F1 Review: Hungaroring, HO (GP 11/20 2012)

Het hele F1-weekend was slechts voor één man: Lewis Hamilton. Van vrijdagochtend tot zondagmiddag drukte de Brit zijn stempel op het Hongaarse evenement. Alleen Lotus wist het The Boss moeilijk te maken. De oppermacht van Hamilton deed dan weer betrekkelijk weinig pijn voor WK-leider Alonso die met Ferrari een minder weekend beleefde. Maar omdat Red Bull ook niet uitblonk, liep de Spanjaard alsnog uit op zijn naaste concurrent Webber. Vettel liep bovendien slechts twee puntjes in.

Optocht vanaf de start

Twee Duitsers waren echter de pineut bij de start. Eerst liet Michael Schumacher zich om de tuin leiden door een vals alarm dat voor een afgebroken start zorgde. Daarbij zette de veteraan zijn motor af vanwege de wild met gele vlaggen zwaaiende Hongaarse baancommissarissen, waarna bleek dat er eigenlijk niemand pech had. Bij de echte start liet Sebastian Vettel zich vervolgens ringeloren door Romain Grosjean, waardoor de wereldkampioen geen plaats won maar juist eentje verloor aan Jenson Button.

Daarna zagen we tot de eerste pitstops een optocht waarbij de verschillen hooguit wat tienden bedroegen. Hamilton leidde voor Grosjean, Button, Vettel, Alonso, Räikkönen en de sterk gestarte Webber. Na een stuurfout was Button de eerste die voor nieuwe (harde) banden binnenkwam, gevolgd door Hülkenberg vanaf de tiende plaats. Twee ronden later volgden Vettel (die op zacht bleef) en Alonso (die voor hard koos). Toen ook Hamilton (eerder langzaam) zijn banden had gewisseld, hadden we tijdelijk de twee Lotussen aan de leiding.

Het ene plan B is het andere niet

Toen ook die twee samen met Webber hadden gewisseld, bleek dat alleen Räikkönen iets met de pitstopreeks was opgeschoten. Nu was het zien of de mannen op de (gebruikte) zachte banden voordeel van hun keuze hadden. Vettel zat Button in ieder geval op de hielen, terwijl Grosjean op Hamilton inliep. Toch maakte Vettel geen schijn van kans omdat Button’ss McLaren telkens fenomenaal uit de laatste bocht wegaccelereerde. Ook Grosjean moest zijn aanval na een rondje of tien staken, en bleef op een seconde van de McLaren op kop hangen. De patstelling was weer een feit.

Na 35 ronden werd plan B van Jenson Button in uitvoering gebracht. Wat zou het te betekenen hebben? En Button was nog niet binnen geweest of Hamilton kreeg dezelfde boodschap door: ‘plan B’. Een extra stop? Zou dat Grosjean en Vettel de ruimte geven? Wel als het aan Vettel lag: meteen zette hij de snelste raceronde neer. Dat Button intussen werd opgehouden door Senna, was mooi meegenomen.

Kimi rukt stiekem op

Vier rondjes later ging de Duitser naar de harde band en had hij inderdaad Button via de pits gepasseerd. Zou hij de race op dat setje kunnen uitrijden? Ook Grosjean kwam intussen harde banden halen en stelde zich dezelfde vraag. Terwijl Hamilton de zijne haalde, vertelde de engineer van de Fransman in ieder geval dat hij in duel was met Vettel, niet met Hamilton – die trouwens ook de boodschap kreeg dat hij de resterende 29 ronden op deze banden moest uitrijden. Wat daar plan B aan was, werd vooralsnog niet duidelijk. Of was plan A voor Hamilton dat hij drie stops zou maken, waarvoor hij nu onvoldoende voorsprong had?

Intussen reed Kimi Räikkönen vooraan op kousenvoeten van de rest van het veld weg, op zachte banden die het maar bleven gaan. Daarmee maakte hij aanspraak op de vierde plaats van Button. Maar Kimi bleef zo hard doortrappen dat er misschien wel méér inzat. Sterker nog, na zijn wissel kwam de Fin zelfs vóór Grosjean uit! Tegelijkertijd werd Buttons plan B duidelijk: een derde stop, waarmee hij zich definitief kansloos maakte voor de overwinning.

Alonso voorlopig nog WK-leider

Räikkönen denderde op zijn frisse banden onverstoord voort. Langzaam maar zeker worstelde de Fin zich binnen de seconde van Hamilton, die nu echt voor zijn overwinning moest gaan vechten. De aanval van de Lotuscoureur was typisch Kimi 2012: in het laatste deel van de race opeens als een duiveltje uit een doosje komen. Maar in de laatste ronden werd ook duidelijk dat de Hungaroring zonder regen een akelig baantje blijft waarop het (te) makkelijk verdedigen is, zelfs tegen een auto met DRS.

Daar stond tegenover dat dit gewoon hét weekend van Lewis Hamilton was; eentje dat met niets minder dan een zege bekroond mocht worden. En daarmee hangt de eerste zege van Lotus dus nog steeds in de lucht. Wat verder naar achteren reed Bruno Senna trouwens een sterke race naar de zevende plaats. En wie behoorde er weer eens tot de weinige uitvallers? Inderdaad, Michael Schumacher blijft dit seizoen weinig of geen geluk beschoren.

Voor Fernando Alonso werd het op zijn verjaardag een kwestie van schadebeperking. Vettel pakte maar één plaatsje winst, mede door toedoen van een extra stop, terwijl Mark Webber door zijn driestopper al even kansloos werd als Jenson Button. De Spanjaard gaat met een ruime voorsprong de zomer in, in de wetenschap dat hij die op Spa niet kan kwijtraken.

GP Hongarije, Hungaroring, 29 juli 2012

1 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 69 ronden, 1.41’05″503
2 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 1″032
3 – Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 10″518
4 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 11″614
5 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 26″653
6 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 30″243
7 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 33″899
8 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 34″458
9 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 38″3
10 – Nico Rosberg (Mercedes W03) – 51″2
11 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 57″2
12 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’02″8
13 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’03″6
14 – Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 1’04″4
15 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1 ronde
16 – Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1 ronde
17 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
18 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 2 ronde
19 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 2 ronden
20 – Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 2 ronden
21 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 3 ronden
22 – Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 3 ronden

Snelste ronde: Sebastian Vettel, 1’24″136

Uitgevallen
61e ronde – Michael Schumacher
63e ronde – Narain Karthikeyan

WK coureurs
1.Alonso 164; 2.Webber 124; 3.Vettel 122; 4.Hamilton 117; 5.Räikkönen 116; 6.Rosberg 77; 7.Grosjean, Button 76; 9.Pérez 47; 10.Kobayashi 33; 11.Maldonado, Schumacher 29; 13.Di Resta 27; 14.Massa 25; 15.Senna 24; 16.Hülkenberg 19; 17.Vergne 4; 18.Ricciardo 2.

WK constructeurs
1.Red Bull-Renault 246; 2.McLaren-Mercedes 193; 3.Lotus-Renault 192; 4.Ferrari 189; 5.Mercedes 106; 6.Sauber-Ferrari 80; 7.Williams-Renault 53; 8.Force India-Mercedes 46; 9.Toro Rosso-Ferrari 8.

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun]