DRIVR

F1 Review: Hockenheim, DE (GP 10/20 2012)

Fernando Alonso lijkt met zijn derde zege van het seizoen op weg naar zijn derde kroon. Zolang de Spanjaard zo constant blijft presteren en de concurrentie steken laat vallen, kan de Ferrari-coureur de titelstrijd beetje bij beetje minder spannend maken. De hele GP van Duitsland lang sloeg Alonso verbeten alle aanvallen af, om zo zijn voorsprong in het kampioenschap uit te breiden. Moeten de tifosi hem niet eens als de nieuwe ‘Leone’ aanwijzen?

De wedstrijd zelf was vooraan voornamelijk een schaakwedstrijd, maar wel eentje waarin de spelers het mes tussen de tanden hadden, alsof ze raspaarden waren die aan het schaakbord waren aangeschoven. Op het hogesnelheidscircuit dat Hockenheim nog altijd is, joegen de drie hoofdrolspelers – Alonso, Vettel en Button – ronde na ronde over de baan, wachtend op een foutje van de ander. Alonso maakte er geen een, Vettel achteraf eentje.

Middenveld biedt kijkplezier

Hoewel er uiteindelijk 23 auto’s finishten, maakte de eerste ronde al slachtoffers: Massa, Grosjean en Senna reden elk schade. Een paar ronden later moest ook Lewis Hamilton afhaken. Lekke band. De Brit deed daardoor niet meer mee voor de overwinning, een strijd die tussen de mannen van de eerste rij leken te gaan: Alonso en Vettel. Zat Vettel op het vinkentouw zoals Webber op Silverstone? Of had Alonso zijn zaakjes voor elkaar? Er was in ieder geval één verschil met de Britse GP: de twee kemphanen om de kop zaten op dezelfde bandenstrategie.

Dat was ook het geval na hun eerste pitstops: beiden gingen van zacht naar hard. Het gat tussen de twee schommelde rond de twee seconden. Achter hen zorgden diverse duels voor het kijkplezier. Vooral de Saubers en Force India’s streden om elke meter asfalt, met de Red Bull van Webber daartussen. Tussen de kop en het strijdende middenveld reden de oud-kampioenen Schumacher en Räikkönen op de vierde en vijfde plaats.

Button schuift door

Intussen begon Vettel op de Ferrari in te lopen en leken we een echte race te gaan krijgen. Ook Jenson Button kwam dichterbij, zodat er zelfs een kopgroep van drie ontstond – met Hamilton op een ronde achterstand daartussen – die gewoon zijn rondje ging terugpakken, alle moeite van de regerende wereldkampioen ten spijt. Het was leuk om te zien – met even de snelste ronde van de wedstrijd erbij – maar uiteindelijk werd de Brit de enige uitvaller van de race.

De tweede reeks pitstops bracht een verandering in de topdrie teweeg, want Jenson Button kwam nét voor Vettel te liggen. In de ronden daarna bleef er sprake van een fijn evenwicht tussen de snelste drie, met Button die langzaam maar zeker op Alonso naderde. Vettel haakte daarentegen af na een paar uitstapjes in de Südkurve en Nordkurve. Maar tegen het eind van de race kwam de Duitser toch weer dichterbij. Met zijn vroege aanvalspogingen op Alonso had Button het beste van zijn laatste setje banden verbruikt.

Vettel teruggezet, Red Bull in last

Vooraan had Alonso de zege op zak, maar kon Vettel Button in de laatste ronde nog verschalken? Ja, het lukte in de hairpin, maar wat deed hij? Hij reed náást de baan de Brit voorbij. En inderdaad, na de race werd aan de groene tafel het pleit beslecht: Vettel werd bestraft met twintig strafseconden waardoor hij terugviel naar de vijfde plaats. Daarmee werd het alsnog een rampweekend voor Red Bull, nadat de toestand van zondagochtend rond de verdachte motorprogrammering nog met een sisser was afgelopen.

De uitsluiting die even voor Red Bull dreigde, was trouwens een serieuze kwestie. Twee regels had Red Bull volgens FIA’s technische man Jo Bauer overtreden, maar nog vóór de race van start ging, liet de bond weten dat het niets tegen het team kon doen. Red Bull had volgens de FIA geen afdoende verklaring voor het gesjoemel kunnen geven – waarmee de autoriteiten lieten doorschemeren dat het team wel degelijk stout was geweest – maar dat Red Bull alleen tegen de geest van de regels had gehandeld. Reken er dus op dat de FIA nog vóór de race op Hungaroring met een ‘rule clarification’ komt. Want zo wordt het tegenwoordig geregeld: de mazen van de wet worden gedicht zonder de creatieve mazenzoeker te straffen.

Sauber scoort dubbel

Door Vettels demotie kreeg Jenson Button zijn tweede plaats weer terug. Eindelijk zagen we de strijdbare Button die we zo lang hadden gemist. Vrijwel onzichtbaar achter het toptrio reed Kimi Räikkönen een uitstekende wedstrijd, die achteraf met een podiumplaats werd beloond. Zo schoof de Fin door naar de vierde plaats in de WK-tussenstand. Bovendien zit Lotus bij de constructeurs McLaren nu op de hielen, met maar één punt verschil.

Voor Sauber liep het verhaal eindelijk een keer goed af. Na vele races waarin de trainingen veel beloofden, lukte het nu ook met beide auto’s in de race: Kobayashi werd vierde (het beste resultaat van zijn carrière), Pérez zesde. Alleen Ferrari scoorde vandaag meer punten. Force India ging juist de andere kant op: de vierde startplaats van Nico Hülkenberg leverde niet meer op dan twee punten voor de negende plaats. Hetzelfde gold voor Pastor Maldonado, die geen punt meer heeft gescoord sinds zijn onwaarschijnlijke overwinning in Barcelona – Een die met elke race nóg onwaarschijnlijker wordt.

De beste, de compleetste?

Omdat Mark Webber een anonieme race reed naar de achtste plaats, liep Alonso verder uit in het kampioenschap. Bijna een overwinning verschil zit er nu tussen de Spanjaard en de Australiër. En dat doet de man uit Oviedo allemaal in ‘niet de beste auto van het veld’? Dat moeten we ook niet overdrijven. Dit seizoen is anders dan alle andere omdat de vorm van race tot race zo wisselt. De puinbak die de F2012 in Melbourne nog was is hij allang niet meer. Ferrari heeft er keihard aan gewerkt, uiteraard in Alonso’s richting (en niet die van Massa), zodat de auto nu waarschijnlijk net zo goed is als alle andere. Omgekeerd was de McLaren lang niet altijd meer de dominante auto die hij in handen van Button in Australië was – een andere aanwijzing voor het feit dat de vorm van een auto in 2012 bepaald geen vaststaand feit is, met de openingsrace als graadmeter.

Maar goede Ferrari of niet, Fernando Alonso rijdt momenteel zo majestueus dat hij zijn reputatie van beste van het stel helemaal waarmaakt. Althans, de beste – de ‘compleetste’ wordt hij altijd genoemd. En compleet ben je als je de minste steken laat vallen en ook als een leeuw vecht als het tegenzit. Gaat de titel dit jaar naar de man die het meest onvermoeibaar van allemaal is? Nigel Mansell zal het vast een eer vinden als Alonso de nieuwe ‘Leone’ van Maranello wordt.

GP Duitsland, Hockenheim, 22 juli

1 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 67 ronden
2 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 6″949
3 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 16″409
4 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 21″925
5 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 23″732 (met tijdstraf van 20″)
6 – Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 27″896
7 – Michael Schumacher (Mercedes W03) – 28″970
8 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 46″9
9 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 48″1
10 – Nico Rosberg (Mercedes MGP W03) – 48″8
11 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJN05) – 59″2
12 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’11″4
13 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’16″8
14 – Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’16″9
15 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1 ronde
16 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
17 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1 ronde
18 – Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 1 ronde
19 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 2 ronden
20 – Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 2 ronden
21 – Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 3 ronden
22 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 3 ronden
23 – Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 3 ronden

Snelste ronde: Michael Schumacher, 1’18″725

Uitgevallen
59e ronde – Lewis Hamilton

WK coureurs
1.Alonso 154; 2.Webber 120; 3.Vettel 110; 4.Räikkönen 98; 5.Hamilton 92; 6.Rosberg 76; 7.Button 68; 8.Grosjean 61; 9.Pérez 47; 10.Kobayashi 33; 10.Maldonado, Schumacher 29; 12.Di Resta 27; 13.Massa 23; 14.Hülkenberg 19; 15.Senna 18; 17.Vergne 4; 18.Ricciardo 2.

WK constructeurs
1.Red Bull-Renault 230; 2.Ferrari 177; 3.McLaren-Mercedes 160; 4.Lotus-Renault 159; 5.Mercedes 105; 6.Sauber-Ferrari 80; 7.Williams-Renault 47; 8.Force India-Mercedes 46; 9.Toro Rosso-Ferrari 9.

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun]

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Ik was eigenlijk wel verrast dat de BBC een zo kortbij GP niet covert.

    Voor de volgende in Hongarije van hetzelfde,
    maar Spa gelukkig wel integraal over een dikke maand:

    BBC F1 COVERAGE DETAILS

    (All programmes BBC One unless stated)

    Australia (highlights) – qualifying BBC Two 1300 GMT 17 March; race 1400 GMT 18 March

    Malaysia (highlights) – qualifying 1300 GMT 24 March; Race 1445 BST 25 March

    China (live) – qualifying 0600 BST 14 April; race 0700 BST 15 April

    Bahrain (highlights) – qualifying 0530 BST 21 April; race 1730 BST 22 April

    Spain (live) – qualifying 1210 BST 13 May; race 1210 BST 14 May

    Monaco (live) – qualifying 1210 BST 26 May; race 1210 BST 27 May

    Canada (highlights) – qualifying 2230 BST 9 June; race 2230 BST 10 June

    Europe (live) – qualifying 1210 BST 23 June; race 1210 BST 24 June

    Britain (live) – qualifying 1210 BST 7 July; race 1210 BST 8 July

    Germany (highlights) – qualifying 1730 BST 21 July; race BBC Two 1730 BST 22 July

    Hungary (highlights) – qualifying BBC Two 1730 BST 28 July; race BBC Two 1730 BST, 29 July

    Belgium (live) – qualifying 1210 BST 1 Sep; race 1210 BST 2 Sep

    Italy (highlights) – qualifying 1730 BST 8 Sep; race 1730 BST 9 Sep

    Singapore (live) – qualifying 1215 BST 22 Sep; race 1210 BST 23 Sep

    Japan (highlights) – qualifying 1300 BST 6 Oct; race 1400 BST 7 Oct

    Korea (live) – qualifying 0500 BST 13 Oct; race 0600 BST 14 Oct

    India (highlights) – qualifying 1300 BST 27 Oct; race 1400 BST 28 Oct

    Abu Dhabi (live) – qualifying 1210 GMT 3 Nov; race 1210 GMT 4 Nov

    USA (highlights) – qualifying 2230 GMT 17 Nov; race 2230 GMT 18 Nov

    Brazil (live) – qualifying 1500 GMT 24 Nov; race 1500 GMT 25 Nov

  2. heidekonijn says:

    Raspaarden aan het schaakbord. Ik krijg het beeld maar niet uit mijn hoofd.

Leave a Reply