DRIVR

VW Golf 7: Dit Jaar nog in de Showrooms

EXTRA: De nieuwe GTI met maximaal 265pk volgt in 2013!

Wanneer het Salon Mondial de l’Automobile eind september zijn deuren opent, zullen er heel wat neuzen naar de nieuwe Golf wijzen. De zevende generatie is namelijk niet alleen van belang voor Volkswagen, maar dient van oudsher als benchmark voor concullega’s die een mededinger in de brochures hebben. Wij zetten de belangrijkste kenmerken van Das (nächste) Auto even op een rij.

De primeur voor het uiterst moduleerbare MQB-platform is voor de nieuwe Audi A3 (waarover binnenkort meer), maar de Golf zal het gros van de productiecapaciteit voor zijn rekening nemen. Bedoeling is om het aantal onderdelen te reduceren, de productiviteit te verhogen, de complexiteit te verlagen, de kwaliteit te verbeteren en de gemiddelde productietijd van de Golf met 30% te reduceren. Interessanter is evenwel dat de Golf (volledig naar de Zeitgeist) inzet op gewichtsreductie; complexe staal- en aluminiumlegeringen in combinatie met minder onderdelen en nieuwe constructietechnieken zullen de volgende zo’n 40kg lichter maken. Daarmee komt de Golf 7 terug op niveau van de 4 die alweer van 1997 dateert.

Diezelfde Atkins-drang is trouwens ook van toepassing op de nieuwe motoren. Een uniform ontwerp voor benzine- alsook dieselmotoren (met een nieuwe driecilinder alsook top-TDI met 200pk) en een heleboel hocus-pocus zorgen voor gewichtsbesparingen tot 22kg tegenover vergelijkbare viercilinders van de huidige generatie. Alle blokken zullen bovendien voldoen aan EURO 5 en zelfs EURO 6 dankzij directie injectie, gescheiden koelcircuits en Active Cilinder Management (ACM) op de de 1.4 benzinmotor van 140pk. Kortweg: cilinderuitschakeling onder minimale belasting zoals nu al in de Audi A1 en Polo te krijgen is.

Qua gadgets pakt de Golf 7 uit met adaptive cruise control, lane keeping en een resem camera’s die de vermoeidheid van de bestuurder controleren maar ook de heersende snelheidslimieten in de gaten houden en op gevaarlijke obstakels wijzen. Alle Golfs krijgen trouwens een variabele EPAS-stuurbekrachtiging, terwijl de krachtigste versies een evolutie van de elektronisch Haldex-sper krijgen om het binnenwiel in extremis af te remmen. Goed voor een tijdswinst van gemiddeld 8,5 seconden op de Nürburgring aldus VW. En dat allemaal nog voor de jaarwissel in de showrooms.

[Bron: CAR // Impressies: Christian Schulte]

Share Button

11 Responses

  1. heidekonijn says:

    Euhm, ze halen Walter da Silva en Giugiaro binnen en dit is het resultaat? Oh dear.

  2. Pieter Ameye says:

    Voor alle duidelijkheid: bovenstaande afbeeldingen zijn impressies (dus photoshops) en geen echte of officiële beelden. Maar optische revolutie moet je niet verwachten. Zoveel is duidelijk.

  3. Ken Divjak says:

    Relatief vroeg voor een nieuwe Golf, is het niet?

    De normale modelcyclus voor VW’s bestseller bedraagt immers zes jaar,
    terwijl de huidige nog maar vier jaar op de markt is.

    Of het ermee te maken heeft dat nummer zes altijd als vijfenhalf aanzien werd?
    En of dat impliceert dat de volgende zesenhalf beter dan zeven wordt?

    Hoe dank ook: de VW Golf zal dé referentie in zijn segment blijven, halve evolutie of hele.

    Alleen vreemd dat er nauwelijks spyshots of renders van de nieuwe circuleren.
    Dat alleen al maakt van de nakende zeven een goed bewaard unicum.

    PS: de GTI-versie krijgt maximaal 265pk en een evolutie van de elektronische Haldex-sper:

    • Wim Bervoets says:

      Dat is vermogen op huidig Golf R-niveau. Zou de 7 dan nog een R-versie krijgen?

      • Ken Divjak says:

        Zeker wel – die zou op 300pk gaan aftikken.

        Over het vermogen van de GTI is er evenwel discussie;
        de één zegt ongeveer 230, de ander 265.

        Gezien de gewichtsbesparing, is het eerste misschien plausibeler.

        Al zou het gat tot de R daardoor wel groot worden…

        • Pieter Fret says:

          Manman, die vermogens… Binnenkort is er geen enkele twintiger meer die zich een hot hatch kan veroorloven. En dat terwijl ze eigenlijk betaalbaar rijplezier zouden moeten bieden.

          Waar is de tijd dat een GTI nog genoeg had aan 110 pk…

          • Sander Scheiris says:

            Inderdaad. Vanaf 210 + pk gaan de fiscale en verzekeringsbijdrage serieus de hoogte in.

  4. Pieter Ameye says:

    Intussen zijn de beelden officieel

  5. heidekonijn says:

    Als iemand een engelstalig woordenboek wil voorzien van plaatjes, kan dit naast ‘underwhelming’ komen staan.

  6. Niels VDW says:

    Eerder Ein dan Das Auto, inderdaad.

  7. Cinquecento says:

    Die fotoshops zaten er dus wel heel erg dichtbij. Dat kan geen toeval zijn, inside info?

Leave a Reply