DRIVR

RoadTrip:
Land Rover Discovery 4 – Le Mans Classic (+ Gallery)

TIP: Absorbeer deze trip gerust in hi-res door op de 1ste foto te klikken!

Wie al eens een 24-uursrace heeft gevolgd, weet dat de nacht veel spektakel te bieden heeft. Als fotograaf een hotel boeken voor zulk een evenement is dan ook uitgesloten. Maar een driedaagse op Le Mans Classic overleven zonder enkele powernaps? Bij de vorige editie van 2010 hadden we een Audi A3 mee als surrogaat-camper, dus mocht het deze keer toch wat ruimer. Onze gebeden werden aanhoord in de vorm van een Land Rover Discovery.

De Disco van de vierde generatie lijkt op het eerste zicht een bescheiden facelift van de 3, maar de make-over gaat dieper dan dat. Zo werd de (te trage) 2.7 TDV6 bij het schroot gezet en vervangen door een 3.0 TDV6; goed voor 211pk en een draaimoment van 520Nm, of 256pk en 600Nm als SDV6. Daarbij horen trouwens Range Rover Sport-remmen en dikkere anti-rolstangen. Om de robuustheid van de nieuwe Discovery in de verf te zetten, organiseerde Land Rover begin dit jaar de Journey of Discovery met het miljoenste exemplaar uit de reeks. Een tripje van Birmingham naar Beijing, goed voor 12800 kilometer en on– alsook off-road door dertien landen. Onze trip van nog geen duizend mijl verbleekt natuurlijk tegen die route, mar is wel een gedegen test voor de snelweg- én camperkwaliteiten van de evergreen Discovery.

Om even met de deur in huis te vallen: de Disco is één van de beste cruisers die we al hebben gereden. Het comfort evenaart zelfs dat van menig luxesedan, optionele twintigduimers of niet. Die uitzonderlijke demping dankt de LR4 aan de elektronische luchtvering en zijn twee (!) chassis. En ook in de bochten overtreft de nieuwe Land Rover de – toegegeven: niet al te hoog gespannen – verwachtingen; rolneigingen en onderstuur blijven beperkt, zeker gezien het niet onaanzienlijke gewicht van 2.583kg. Anderzijds maakt de Discovery het nooit zo bont om de bestuurder formeel tot een sportieve rijstijl uit te nodigen. Daarvoor zijn de diesels voortaan uitgerust met een zachte achttrapsautomaat, terwijl de V8-benzinemotor het met een zestrapsautomaat moet blijven doen. (Overbodige) Flippers aan het stuur hebben ze allebei. Aan een gezapige gangetje op de autoroutes kwamen we met de SDV6 uit op een gemiddeld verbruik van zo’n 8,8 l/100 km.

Bestemming van deze roadtrip was Le Mans Classic. Tweejaarlijks koersen daar zo’n 450 wagens verdeeld over 6 klassen. En dan dagen er nog eens 8.000 wagens op uit 170 clubs. Dat zijn er zoveel dat we in Rouen, met nog 250 km te gaan, in een file van wel erg bijzondere wagens terechtkwamen. Maar da’s geen straf in de luxueuze Disco; in tegenstelling tot de utilitaire buitenkant is alles in de cabine opvallend verfijnd. OK: de Range Rover biedt nog meer luxe, maar kost dan ook al gauw 25.000 euro meer. Alles werkt niettegenstaande naar wens en de knoppen staan waar je ze hebben wil. Enkel de achterruitwisser had zo zijn kuren, maar dat was dan ook de enige misser we hebben kunnen vinden. De zetels zitten beter dan een nagelnieuw salon, en de geluidsinstallatie klinkt scherper dan de gemiddelde homecinema. De Harman-Kardon speakers in de deur zijn dan ook bijna zo groot als de hele deur van pakweg een A-klasse…

De camperkwaliteiten dan: met de twee achterste rijen zetels ingeklapt meet de bagageruimte maar liefst 195cm, waardoor bijna iedereen er languit in kan liggen. Van een Unique Selling Proposition gesproken. De geluidsisolatie en getinte ruiten zorgden er trouwens voor dat de gewenste powernaps ook trackside mogelijk waren. Zo konden wij ons voor deze trip geen betere wagen wensen dan de Discovery – comfortabel, snel, zuinig genoeg en vooral erg ruim. Het zal niet eenvoudig zijn om een betere kameraad voor Le Mans Classic 2014 te vinden, of een betere all-rounder voor pakweg een autofotograaf. En voor wie een nieuwe Disco aan de dure kant vindt, hebben we nog goed nieuws: hij staat (onterecht?) in de top 15 van de minst waardevaste personenauto’s. Nochtans een verdomd complete machine als je het ons vraagt.

Land Rover Discovery 4 LR4 SDV6

Plus Min
+ Evergreen allesdoener – WAFTR beter dan DRIVR

Weggecijferd

Motor 3.0 V6 Bi-turbo
Aandrijving AWD Permanent
Vermogen 256 pk
Koppel 600 Nm
Gewicht 2.583 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,3 s
Topsnelheid 180 km/h
Gem. testverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 230 g/km
Prijs 61.300 euro

Verdict

8 op 10

[Foto’s: Jeroen Peeters]

Share Button

8 Responses

  1. Stijn says:

    En op de koop toe nog ideaal om je klassieker naar het circuit te slepen! Leuke review en dito foto’s!

  2. Ken Divjak says:

    “De kampeerkwaliteiten dan: met de twee achterste rijen zetels ingeklapt meet de bagageruimte maar liefst 195cm, waardoor bijna iedereen er languit in kan liggen. Van een Unique Selling Proposition gesproken.”

    Kan je de Disco eigenlijk met zo’n Defender-tent-op-het-dak krijgen?

    Clarkson beweert het trouwens al jaren:
    The Disco is all the car you’ll ever need – if you can afford it.

    En dan ben je er nog niet off-road mee gegaan, want dit…
    http://drivr.be/2012/05/08/test-jeep-wrangler-unlimited-2-8-crd/
    …zou je er niet mee aan de hand gehad hebben!

  3. Bruno says:

    “En dan ben je er nog niet off-road mee gegaan, want dit…
    http://drivr.be/2012/05/08/test-jeep-wrangler-unlimited-2-8-crd/
    …zou je er niet mee aan de hand gehad hebben!”

    Klopt, al kan je jezelf ook behoorlijk vastrijden met een Disco, alleen iets minder snel.
    Mooi artikel, als ik die verbruikscijfers zie, dan ga ik toch maar efkes rekenen … mijn Disco3 zit daar toch een paar liter boven.

  4. Ken Divjak says:

    Jeroen, heb je nu al eens uitgevogeld wie deze (oorverdovend luide) Ferrari altijd zo meesterlijk bestuurt?

Leave a Reply