DRIVR

4,8 Miljoen Kilometer in één en dezelfde Volvo P1800

EXTRA: Is het een verrassing dat er onderaan dit bericht wederom een vraag bengelt…?

Enkele jaren geleden vroeg onze chef-DRIVR of er een auto was die je nooit meer zou wegdoen. Niet zeker of Onze Eeuwige Twijfelaar daarvoor te vinden is, maar Shutterspeed-fotograaf Bruno bekende onlangs tijdens eens shoot dat hij er geen graten in zou zien zijn Discovery nog een eeuwigheid te houden. Irvin Gordon uit New York is iemand ie hem daarin volgt: hij doet al 46 jaar met z’n Volvo 1800 S. Op komst: de 3 miljoen mijl!

Gordon kocht de knalrode P1800 in 1966 voor 4.150 dollar, omgerekend zo’n 28.000$ vandaag. Eigenlijk had hij zijn zinnen gezet op een cabrio, maar die lag net boven het budget. De laatste 46 jaar doorkruiste Irv zowat de hele VS, en bracht de 1800 S hem zelfs tot het hoofdkwartier van Volvo in Zweden. Met opgroeiende kinderen schafte hij zich een grotere Volvo aan, maar hij kreeg het nooit over zijn hart om de 1800 S van de hand te doen. De laatste jaren doet hij zo’n 100.000 mijl per jaar, en houdt hij de score nauwgezet bij – wegens kilometerteller met cijfertekort. Het hart van de P1800 is nog origineel, maar uiteraard overbrugd met de nodige wisselstukken en revisies. Gordon, 73 als hij de 3 miljoen mijl – of 4.828.032km – bereikt, verwacht dat hij het eerder zal begeven dan z’n Volvo.

Laat ons daarom zes jaar later de vraag nog eens opnieuw stellen: Welke auto is voor jullie de onbetwiste lifer? Een intensief bruikbare daily of een meticuleus onderhouden klassieker voor de weekends? Een ruige off-roader of eerder een roadster? Een grijnzende hot hatch of een altijd startende beater? Shoot!

[Foto’s: AP/Seth Wenig]

Share Button

12 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Natuurlijk nomineer ik mijn … (trrrromgeroffel) zelf geërfde 325! (katching)

    Te jong om gewild te zijn, en te oud om – wel – gewild te zijn geraak je deze E46s voorlopig niet kwijt aan de straatstenen, tenzij het dieselaars of 318 cabrio’s zijn.

    De rest van de niet-M zescilinders gaat voor peanuts,
    en daar heb je nauwelijks een nieuwe Dacia voor.

    Wat mij betreft zit er dus niets anders op dan er een lifer van te maken, en die Deutsche Gründlichkeit op de proef te stellen waarvoor ze bedacht is – namelijk massaal veel kilometers klokken over decennia van gebruik, net als Murray’s CS.

    Ik meen het trouwens wanneer ik zeg dat de BMWs na 2005 lang niet meer zo stevig in mekaar gevezen zijn als deze, en zelfs minder geschikt zijn voor de langtermijnsaanpak dan de oudere modellen.

    Of de E46 ooit zo’n cultstatus als de E30 zal behalen?

    PS: mochten er hier zware München-freaks frequenteren; ik ben op zoek naar een oplossing om de hoge zit met (verplicht) elektrische sportstoelen te verlagen. Liever niet met een aftermarket-sportkuip, maar eerder met OE-materiaal – zoals bijvoorbeeld de manuele sportstoelen van de 3-Reeks Compact uit dezelfde periode. Iemand daar ervaring mee, of meer info over?

    • Benny Herdewyn says:

      Passen de manuele kuipjes van de sinds enkele jaren geleden gelanceerde ‘M performance lijn’ niet in de oude E46?

      De manuele sportstoelen uit de 325i compact moeten ook kunnen denk ik.

      Trouwens, mijn E36 uit 1995 (M52B20 motor) kocht ik met 182656km voor 3000€ van de eerste eigenaar en verkocht ik 2,5j later (vorige zomer) met 239248km voor 500€ minder aan een enhousiaste BMW mechanieker en drivr (in goede handen dus:). Motorisch nooit 1 mankement gekend, ook de vorige eigenaar niet. Mocht er geen firmawagen voor de deur staan, had ik hem nog. Ik mis alleszins het karakter…

      Wat je opm over kwaliteit betreft: ik volg deze volledig. Maar wil de klant (of de producent?) ook niet gewoon sneller een nieuw model en moeten ze dus minder lang meegaan? Over de zescilinders wordt gezegd dat de gietijzeren blokken met ketting en niet variabele nokkenassen (M50) langer meegaan dan de alu blokken (M52 etc) owv de Nikasil voeringen die zouden ‘doorslijten’ richting 400000km… Ik spreek dus niet uit ervaring, maar 300000plus mag geen punt zijn.

      Financieel gezien is een auto voor het leven (of toch ‘tot op den draad’) trouwens altijd interessanter. Goed (neen, verwennend) onderhouden, geen zware pech, en je blijft gewoon gaan…

      • Benny Herdewyn says:

        check voor de sport autoscoot eens, met wat voor km standen sommige 250D’s of Volvo 850, 940, verkocht worden…

  2. Charlo says:

    Ik kan je totaal volgen mbt E46, alhoewel het in mijn geval wel om een Touring uit 2004 gaat. Ik heb hem nu 4 jaar ongeveer, en er staan nu een dikke 243.000km op de teller. Hout vasthouden, maar tot hiertoe heb ik buiten wat slijtage geen zware kosten gehad. Op een draagarm na ofzo. Start ook nog als nieuw me dunkt. Ik ga proberen om er 300.000km op te zwieren, en dan zie ik wel: nieuwe tweedehands of opfrissen.

  3. Bruno says:

    Ik heb zo’n spijt dat ik mijn 1999 328i Touring heb weg gedaan, zo’n drie jaar geleden. Dat was idd ook zo’n lifer: 200k kms op de klok en nog solide als een blok beton.

  4. StefVH says:

    Mijn Honda CRX 16i uit 1991 was er zo eentje. Volledig standaard, Bakken rijplezier en dus 321000 geheel probleemloze kilometers op de klok. Tot een idioot met een motorfiets op de achterflank knalde. Die CRX, 19 jaar oud, onherstelbaar en voor schrootprijs moeten achterlaten…

  5. Niels says:

    Mijn de onbetwiste lifer is een exemplaar van dezelfde Zweedse autobouwer, al is ze een paar lente’s jonger: een 1991 944 16V GLE.

    Gaat nooit meer weg.

    Mechanisch onlangs in absolute nieuwstaat laten brengen, het optische zal in de toekomst onder handen worden genomen. De teller staat nu op 405.000 kilometer and she is still going strong!

    http://nielsvanroij.nl/nielsvanroij-grote-blz%20-%20940.html

  6. Cinquecento says:

    Misschien nog mooier zijn auto’s die worden overgedragen van generatie op generatie. Dat zie je tegenwoordig zelden of nooit meer, maar dat blijft misschien wel het mooiste dat er is.

  7. Tim says:

    @cinquecento : dat vind ik nu ook.
    Ik heb nog steeds mijn eerste auto (Fiat 124 spidereuropa 1982). Gekocht in augustus 1993 met 96.000 kilometers op de teller en heeft er nu 145.000. Gaat nooit meer weg en zal aan mijn zoon worden gegeven op zijn 18de verjaardag (is nu nog maar anderhalf dus nog even wachten :-))

  8. Yannick says:

    Mijn vader kocht in 1989 een Citroën Dyane van 1967. Staat nu al enkele jaren in onderdelen in de garage maar ik ben vastbesloten om die tot nieuw te restaureren en er m’n leven lang van te genieten. ‘t Is een auto die ik als kind altijd in de garage heb weten staan.

  9. W0ut says:

    Ik nomineer de taxi die ons met zijn 3 jaar oude Mercedes S-klasse kwam halen in Zaventem met al >400.000km op de teller. En dat ding reed nog steeds ‘op eieren’.

Leave a Reply