DRIVR

DRIVR zoekt: Productiewagens met een Hoek(je) eraf

Vraag: hoe trek je de aandacht van voorbijgangers zonder a) luide brul, b) opvallende mods of c) supercar? Antwoord: met de Renault Twizy. Vooral als die knaloranje is, scissor doors heeft en je iemand laat uitstappen. In hartje Antwerpen. Op zaterdag. Tijdens de solden. ‘Puik idee, Wim’, drong tot me door toen ik de deur naar omhoog duwde. Nadat de blos op m’n wangen verdwenen was, drong er gelukkig ook een goeie vraag tot me door: welke productieauto’s onderscheiden zich door opvallend openende deuren, motorkappen, koffers, etc.?

De meest voor de hand liggende antwoorden geven we alvast weg: de gullwings van de SLS en de 300 SL van weleer, en de scissor doors van de Lamborghini’s sportwagenfamilie. Uiteraard – en zelfs liever nog – zoeken we ook naar betaalbare auto’s; zo denken we bijvoorbeeld nostalgisch terug aan de dwars openende koffer van de Skoda 130, en recenter de suicide doors van de Mazda RX-8 en de Opel Meriva. Enige voorwaarde: het moet effectief om productieauto’s gaan. Concepts en dergelijke tellen dus niet mee. En graag met JPEG-linkje dat de redactie dan voor je visualiseert!

Share Button

33 Responses

  1. Bram says:

    Qua design – erg lelijk weliswaar – vind ik de Fiat Multipla van weleer, maar weinig overtroffen de laatste jaren. Een “monsterboeleke” zoals ze zeggen!

  2. Bram says:

    Misschien ook wel noemenswaardig? Hoewel ik er geenszins fan van ben.

  3. Wim Bervoets says:

    Hoewel ze allebei inderdaad design-ahem-pareltjes zijn, vertaalt de alternatieve stoelopstelling van de Multipla zich bijvoorbeeld niet in bijzondere koetswerkopeningen of deuren op gekke plaatsen.

    Om in de Italiaanse sfeer te blijven, dacht ik zelf ook nog aan de achterwaarts openende motorkap van de Lamborghini Miura. Weliswaar een supercar, maar met averechts onderdeel:

    • Stijn says:

      Ja maar… dat zijn uw eigen regels breken! 🙂
      Zo kan ik het ook:

      De motorkap van oude BMW’s die vroeger naar voren klapte, zoals bij deze E30 M3:

      Of de motorkap van een 288 GTO die naar achteren klapt:

  4. Stijn says:

    Als het om bizarre deuren gaat, is er vandaag de dag nog de Veloster:

    testhyundaiveloster2

  5. Tim Vanhee says:

    Waarschijnlijk is een Renault Spider met z’n deflector in plaats van een voorruit én vleugeldeuren net niet ‘productie’ genoeg?

  6. Peter says:

    Ik krijg nog altijd bewonderende commentaren over mijn suicide deurtje van de Clubman wat het in en uitstappen van mijn passagiers op de achterbank een pak makkelijker maakt dan bij een conventionele “3-deurs”.
    Dezelfde reacties als ik mijn 2 kofferdeurtjes open doe.

    Dusjah, nen Mini Clubman heeft ook een hoekje af, alhoewel – op het suicide deurtje na – we de mosterd bij het originele exemplaar moeten gaan zoeken (waar blijkbaar elke niet-Mini liefhebber/kenner totaal geen weet of kennis van heeft)

  7. Ken Divjak says:

    Deuren van de BMW Z1:

  8. Matthias says:

    De RR Ghost en Phantom?

    Alhoewel daar de deuren niet van open moeten gaan om op te vallen 😉

  9. Matthias says:

    En laten we trouwens ook de B-Max niet vergeten.

  10. Wankelaar says:

    Om even bij Twizzy-achtigen te blijven:

    BMW Isetta

    Zundapp Janus

    En dan is er nog de DMC DeLorean

  11. Wankelaar says:

    Een andere en goedkopere manier om de aandacht op je te vestigen bij het in- of uitstappen van de auto is de deuren dichtlassen, Dukes of Hazzard stijl.

  12. PJ says:

    Straf dat nog niemand de Avantime heeft vernoemd met zijn dubbel-scharnierende deuren:

  13. Eric says:

    Citroen C3 Pluriel; niet handig, wel uniek:

    En de Peugeot RCZ’s Double Bubble dak:

  14. Stijn says:

    Previa! Niet het uitzicht is meteen vreemd (alhoewel de cabine inderdaad wel erg ver naar voren staat). Maar een MPV met middenmotor (onder de stoelen) is toch uniek…

  15. Sander Scheiris says:

    Deze deuren trekken ook wel de aandacht

  16. BNNY says:

    Nog niemand die de Nissan Cube heeft aangehaald?

  17. Thomas says:

    De Matra Murena: Sportwagentje met 3 zitplaatsen naast elkaar en centrale motor

  18. Stijn says:

    Nog een sterke uitdager, de Lancia Beta MonteCarlo met de motorkap die naar links opengaat:

  19. Hans says:

    zonder deuren maar wel een ‘kofferklep’

  20. Kenny says:

    De Honda HR-V. Een (klein) beetje de Evoque uit de 90’s

    • electroshock says:

      Knap gezien.
      Joy-machine vs. Evoque.
      Een beetje zoals een relaxte namiddag freestyle BMX of kiten op het strand vs. hautain shoppen in een Chique winkelstraat.
      Er zijn eigenlijk geen wagens die qua perceptie zo ver uit elkaar lijken te liggen zoals de door de producent bedachtte benamingen doen vermoeden. Maar dan toch zoveel qua vormgeving gemeen hebben.
      Maar die dan qua vormgeving zo veel op elkaar lijken …
      Al mijn sympathie gaat naar die terziele gegane Honda.
      En dat ze bij LR maar vlug zich herbezinnen op echte Defenders en echte Range Rovers.
      Schoenmaker, blijf bij uw leest.

      Apropos schoenmakers, Honda’s echte Joy-Machine, de futuristische Civic van de ondertussen vorige generatie past ook in het rijtje met de hoeken af …

  21. electroshock says:

    De shopping-targa uit Zuffenhausen.
    Door ras-drivrs ten onrechte genegeerd.
    http://img524.imageshack.us/img524/5231/2001porsche911targahf0.jpg

    De Alfa 159, in 1997 talk of the town met zijn geïntegreerde achterste portierdeurgreep.
    Tiens tiens, hoe snel vliegt de tijd.
    http://www.flickr.com/photos/16435224@N05/3315387043/

    Niet echt productiewagens in grote aantallen, dan wel handgebouwde eenzaten, maar hoort toch ook ergens in dit rijtje thuis met eerder veel hoeken eraf:
    Bristols eigenzinnge wijze om het reservewiel te plaatsen tussen voorste wielen en eerste portier. Een item uit de jaren 20-30 naadloos aangehouden tot in de 21ste eeuw.
    http://www.carmagazine.co.uk/ImgGalleryTn/39/65439/6035_12599.jpg
    http://www.flickr.com/photos/a-flickr-of-interest/6166972268/

    Meer voor de hand liggend zou de Bristol Fighter zijn, maar is die echt wel uit het prototype-stadium geraakt?

    Verder nog: Peugeot 1007 hoort hier zeker in thuis. Maar al evenzeer een onding als de Multipla. Ik zou er niet in willen gezien worden. Weinig inspirerend.

    Honda’s FR-V met de knik in de achterklep en de 3-zitplaatsen was dan weer wel een subtielere verrijking van het automobiele landschap. Net zoals de avantime veel te vroeg ter ziele gegaan. De spirit van de jaren 80 Civic Aerodeck zat er voor een stuk nog in.
    http://www.netcarshow.com/honda/2004-frv/800×600/wallpaper_04.htm

    Om te foetelen zou ik een Citroën C4 coupé van de eerste generatie in het lijstje steken. Maar dan in Transformer-mode. Helaas nooit voorbij het clip-stadium gekomen. Maar eingelijk was de C4 wel uniek in zijn gewone doen zonder de transformer trukjes. De manier waarop dak, achtersteven, achterklep en zijprofiel samen komen was toen visueel verfrissend. Toch bij de coupé-variante.
    http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/c4/c4-data/images/c4-19.jpg

  22. wannes dirven says:

    de citroens hebben meerdere speciale kofferkleppen
    c2: http://media.autoweek.nl/m/m1cyj9jbbhjl_800.jpg
    c3 pluriel: http://img10.imageshack.us/img10/6710/dsc00623fk.jpg

    vergeet de peugeot 1007 niet met de schuifdeuren: http://www.autogids.be/medias/pics/X_13093_1.jpg

Leave a Reply