DRIVR

Gastbijdrage: New Car Smell

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

De befaamde New Car Smell oftewel de geur die voor velen de aanschaf van een nieuwe auto extra speciaal maakt. Waar komt die vandaan? En wordt er rekening mee gehouden bij de ontwikkeling van een wagen? Of is het gewoon een welriekende samenloop van de productie-omstandigheden? Alle antwoorden op jullie nasale vragen onder de boompjes.

Recht voor de raap: de geur is een cocktail van alle vers geproduceerde materialen in het interieur. Vaak zijn het de weekmakers van de kunststoffen die het specifieke aroma veroorzaken, in combinatie met lijmen, lakken, tapijt en – afhankelijk van de gedane investering – bekledingsmaterialen als leer en alcantara.

Een aantal jaren geleden hebben verschillende wetenschappelijke onderzoeken aangetoond dat de geur regelmatig gezondheidsrisico’s met zich mee brengt. Veel autofabrikanten hebben daarom maatregelen genomen om de zaak te remediëren, terwijl recentere onderzoeken uitgewezen hebben dat er nog maar weinig reden is om niet met volle teugen van de New Car Smell te genieten.

Steeds meer autofabrikant zijn specifiek bezig om een bepaald aroma in hun auto’s te implementeren. Citroën is daar een goed voorbeeld van, maar ook Ford werkt actief aan een bepaalde geur die deel moet uitmaken van het merk-DNA. Dus niet enkel de esthetische kenmerken van het merk worden ontworpen, ook de geur wordt minitieus samengesteld.

Daarom stelt Ford vijf ingenieurs tewerk met een zeer gevoelig reukorgaan. Een autointerieur is immers een erg complex geheel dat een grote hoeveelheid verschillende materialen omvat die allemaal hun eigen geur afscheiden; van bekerhouders tot airbag en vloermatten tot de stoelbekleding. Het team beoordeelt de geuren van huidige Ford interieurs, en neemt zowel gewenste als ongewenste geuren onder de loep.

Het uiteindelijke doel van het team is een geur te ontwikkelen die ‘typisch Ford’ is. Dat is complexer dan het allicht lijkt, want Ford heeft een wereldwijde afzetmarkt. Wat de één plezierig vindt, is voor de ander onaangenaam. En dat geldt voor niet alleen voor individuen, maar ook voor verschillende afkomsten en culturen. Geen misse opdracht dus…

Share Button

6 Responses

  1. key says:

    Alleen al voor de geur zou ik maandelijks wel een nieuwe wagen willen. Hmmmmmmm

  2. Pieter Fret says:

    Wat me opvalt, is dat de nieuwe wagens van vandaag vaak veel minder fel geuren dan vroeger. En áls je iets ruikt, is het meestal leder (good) of lijm (not so much).

    De geur van leer hoort trouwens niet alleen bij die ‘new car smell’: mijn MX-5 uit 2002 begroet me nog steeds met een typerend aroma 🙂

    • dieter says:

      Dat klopt!
      Sinds enkele weken hebben we 2 nieuwe “kids carriers” op de oprit staan (ik heb met veel vreugde afscheid genomen van de Clio RS…) en het is idd opvallend dat ze allebei vrij zijn van die typische “nieuwe-auto-geur”.
      ;o)

  3. heidekonijn says:

    Ik vraag me eerder af waar de old car smell vandaan komt 🙂

  4. Ken Divjak says:

    Lijkt me niet meer dan logisch dat die New Car Smell – die voor elk merk toch licht anders is – gradueel evolueert naar een typerende Old Car Smell.

    Recent nog zei iemand bij het instappen in mijn 325 dat die exact zoals een andere van een kennis van hem rook, en er zit nochtans geen leder (noch natte hond) in.

    Dat gezegd:
    met wekelijks andere New Car Smells geraak je er inderdaad wat verknocht aan.

    Dat er nog nooit een Wetten Dass aan gewijd is,
    met iemand die nieuwe automerken puur aan hun geur herkent!

Leave a Reply