DRIVR

Gastbijdrage: Autoreclames om U tegen te zeggen (2)

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Wanneer is reclame sterke reclame? ‘Als je er maar niet genoeg van kan krijgen’ is meestal een goed teken. Vandaar deze parel die wat ons betreft de hele dag op repeat mag staan, ook al kent elke petrolhead hem waarschijnlijk vanbuiten. Tijd dus voor één extra kijkbeurt inclusief een lijntje uitleg.  Alleen eerst die volumeknop op elf zetten…

Shell, Ferrari en Ducati hebben al lange tijd een technisch partnership met als doel benzine te ontwikkelen, te testen en te gebruiken bij zowel de Formule 1, Moto GP als Superbike-races. De bekende Shell V-Power is daar onder andere het resultaat van. In 2007 wilde Shell de 60-jarige verjaardag van dit partnership vieren en daarvoor maakten ze bovenstaande commercial. Maar in plaats van zichzelf daarbij in de kijker te zetten, kozen ze voor een hommage aan de Ferrari F1-auto’s van de afgelopen 60 jaar. Dat gebeurde in steden als Londen, Rome, Rio de Janeiro, Tokyo, New York & Sidney. Saillant detail: De wagens werden bestuurd door F1-piloten, behalve in Sidney waar een grote klant van de Scuderia de honneurs mocht waarnemen.

Volgens Shell was de commercial destijds de duurste ooit, al is daar online best wel wat onenigheid over. Chanel maakte bijvoorbeeld ooit een reclamefilm van 35 miljoen dollar. Feit is wel dat met een prijskaartje van 2 miljoen pond het verre van de goedkoopste was. Wat maakt hem dan zo duur? Buiten de wagens, het reizen, de afgesloten straten, …? Dat kan je dankzij Shell proberen te ontdekken in de ‘Making of’.

Als je nog meer wil genieten van dergelijk fantastisch Ferrari F1-geweld, dan raad ik jullie alvast een trip aan naar Goodwood Festival of Speed – maar volgende week meer daarover. En voor de echte fanatics onder ons: weet jij welke Ferrari’s er allemaal in deze commercial voorkomen? Laat het weten in de comments.

Share Button

5 Responses

  1. Kris Hoet says:

    Extra: The Making Of

  2. Ken Divjak says:

    Nu heb je mij wel benieuwd gemaakt naar die 35-miljoen Chanel-commercial…;)

    Welke is dat? En is die online te bekijken?

  3. Kris Hoet says:

    Alleen Nicole Kidman zou hier al 3 miljoen USD voor gekregen hebben…

  4. Stijn Sioen says:

    Heb ik altijd al een schitterende reclamespot gevonden.

    De modellen weet ik niet precies maar zoek ze misschien zelf op deze collage van de F1 Ferrari’s van 1950 tot 2010 😉

    http://straightspeed.files.wordpress.com/2011/06/1273568964410ferrarisampliacion.jpg

Leave a Reply