DRIVR

Test: Lancia Flavia (2012)

Mocht je de laatste drie jaar niet thuis gegeven hebben als de krantenboer kwam aanbellen: sinds Fiat in 2009 Chrysler overnam, sukkelt Lancia meer dan ooit met een een identiteitscrisis. In die mate dat oudere DRIVRs onderhand nostalgisch terugblikken naar het roemrijke rallyverleden, en de jongere niet helemaal weten wat ze van de barokke Delta moeten maken. Feit is gewoon dat Lancia met den Amerikaan heult, en de Flavia als jongste wapenfeit presenteert.

Laat ons de opflakkering van nostalgie bij het horen van de naam Flavia meteen de kop indrukken: de Flavia is een Chrysler 200. Geen retrolijnen dus, maar een blok American steel. En nu we toch eerlijk zijn: ‘geblokt’ is de beste manier om de uitstraling van de Flavia te beschrijven – strakker getrokken lichten en witte koets met contrasterende zwarte kap ten spijt. Niet moeilijk als je weet dat deze Lancia bijna vijf meter lang is, haast twee ton in de schaal legt en gezegend is met een kanjer van een badonkadonk.

Met de kap omhoog is het zicht naar achteren nergens te bespeuren (net als de parkeersensoren) om die derrière ergens veilig in te mikken, maar gelukkig word je binnenin ondergedompeld in leder en luxe galore. Jij en drie passagiers, want de Flavia heeft achteraan twee volwaardige zitplaatsen. Al kunnen die achterpassagiers maar beter Italian-sized eerder dan supersized zijn: de voorzetels weigeren nog minder spontaan te verschuiven dan een bende nukkige pubers, tenzij je ze er manueel toe dwingt. Wel supersized: diezelfde voorzetels en het stuur.

Laat de Lancia-badge je trouwens niet van de wijs brengen, want de Flavia rijdt zoals je van een Amerikaan verwacht: vaag en met alle tijd van de wereld. De 2,4-liter viercilinder van 170 pk lijkt misschien een vreemde keuze, maar valt in crisistijden te begrijpen. Toch is het jammer (maar gezien de twee ton niet verwonderlijk) dat hij bij alle toerentallen underpowered aanvoelt. Daardoor geraakt de automaat – ook in de Thema niet het scherpste mes in de la – er maar niet uit in welk van de zes verzetten hij precies wil. Reken daarbij een ondoorgrondelijke gasrespons waardoor je soms gênant veel toeren maakt, vage remmen, een wazig stuur en een bijzonder meegaande vering, en het wordt moeilijk om lyrisch te zijn over het rijgedrag van de Flavia.

Is het dan all miss en no hit voor deze Italo-Amerikaan? Toch niet, want voor 37.500 euro krijg je een volwaardige vierzitscruiser met een optielijst waar ze in Duitsland nog iets van kunnen leren. Een lederen interieur, automatische airco, cruise-control, gedeeltelijk elektrisch verstelbare zetels én Uconnect-multimediasysteem zijn allemaal standaard. Je betaalt alleen bij voor metaalkleuren (750 euro). Een prijzenklopper dan? Jazeker, maar alleen als je met zijn twijfels en onzekerheden kunt leven.

LANCIA Flavia

Plus Min
+ Comfortabele vierzitscruiser – Dynamisch op het randje

Weggecijferd

Motor 2.4 4-in-lijn benzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 170 pk @ 6.000 tpm
Koppel 220 Nm @ 4.500 tpm
Gewicht 1.765 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,8 s
Topsnelheid 195 km/h
Gem. testverbruik 11,4 l/100 km
CO2-uitstoot 221 g/km
Prijs 37.500 euro
Fiscale PK 13

Verdict

5 op 10

Share Button

Leave a Reply