DRIVR

Gastbijdrage: RoadTrip – Goodwood FoS ’12

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Heritage Lotus F1 - Golden Leaf on the 2012 Goodwood Festival of Speed.

Dag 1: Donderdag

Een jaar geleden waren we voor de eerste keer present op het festival met een paar vrienden, en de verhalen werkten blijkbaar aanstekelijk. Dus gingen we terug naar Goodwood voor het Festival Of Speed, deze keer echt als roadtrip en georganiseerd door ons – Shutterspeed dus. Acht mannen zeiden spontaan ja. Twee dagen op de gezegende grond van Goodwood en één dag heen- en één terugrijden om de roadtrip compleet te maken. Met voldoende marge om af te dwalen, want de kortste weg is niet altijd de mooiste.

Om te roadtrip nog wat interessanter te maken, gingen we vooraf ook op zoek naar iets mooiers dan ons dagelijks filetransport. We vonden een partner in Audi dat ons onder bepaalde voorwaarden wilde voorzien van een S6, A7 TwinTurbo en een S8. Subtiel uitziende wagens waartegen onze eigen leasingvloot qua vermogen verbleekte. Mits het ondertekenen van een waarborg voor meer dan tweehonderdduizend euro aan automobiel, vertrok de colonne formeel aan een tankstation langs de snelweg in Nazareth.

Roadtrip

Acht mannen in drie wagens; dat betekent op regelmatige basis van chauffeur wisselen. De S8 werd nog ingereden en bleef in handen van meneer Audi die ons vergezelde. De A7 was op papier het minst spectaculair: ondanks de dubbele turbo en zes cilinders in V-formatie was het ‘maar’ een diesel. Hadden ze het ons niet verteld, we hadden het waarschijnlijk niet eens gemerkt. Het koppel is enorm en de acceleratie blijft voortduren terwijl de motor een intense brul ten berde geeft als je op het pedaal trapt. Dat beloofde goeds.

Na een nieuwe chauffeurswissel plezierde de S6 op Franse autoroutes. Het verschil met een beetje Duitser geijkt op de Belgische PK-schalen is enorm. We reden aan aanvaardbare snelheden, maar menig linkerbaanvakagressor kreeg lik op stuk; links laten inhalen, rustig aansluiten en zodra de chauffeur opnieuw rechts invoegt… Menig ego werd verpulverd. Vooral de ontdekking van het knikje onderin het gaspedaal van de S6 zorgde voor een blijvende glimlach. Nog meer power.

Portsmouth in sight

Vanuit België ging het door Frankrijk naar de haven van Le Havre om daar de wagens in de buik van de ferry te parkeren richting Great Britain. Na een rustige overtocht – waarbij iedereen van de gelegenheid gebruik maakte om elkaar wat beter te leren kennen – kwamen we tegen valavond aan in de haven van Portsmouth. Vandaar was het rechtstreeks naar ons hotel in Southampton, waar we de dag afsloten met een frisse Engelse pint. De dag erna was het immers vroeg uit de veren.

Dag 2: Vrijdag

Early morning wake up. Om file en lange wachttijden op de parking te vermijden, vertrokken we vroeg en met nuchtere maag. Rustig even wennen aan het linkerbaanvak rijden, maar verder gewoon GPS en officiële wegwijzers negeren om binnendoor via een snellere route op de parking aan te komen. Uiterst beschaafd begeleiden stewards iedere wagen naar een vak, op een enorme weide. En wat zo mooi is aan een festival voor autoliefhebbers: de parking is al een klein autosalon op zichzelf. Tijdens de wandeling naar de ingang van het terrein, kan je je ogen de kost geven.

The parking lot on the 2012 Goodwood Festival of Speed.

We zouden ontbijten in de Breakfast Club. Om daar te geraken moesten we door de eerste paddock met Pre-War wagens. Nog voor je vanuit het idyllische park de tarmac betreedt, hoor je al motoren warm draaien – met doorlopend agressieve snokken aan het gaspedaal. Verbijsterd sta je aan de grond genageld, terwijl enkele zeer exclusieve en unieke wagens quasi over je tenen rijden om zich klaar te maken voor de hill climb. Want het wordt je meteen duidelijk: het Festival Of Speed is geen duffe expo waar je vanop afstand naar enkele auto’s mag gluren. Er wordt met iedere wagen in de paddock geraced, zelfs al is het een Ferrari 250 GTO ter waarde van een slordige 25-30 miljoen euro.

2012 Goodwood Festival of Speed.

Ferrari 250 GTO on the 2012 Goodwood Festival of Speed.

Audi R18 e-tron Quattro

Proximity

Al van bij het ontbijt is het concept van Goodwood FoS voor iedereen in de groep duidelijk; een soort Rock Werchter voor petrolheads met een op en top Britse aanpak. Een werkelijk ‘outstanding‘ organisatie met een geciviliseerd en aangenaam publiek, terwijl allerlei motoren een hele dag de decibelgrens van minister Schauvliege aan flarden scheuren. We stelden ons op aan het parcours van de Hill Climb voor de eerste sessies van de dag. Ieder om beurt scheuren alle wagens (en motoren) per categorie de heuvel op, over het landgoed van Lord March. En dit tweemaal daags, drie dagen na elkaar. Wat het parcours van de Hill Climb meteen tot het centrum van het festival maakt.

Renault Alpine A110-50 on the 2012 Goodwood Festival of Speed.

Heritage Porsche Group C on the 2012 Goodwood Festival of Speed.

Maserati 12MC on the 2012 Goodwood Festival of Speed.

6-wheeler

Na enkele manches gevolgd te hebben voor Goodwood House klommen we in gezelschap steeds hogerop. Tijdens het festival heeft iedere gerespecteerde autofabrikant een heuse vestiging in de wei staan, om met al hun topmodellen uit te pakken. Een spektakel dat we voorlopig links lieten liggen om de Formule 1 paddocks in te duiken. Van de volledige Lotus-collectie die dit jaar een jubileum vieren, over de race bolide van Hamilton tot de Audi R18 e-Tron Quattro die de laatste editie van Le Mans won. Allemaal naast elkaar onder tentjes opgesteld.

Heritage Lotus F1 - Golden Leaf on the 2012 Goodwood Festival of Speed.

Het mooie aan Goodwood is dat je omgeven wordt door auto’s en zonder probleem erbij kan komen. Het is een festival voor liefhebbers die de wagens met het grootste ontzag benaderen, en zich op geen enkel vlak misdragen. Je kan met de camera in de hand voor, naast en boven quasi iedere wagen gaan hangen. Eigenaars openen met plezier de deur voor een foto van het interieur of laten maar al te graag de motor ronken.

Dag 3: Zaterdag

Waar je op vrijdag nog een uitgesproken mannelijk publiek van liefhebbers op het domein zag, is dit op zaterdag al iets breder. Mannen met vrouw en kind, de kleintjes voorzien van oorbeschermers. Oudere heren met pet en laarzen. Vrouwen die genieten van een dagje uit, terwijl de PK’s blijven scheuren. Het is een ietwat vreemd zicht, net omdat het zo normaal is. Voor de Britten is Goodwood duidelijk a day in the countryside.

Ons gezelschap was goed voorzien van fotografen, met enkele exploten naar video. Tijdens de eerste dag vroegen we een rallyteam of we een GoPro aan hun wagen mochten kleven. Zonder enige discussie stemde de Belgische Dakar rijder J.M Fortin toe, en we capteerden een rit van een Toyota Hilux over het rally circuit, bovenin het domein. Later op de dag herhaalden we dit nog eens met de R8 GT Spyder op de hillclimb dankzij de medewerking van Audi. Hoewel de wagen al was voorzien van twee camera’s, mochten we daar nog twee GoPro’s aan toevoegen.

Goodwood Rally Stage 2012 from Tienvijftien on Vimeo.

Het festival der snelheid beperkt zich niet tot een uitgebreide selectie auto’s en kleine groep motoren. Ieder dag is Her Majesty’s Air Force van de partij met één van haar divisies. Op vrijdag gaven de Red Arrows het beste van zichzelf, zaterdag was het de beurt aan de de Eurofighter Tyfoon en een duo Tornado’s. Met het knallen van het vuurwerk ontrolden twee grote vlaggen van het Verenigd Koninkrijk aan Goodwood House, gevolg door een staande ovatie vanuit het publiek. All very British. Een sympathieke vorm van nationalisme die we in ons kleine landje vreemd zijn.

Red Arrows

Deze tweede dag nam ieder de tijd om met meer aandacht naar bepaalde wagens te kijken. We volgende de stijle klim langsheen het parcours tot aan de top van de Hill Climb. Tijdens de beklimming wordt je geflankeerd door allerlei off-roaders die modder vreten. Van een dozijn Cayennes, tot Bowlers en Buggy’s waarin je tegen betaling kon passagieren. Bovenop de heuvel verzamelen alle wagens binnen één categorie, om na de laatste beklimming collectief weer af te dalen. Met aan de overzijde het rally circuit en paddock.

Heritage Lancia Delta Integrale on the 2012 Goodwood Festival of Speed.

Team Toyota Rally Edition on the 2012 Goodwood Festival of Speed.

Cornering

Toyota Hilux V8. Dakar SPEC.

In de vooravond namen we afscheid van het festival en cruisden we met drie geringde Duitsers en één oude Italiaan naar de Portsmouth om daar opnieuw de ferry te boarden. The Festival Of Speed had wederom op alle vlakken en aan de verwachtingen voldaan, met zeer aangename verrassing als het op organisatie en sfeer aankomt. In het VK is racen duidelijk nog een sport voor gentlemen.

Dag 4: Zondag

Na een nachtelijk overtocht arriveerden we opnieuw in rechts-rijdend Europa. Ik herinner me nog levendig hoe de Franse douanier opkeek vanop het paspoort en met enig ontzag in zijn blik vroeg: “C’est la nouvelle S8?” ‘Oui’ knikten we en zonder verpinken bromden we verder.

Het parcours voer door Noord-Frankrijk en volgde de kustlijn. Iedere wagen kon wat pit tonen langs landelijke baantjes en door heuvelachtig bochtenwerk. We gingen op zoek naar een fotografische uitvalspunt om een groepsbeeld met alle drie de wagens te schieten, wat nog niet zo gemakkelijk was. Naarmate de rit vorderde nam ieder een eigen route om ongedwongen van auto en landschap te genieten. Om vrouwen en kinderen niet te lang op de proef te stellen, voegden we halverwege opnieuw in op de grote autoroute.

Seaside

Tijdens de laatste rechte lijn op de terugweg sloeg Murphy alsnog toe. De Italo-liefhebber in het gezelschap die met zijn eigen Maserati Ghibli uit 1972 de Duitse vrienden had bijgehouden, gaf de geest. Na de nodige regelingen met de sleepdienst konden we het einde van de roadtrip inzetten richting Belgische grens. De Maserati had gedaan waar het in Goodwood om draait: celebrate speed. Het gaat ondertussen trouwens alweer heel goed met de Ghibli.

Maserati Ghibli

Hier zijn de foto’s van de verschillende deelnemers: organisatoren Bruno & Kris van Shutterspeed en de andere petrolheads namelijk Pieter, Onno, Patrick, Gert, Dimitri, Thomas & Nico die zijn eigen verslag online heeft.

Share Button

9 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Enige probleem: na FoS is geen enkel ander event (bij wijze van spreken) nog de moeite.

    Tenzij de Goodwood Revival natuurlijk, en laat DRIVR daar nu net dit jaar naartoe gaan…

    • Kris Hoet says:

      De Revival inderdaad. Of Monterey Car Week met Pebble Beach Councours d’Elegance… dat wordt sparen 🙂

    • Stijn says:

      Heeft lang op mijn ‘to do list’ gestaan maar inmiddels in prioriteit gezakt. Zie de wagens dan liever in hun natuurlijke biotoop zoals Spa, Nordschleife, Le Mans… dan op zo’n kort tracé. Bovendien loopt het aantal bezoekers ook wat de spuigaten uit, hou eerder van intieme evenementen. Weet nog goed dat CER vroeger de 1000 km races volgde en ik in 2004 aan de oude pitboxen van Spa een kwartier lang helemaal alleen stond bij een 917K…

      Maar dit doet natuurlijk niets af aan de enorme diversiteit van het deelnemersveld…

  2. bAAx says:

    Fijn relaas, erg mooie fotos.. Waarvoor dank!

Leave a Reply