DRIVR

F1 Review: Silverstone, UK (GP 9/20 2012)

48 ronden lang leek Fernando Alonso op weg naar een magistrale derde zege van het seizoen – en een nog grotere voorsprong in het kampioenschap. Maar toen gaven zijn zachte Pirelli’s het op, en bleek Mark Webber perfect op het vinkenslag te liggen om de overwinning in de Britse Grand Prix op de valreep van de Spanjaard weg te kapen.

Na twee kletsnatte dagen scheen de zon het felst voor de Australiër op een droog Silverstone. De druk die hij tijdens zijn tweede stint uitoefende op de leidende Ferrari bleek het recept voor Webbers tweede overwinning van het jaar. Daardoor werd Fernando Alonso gedwongen om – met nog vijftien ronden te gaan – al te wisselen naar de (vooral bij Ferrari) ongeliefde zachte Pirelli’s. Het bleek inderdaad vier ronden te vroeg: Webber, die de hele race op het vinkentouw had gezeten vanaf zijn tweede startplaats, reed binnen een paar ronden naar de staart van de Ferrari en haalde Alonso bij Luffield buitenom in.

In de openingsfase leek de keuze van poleman Alonso nochtans de beste. Na de natte kwalificatie mocht iedereen de band kiezen waarop hij zou starten; Alonso en Hamilton kozen er allebei voor om met de harde band te openen, terwijl de rest van de toptien met de soft van start ging. De sleutel zat in de relatief lange periode waarin Mark Webber die banden in zijn eerste stint goed hield zonder terrein te verliezen op Alonso. Daardoor kon hij vooruitkijken naar twee stints met de (probleemloze) harde banden.

Breekt Webbers sterke zomerfase aan?

Alonso daarentegen had waarschijnlijk het spiegelbeeld voor ogen van het schema waarmee Sebastian Vettel naar de derde plaats reed: een zeer korte stint op de softs (ook om na een zwakke start uit de Schumi-trein te geraken), waarna twee lange stints op de harde banden de Duitser naar het einde brachten. Als Alonso net zoiets had gedaan, maar dan andersom, dan had hij kunnen winnen.

Nu loopt zijn grootste WK-rivaal zeven punten in, want net als in voorgaande jaren lijkt Mark Webber aanbeland in zijn sterke zomerfase. Door zijn regelmatige seizoensopening beschikt de Australiër over een uitstekende uitgangspositie om het Alonso moeilijk te maken en teamgenoot Vettel van zich af te houden. Zijn zestien punten voorsprong op Vettel – al is dat met dank aan Vettels pech in Valencia – zijn bovendien nuttig in zijn veelbesproken contractverlenging bij Red Bull – of overstap naar Ferrari, al deed Felipe Massa eindelijk goede zaken voor zichzelf met een sterke race naar de vierde plaats.

De sterke comeback van Grosjean

Na een paar wilde eerste ronden was er niet veel echte actie te zien aan de kop, maar verderop in het veld waren er gelukkig genoeg leuke duels te zien. Soms liepen die slecht af, zoals tussen Maldonado en Pérez; de touché riep de woede van de Mexicaan op die liet weten dat hij niet de enige onder zijn vakgenoten was die de Venezolaan een gevaarlijke gek vindt. Ouch.

De verborgen ster van de race was Romain Grosjean. In het woelige begin reed Paul di Resta een stuk van de voorvleugel van Grosjeans Lotus af, waardoor de Fransman zeer vroeg moest pitten en ook nog tijd kwijtraakte aan de neuswissel. Zijn pech leidde verderop in de race echter niet tot een extra stop; in plaats daarvan joeg Grosjean zijn Lotus door het veld, om uiteindelijk slechts zeventien seconden achter de winnaar te eindigen. De beste comebackman van de race? Niet Schumacher of Räikkönen komen als eerste voor die titel in aanmerking, maar eerder Kimi’s verrassende teamgenoot.

McLaren en Mercedes stellen teleur

McLaren was daarentegen de zwaarste teleurstelling van de race. Voor het thuispubliek reed Jenson Button met een beetje geluk naar een punt, terwijl Hamiltons strategie niet meer dan een achtste plaats opleverde. Tot overmaat van ramp zakte het team uit Woking naar de vierde plaats in het constructeurskampioenschap. Ook Mercedes kon het niet waarmaken; Michael Schumacher viel vanaf zijn derde startplaats terug naar een zevende plaats aan de finish, terwijl Nico Rosberg zelfs door de twee Toro Rosso’s werd verslagen.

Het team dat op de GP van Engeland zal terugkijken met het grootste gevoel van een gemiste kans, is ongetwijfeld Sauber. Het kwalificatieverloop was al een tegenvaller voor het Zwitserse team, dat in de regen zo sterk presteerde. Maar dat zowel Kobayashi als Pérez met nul punten Engeland zouden verlaten, zal zelfs de ergste pessimist in Hinwil niet hebben gedacht. Ook bij Force India was er reden voor verdriet: Paul di Resta was al gauw uitgeschakeld na het contact met Grosjean, terwijl Nico Hülkenberg zijn toptienpositie in de kwalificatie niet kon vasthouden. De Duitser verdedigde zijn negende plaats zo hevig, dat hij die niet alleen aan Bruno Senna verloor, maar ook Button en Kobayashi. Nul beloning voor een sterk weekend.

RESULTATEN

1 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 52 ronden in 1.25’11″288
2 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 3″0
3 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 4″8
4 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 9″5
5 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 10″3
6 – Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 17″1
7 – Michael Schumacher (Mercedes W03) – 29″1
8 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 36″4
9 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 43″3
10 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 44″4
11 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 45″3
12 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 47″8
13 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 51″2
14 – Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 53″3
15 – Nico Rosberg (Mercedes W03) – 57″3
16 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1 ronde
17 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
18 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
19 – Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
20 – Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112-Cosworth) – 2 ronden
21 – Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 2 ronden

Snelste ronde: Kimi Raikkonen, 1’34″661

Niet gestart
0 ronden – Vitaly Petrov

Uitgevallen
2e ronde – Paul di Resta
11e ronde – Sergio Pérez

WK piloten
1. Alonso 129; 2.Webber 116; 3.Vettel 100; 4.Hamilton 92; 5.Raikkonen 83; 6.Rosberg 75; 7.Grosjean 61; 8.Button 50; 9.Perez 39; 10.Maldonado 29; 11.Di Resta 27; 12.Schumacher, Massa 23; 14.Kobayashi 21; 15.Senna 18; 16.Hulkenberg 17; 17.Vergne 4; 18.Ricciardo 2.

WK constructeurs
1.Red Bull-Renault 216; 2.Ferrari 152; 3.Lotus-Renault 144; 4.McLaren-Mercedes 142; 5.Mercedes 98; 6.Sauber-Ferrari 60; 7.Williams-Renault 47; 8.Force India-Mercedes 44; 9.Toro Rosso-Ferrari 9.

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun]

Share Button

5 Responses

  1. Eric says:

    Nee, spectaculair was de race niet. Een beetje regen had deze zondag een hoop goed gedaan, maar helaas, nu wonnen louter tactiek en de snelste auto’s i.p.v. de leukste rijders.

  2. Matthias says:

    Wie 48 ronden lang dacht dat Alonso ging winnen (zie aanhef van het artikel) was niet zo goed aan het opletten. Al voor halverwege de wedstrijd werd het al duidelijk dat Alonso niet lang genoeg ging op zijn harde sets, en dat het wel eens lastig zou worden. Bij ronde 38, toen Alonso binnenkwam voor softs, waren er nog 14 ronden te rijden.

    Wetende dat Hamilton 8 ronden deed op de softs en het beste er dan al meer dan 2 ronden af was, was het vrij duidelijk dat Webber snel zou beginnen inlopen op Alonso (ook al is die Ferrari zachter voor de banden).

    • Matthias says:

      Een paar foute toetsaanslagen gemaakt… Even herbeginnen.

      Wie 48 ronden lang dacht dat Alonso ging winnen (zie aanhef van het artikel) was niet zo goed aan het opletten. Al voor halverwege de wedstrijd werd het al duidelijk dat Alonso niet lang genoeg ging op zijn harde sets, en dat het wel eens lastig zou worden. Bij ronde 38, toen Alonso binnenkwam voor softs, waren er nog 14 ronden te rijden.
      Wetende dat Hamilton 8 ronden deed op de softs en het beste er dan al meer dan 2 ronden af was, was het vrij duidelijk dat Webber snel zou beginnen inlopen op Alonso (ook al is die Ferrari zachter voor de banden).

  3. Het wekt geen verbazing dat Webber ook in 2013 voor Red Bull rijdt, zeker na zijn meesterlijke overwinning van afgelopen zondag en de kans die hij heeft om het startnummer 1 in het team te houden. Dus blijft Felipe Massa bij Ferrari?

    De openhartigheid van de Australiër schijnt ook hier licht op de zaak. Webber liet namelijk weten dat hij wel degelijk langdurig met Ferrari heeft gesproken. Dat laat ruimte voor slechts één conclusie: de Italianen waren volop bereid én van plan om Massa weg te sturen. Zijn ze dat nu nog steeds? En zo ja, wie is dan die Eddie Irvine waarnaar Ferrari zo op zoek is? Die goedlachse secondant die geniet van het leven als F1-coureur en Ferrari intussen wel aan een nieuwe constructeurstitel helpt? Nu de Webber-soap ten einde is, mogen we nu gaan speculeren over de identiteit van Massa’s opvolger.

    Mijn advies? Sergio Pérez. Snapt de Pirelli’s, rijdt verstandig, maar zal Alonso nooit bedreigen. De Spaanstalige grootheid kan de Spaansjarige junior bovendien onder zijn vleugels nemen. Dat lijkt me veel slimmer dan een keuze voor Lewis Hamilton, wiens naam ook alweer een paar seizoenen met Ferrari in verband wordt gebracht. In dit geval zijn de resultaten uit het verleden zeer veelzeggend voor de toekomst.

  4. VishnuSixDix says:

    Zeer aannemelijke gedachtengang. Hoewel Ferrari al dikwijls gezegd heeft (dit en vorige seizoenen) dat ze enkel met ervaren piloten willen werken, en daar valt Perez niet onder.
    Persoonlijk zou ik het als teambaas ook wel doen, Perez is een Ferrari-product én zou inderdaad een ideale pupil kunnen zijn voor ‘Nando

Leave a Reply