DRIVR

Quali GP Silverstone: Competitievervalsing ?

Een langdurige pauze in het midden van Q2 bepaalde het verdere verloop van de kwalificatie voor de GP van Engeland. De tot dan toe uitgeschakelde Fernando Alonso kwam terug en greep vervolgens de pole. Kreeg de Spanjaard door de rode vlag een tweede kans? En kunnen we dan spreken van competitievervalsing?

Zo nutteloos was de uitgeregende vrijdag van de GP van Engeland dan toch niet. Toen de hemelpoorten zich vlak voor de kwalificatiesessie openden, wreven de teams die volop van de vrije trainingen gebruik hadden gemaakt flink in hun handen; vooral Sauber en Toro Rosso deden het geweldig – met Kobayashi, Pérez, Ricciardo en Vergne als toppers terwijl Jenson Button maar geen grip in de voorbanden kreeg. De Brit bleef in Q1 steken op de gehate 18e plek.

Aan het begin van Q2 ging het nóg harder regenen, tot het volgens de wedstrijdleiding te gevaarlijk werd; met nog zes minuten te gaan in Q2 werd de sessie stilgelegd, nadat Fernando Alonso – een pirouette op volle snelheid bij het uitkomen van Becketts later – over de boordradio had geroepen dat dit ‘rodevlagtoestanden’ waren. Of wedstrijdleider Charlie Whiting de Ferrarista gehoord had, weten we niet. Maar het besluit lag in dezelfde lijn die de FIA de laatste jaren bewandelt en die in zo’n omstandigheden ook wel zinvol is: liever het kalf redden dan de put dempen.

Eerlijk of niet?

Toegegeven: het regende inderdaad enorm hard en de aquaplaning die tijdens de vrije trainingen zagen, lag nu ook weer op de loer. F1-auto’s worden in zo’n omstandigheden namelijk surfplanken in plaats van raceauto’s. Maar dat geldt dan ook voor alle teams en coureurs; Pérez, Hamilton, Rosberg, Vergne en Hülkenberg – de top vijf tot op dat moment – hadden in hun werk dus wél goed gedaan.

In die zin viel het standpunt van BBC-commentatoren Gary Anderson en Eddie Jordan goed te begrijpen: iedereen moet het met dezelfde omstandigheden doen. Als Fernando Alonso het te gevaarlijk vond, stond het hem vrij om zijn Ferrari te parkeren en de anderen hun gang te laten gaan. Door te wachten op beter weer (lees: beter weer dan in het eerste deel van Q2) werden de prestaties van Pérez en Co. tenietgedaan. Het was misschien eerlijker geweest om meteen na de hervatting met Q3 te starten op basis van de tussenstand in Q2. Nu kregen de ‘prutsers’ uit het eerste deel van Q2 een tweede kans. Het resultaat was dat Pérez, Vergne, Rosberg, Ricciardo en Kobayashi alsnog werden uitgeschakeld. Eén woord kwam op: competitievervalsing.

Ferrari op Intermediates het beste

Fernando Alonso haalde Q3 daarentegen met de hakken over de (niet meer zo brede) sloot (op de Hangar Straight). In de opdrogende omstandigheden die het laatste deel van de sessie bepaalden, bleek de Ferrari opeens de beste auto. De Spanjaard toverde prompt een paar magische ronden uit zijn hoed, die zelfs een sterk presterende Mark Webber verrassten. Met een auto die meer op droog weer was afgesteld beperkte Sebastian Vettel de schade met een vierde plaats, achter Michael Schumacher die in Q2 ook uitgeschakeld leek.

Felipe Massa toonde de kracht van zijn Ferrari op de intermediates door zijn kopman lange tijd te benaderen en zelfs af te troeven, maar uiteindelijk kwam de Braziliaan niet verder dan de vijfde plaats. Dat was in ieder geval een stuk beter dan Lewis Hamilton, die op intermediates juist niet uit de voeten kwam. Van de aanval van Lotus kwam ook weinig terecht: Romain Grosjean verspeelde zijn kansen in Q3 door aan het slot van Q2 van de baan te glijden. Kimi Räikkönen kwam niet verder dan de zesde tijd.

GP Engeland, Silverstone, kwalificatie, 7 juli 2012

1e rij
Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 1’51”746 – Q3
Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 1’51”793 – Q3
2e rij
Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1’52”020 – Q3
Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 1’52”199 – Q3
3e rij
Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’53”065 – Q3
Kimi Raikkonen (Lotus-Renault E20) – 1’53”290 – Q3
4e rij
Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34)
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’53”543 – Q3
5e rij
Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – no time – Q3
Paul Di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’57”009 – Q2
6e rij
Nico Rosberg (Mercedes MGP W03) – 1’57”108 – Q2
Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’57”132 – Q2
7e rij
Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’57”427 – Q2
Nico Hulkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 1’54”382 – Q3 ***
8e rij
Sergio Perez (Sauber-Ferrari C31) – 1’57”895 – Q2
Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’48”044 – Q1
9e rij
Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’57”071 – Q2 **
Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’49”027 – Q1
10e rij
Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1’49”477 – Q1
Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1’51”618 – Q1
11e rij
Pedro De La Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1’52”742 – Q1
Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 1’53”040 – Q1
12e rij
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’57”719 – Q2 *
Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01-) – 1’54”143 – Q1 ****

* Tien plaatsen teruggezet wegens incident Valencia
** Vijf plaatsen teruggezet wegens incident Valencia
*** Vijf plaatsen teruggezet wegens bakwissel
**** Vijf plaatsen teruggezet wegens bakwissel

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]

Share Button

6 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Een beetje sensatiezucht of te gekleurd verslag misschien?

  2. Mattijs says:

    Gekleurd in welk opzicht? Ik zet niet voor niets een vraagteken achter competitievervalsing.

    Er was wel sprake van een soort competitievervalsing, omdat door het uitstel de sessie in omstandigheden terechtkwam die gunstig was voor de mensen die in Q2 pech leken te hebben. En dan draait het waarschijnlijk om de vraag of je een sessie voortijdig moet stilleggen terwijl er nog wel te rijden valt, of dat je moet wachten op een ongeluk. De redenering van Anderson en Jordan is dat je in zo’n geval altijd langzamer kunt rijden of de rijhoogte groter maken. Competitieve teams en coureurs zullen dat alleen nooit vrijwillig doen, dus moet je hen tegen zichzelf in bescherming nemen of niet? Willen we terug naar de tijden waarin ze in dit weer gewoon wél doorreden of maken we de sport er zo juist beter van?

    Ik ben er nog altijd niet uit, al blijf ik instinctief meer voelen voor het (harde) standpunt van Anderson en Jordan. Maar daarin hoor je ook weer de ontwerper en de teambaas in door, niet de coureur, al is Jordan een ex-coureur. Kortom, ik ben benieuwd wat jullie vinden.

    Dat Alonso zijn tweede kans magistraal pakte, staat buiten kijf.

  3. PJH says:

    Je kunt het gewoon vanuit meerdere hoeken benaderen…

    Is er een voordeel voor zij die in het eerste deel van Q2 een fout hebben gemaakt? -> JA!

    Maar is dat dan wel competitievervalsing? Volgens mij niet… want die mensen konden in het 2e deel van Q2 toch gerust hun posities verdedigen, aangezien ze dan toch de snelste waren?

  4. Ken Divjak says:

    Eddy Jordan deelt je mening in ieder geval, Mattijs!
    (maar die vertelt dan ook geregeld de grootste onzin…;)

    Ook leuk in deze context – het oude afkortingsmopje:

    FIA staat voor Ferrari International Assistance

  5. VishnuSixDix says:

    Als je dit competitievervalsing vindt, dan moet je de lijn doortrekken en toegeven dat het al het ganse seizoen zo gaat. Iedereen die in Q3 binnen blijft spaart banden en kan zo podiumplaatsen afsnoepen van piloten die hun stinkende best gedaan hebben om op de tweede rij te kwalificeren.

  6. Mattijs says:

    PJH: zo eenvoudig is het niet. De omstandigheden na de onderbreking waren beter dan ervoor en anders dan ze geweest zouden zijn als er wel was doorgereden. Daardoor kwamen de auto’s in het voordeel die beter uit de voeten konden op een iets minder natte baan.

    Vishnu: is óók jammer, daarom wil de FIA daar ook iets aan doen.

    En nee, Ken, ik zag dit helemaal als bevoordeling van Ferrari. Sterker nog, FIA staat de laatste jaren voor FIA’s Intrepid Adversary, omdat ze alles solo willen doen. 🙂

Leave a Reply