp, niet Vermeersch. Laat ons hopen dat ze bij de FIAT Volkswagen Group zo snugger zijn.

Wim Bervoets

Wie onze Porsche-reeks heeft gelezen, weet dat ik dan weer af en toe terugmijmer naar de tijd dat ik kwartetspelletjes gebruikte om autokennis te vergaren. Dat was ook de tijd van Ferrari’s met zotte strepen in hun flanken. En in dat geval is er voor mij één trappelend paard dat daarin hoger steigert dan de F40, 348 en F355: de Ferrari Testarossa. De 308 en de 328 hadden een geweldige lijn, maar de overtreffende trap kwam er in het – overigens uitstekende – jaar 1984. Geen enkele Pininfarina zal de nostalgicus in mij meer met de 80s en – in het geval van de 512 TR – early 90s associëren dan de bij voorkeur rode supercar met de karakteristieke achteruitkijkspiegel. Elegant was die niet echt, maar kleur en smaak in de jaren 80, right? En toch, die welving van de voorwielen tot breed over de heupen achteraan, de luchtinlaten in de flanken,… de Testarossa had een design to die for. Helaas nam Sergio Pininfarina dat gisteren iets te letterlijk.

Het zou ons verbazen als jullie exact dezelfde parels nomineren, so feel free…

Share Button

14 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    Een (her)interpretatie van de 2uettottanta mogen we vergeten volgens bronnen bij FIAT/Alfa. ‘We doen niet aan retrodesign’ weten ze. So don’t count on it.

  2. Stijn says:

    Talloze pareltjes zijn het, waaruit ik geen favoriet kan kiezen…

    Een kleine randopmerking, over de term ‘non-design’ voor de 406 berline of break. Toegegeven, de coupé is flink fraaier, maar de 406 is toch zowat het summum van design als het op middenklasse berlines aankomt. Een stijlvol en slank drievolumedesign, dat met de facelift (dichtgeknepen koplampen en schijnbaar gesplitste achterlichten) enkel gracieuzer werd. De 507 en 508 kunnen daar nog flink wat van leren, ook wat betreft verkoopsresultaten (met 1,5 miljoen exemplaren zelfs relatief vooraan te vinden in het rijtje met meest succesvolle wagens ooit). De wagen wist bovendien ook comfort en ruimte te bieden…

    • Ken Divjak says:

      Ik wist dat daar commentaar op ging komen toen ik het neerpende – gedeeltelijk terecht trouwens. Ook al blijft de 406 sedan een muurbloempje in het licht van Da Silva’s 156 uit dezelfde periode…

      Desalniettemin: aangepast in de tekst.

      • Thomas says:

        Misschien nog een keer aanpassen, van middenmotor naar middenmoter. Detailkritiek, maar we willen niet op Kris Wauters’ niveau belanden, niet waar?

      • Stijn says:

        Hoef je niet aan te passen hoor, is jouw mening! Wou gewoon meegeven dat er ook (en ik vermoed héél wat) mensen zijn met een andere kijk op de zaak. Toegegeven de 156 was fraaier, maar dan ook kleiner en minder praktisch. Heb het steeds geweldig gevonden als constructeurs ruimte (de break had tot 1740 liter laadruimte!) en comfort aardig weten te verpakken. Een auto aantrekkelijk maken terwijl er tal van eisen meespelen is een hele prestatie, waarvoor ik bijzonder veel respect heb…

  3. Frederic REISNER says:

    Jullie zijn de mooie MG B GT vergeten: de GT is door Pininfarina getekend 😉

  4. heidekonijn says:

    Ferrari 512s

    Maserati a6 gcs pfc

    Alfa 8c 2900 a

    Alfa 6c 2500 ss corsa

    Ciao Sergio. I vostri sogni saranno sempre presenti.

  5. Niels VDW says:

    Weet er eigenlijk iemand waarom Peugeot precies de samenwerking met Pinin heeft stopgezet? De 407 coupe, bijvoorbeeld: designicoon noch verkoopwonder…

    • Pieter Ameye says:

      Dezelfde reden waarom zo goed als alle (Europese) constructeurs ermee gestopt zijn. Er zijn gewoonweg te weinig voordelen meer aan verbonden.

      Enerzijds kost het de merken een aardige duit om dat werk uit te besteden, anderzijds laat het ze toe om met hun eigen design studio’s zich sterker te profileren tov de concurrenten, en designtechnisch minder prijs te geven aan diezelfde concurrenten. Zeker nu uniform design des te belangrijker is geworden om klanten over de streep te trekken.

      Of het een complete win-win situatie is, dat is iets anders natuurlijk. Maar door de band genomen zijn de onafhankelijke ontwerpstudio’s gewoon minder relevant voor mainstream constructeurs.

      En zelfs Ferrari/Maserati heeft te kennen gegeven dat de samenwerking met Pininfarina er binnenkort opzit, ten behoeve van hun eigen ontwerpafdeling welteverstaan.

  6. beebeeporsche says:

    peugeot 504 cabrio en coupe niet vergeten.

Leave a Reply