DRIVR

Test: BMW 335i (F30)

Voor een ongetraind oog verschilt de oer-M3 alleen qua spatborden van andere E30’s, ook al is elk paneel subtiel anders op het serieproduct. Doorheen de jaren is de M(otorsport)-divisie zijn heil evenwel gaan zoeken in steeds opzichtiger splitter-, spoiler- en uitlaatgeweld – zodat iedere leek de laatste über-M3 vanop honderd meter kan identificeren. En dat brengt ons tot de volgende conclusie: wie vandaag op zoek is naar anonieme topprestaties, kiest beter voor de 335i. Alleen niet in het rood.

Dat Melbourne Rot (855 euro overigens) is natuurlijk om aandacht vrágen, al kunnen we niet zeggen dat omstanders op die smeekbede ingingen tijdens onze testweek. Of het moet ná onze passage geweest zijn, want de zwart gelakte uitlaten van de Sport-uitvoering produceren onder volgas meer bas dan Skrillex op Rock Werchter. Dat gezegd blijft de beleving aan boord bij minder hooliganeske rijstijl absoluut Zen, dankzij een comfortabele ophanging – de veren achteraan werden zelfs iets zachter dan op de vorige generatie – , een adequate geluidsisolatie en een roomsoes van een turbomotor.

Die laatste is zonder meer de dominante factor in de rijervaring. Soepel (306pk) en koppelrijk (400 Nm van 1.200 tot 5.000 tpm) laat de voorlopig enige zescilinder in het gamma zich onderin rijden als een diesel – maar dan wel een die doortrekt tot 7.000 tpm. Beantwoord de lokroep van de begrenzer en het gaat al snel heel – ehm – snel. Adem één keer in en uit en je bent al voorbij de nationale limiet, terwijl de 100 een fractie eerder passeert: na 5,5 seconden volgens BMW. En dat alles schijnbaar moeiteloos en quasi trillingsvrij. De zes-in-lijn klinkt, ondanks zijn aangeblazen natuur, zelfs niet eens slecht bovenin. We hebben het al eerder gemeld en blijven het graag herhalen: BMW’s zescilinders zijn nog steeds het neusje van de zalm.

Duik een bocht in en de positieve indrukken blijven zich opstapelen. Het sportstuur werkt aangenaam precies en direct en is – in Comfort-modus – eerlijk afgewogen. BMW’s Servotronic biedt misschien geen tonnen feedback, maar wel genoeg om de uitzonderlijke balans van de wagen te voelen. De Dreier benadert als vanouds de perfecte 50/50-gewichtsverdeling, waardoor hij nooit onder- of overstuurt zonder serieuze provocatie. Dat evenwichtige karakter geeft het geheel een wendbaarheid die een veel kleinere en lichtere wagen doet vermoeden. Alleen in korte, haakse bochten, waar hij wat in zijn veren gaat hangen, voel je dat je met 1.510 kg onderweg bent.

De 335i is dus een echte rijdersauto gebleven, en dat hebben ze bij BMW Belgium goed gesnapt: in ons testexemplaar zat de (op perswagens zeldzaam geworden) handbak gemonteerd. Hoewel die vanzelfsprekend meer betrokkenheid biedt dan een automaat, bleek dit onverwachte DRIVR-element ironisch genoeg het grootste pijnpunt aan de auto. Een gevoelloze pook, te lange slagen (vooral zijwaarts) en een slappe zelfcentrering resulteerden meermaals in een foutief schakelmanoeuvre. Een bekend zeer bij niet-M’s, en des te onbegrijpelijker gezien de sportieve geloofsbrieven van het merk. Nooit gedacht dat we het zouden schrijven, maar gelukkig heeft BMW een van de beste (achttraps)automaten in de catalogus staan. De hyperefficiënte DCT uit de Z4 is helaas niet beschikbaar op de 3-reeks.

Verder is het echter moeilijk om de 335i op foutjes te betrappen. Zelfs het design stond ons volkomen aan – en dat is wel eens anders geweest bij recente BMW’s. De controversiële Bangle-lijnen hebben plaatsgemaakt voor een wat sierlijker silhouet, fraai gecontrasteerd door de stoere, zwarte details van de Sportversie (grille, voorbumper, sierlijsten & uitlaten). Binnenin krijgt die zelfs een stripje uit geborsteld aluminium op het dashboard, assorti met de gekozen koetswerkkleur. Ook op de sleutel keert dat thema terug. Ongezien frivool voor een Germaan, maar wel lekker gründlich.

Maar ik dwaal af. Voor onze hoofdredacteur me op de vingers tikt, rest me nog net de ruimte om een van de belangrijkste uitrustingscomponenten te bespreken, die voortaan standaard op elke 3 wordt geleverd: Driving Experience Control. Onder deze noemer bundelt BMW drie modi: Comfort, Sport(+) en EcoPro. Die laatste biedt via een metertje en kilometerteller een extra stimulans om zuinig te rijden, terwijl de Sportstand het stuur, gaspedaal en (optioneel) onderstel verscherpt. Zelfs de schakelindicator houdt rekening met de gekozen modus. Een bijzonder bruikbare feature, zeker in combinatie met de adaptieve M-ophanging (1.120 euro).

Zoals we gewend zijn bij de Duitsers, dikt de prijs op die manier wel aardig aan. De 335i staat in de catalogus voor 45.100 euro, maar ons (niet eens overdreven rijkelijk uitgeruste) exemplaar klokte af op 58.260. Reken op een gemiddeld verbruik van een dikke tien liter, of zo’n twaalf à dertien bij sportieve rijstijl. Best acceptabel gezien het vermogen – da’s de aangename keerzijde van zijn alledaagse karakter. Wie de 335i daardoor zou laten staan op zoek naar de puurheid (of clevere sper) van een M3, weze gewaarschuwd: ook de F30 krijgt onherroepelijk turbo’s toegemeten. Dat die ingreep het gevoelsmatige verschil tussen beiden alleen maar kleiner zal maken, spreekt absoluut in het voordeel van de 335i. Valt het op dat hij mij volledig voor zich gewonnen heeft?

[Foto’s: Jeroen Peeters]

BMW 335i

Plus Min
+ Bijna de perfecte allrounder – … op die wazige handbak na

Weggecijferd

Motor 3.0 6-in-lijn turbo
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 306 pk
Koppel 400 Nm
Gewicht 1.510 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,5 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 10,3 l/100km
CO2-uitstoot 186 g/km
Prijs 45.100 euro
Fiscale PK 15

Verdict

9 op 10

Share Button

7 Responses

  1. Benny Herdewyn says:

    Een wazige handbak als gevolg van een zwaar leven als perswagen of een systematisch probleem, wat denk je Pieter? Of het moet zijn dat bijna perfectie van de MX5 zich al laat voelen:)
    De huidige 3 bevalt mij wel. Als je jaren teruggaat zie je bij elke nieuwe lancering ‘aan sportiviteit ingeboet’, of ‘minder scherp’, maar aan het eind van de levenscyclus blijft de 3 toch steeds de bovenhand behouden. De vorige 330i vond ik ook zo’n ‘sleeper, in navolging van de E46 330 en 328 of zelfs E36 328.

  2. Pieter Ameye says:

    Een systematisch probleem bij manuele BMW’s van de laatste twee of drie generaties (vroegere exemplaren heb ik nooit gereden). Zelfs de 1M – de enige M die ik tot nog toe heb gereden – kon op dat vlak niet helemaal overtuigen, hoewel al een pak beter dan de standaard units.

    Altijd redelijk precies, maar met teveel laterale ruimte tussen de verzetten in combinatie met wollige schakelkabels. Niet wat je verwacht bij een ultimate driving machine.

  3. AnthonyG says:

    Ik zag zondag een rode F30 in de Pinte, dacht nu net dat iemand wel het lef had gehad om z’n 3 reeks in zo’n kleur te bestellen… Mijn aandacht trok ‘ie alvast.

    Het is een mooie auto in het rood, maar eigenlijk vind ik het neusdesign veel te fijn in verhouding tot de rest van de wagen. In normale kleuren valt het erg op.

    Over de bmw-versnellingsbakken, ik vind het schakelen best meevallen, de grootste pretbederver is eerder de cdv (clutch delay valve).

    • Ken Divjak says:

      Breek. Nu. Mijn. Klomp.

      Al jaren verfoei ik de koppeling op mijn 325 die – zeker toen ze nog nieuwe was – zich altijd leek te ‘verslikken’ tussen de lagere verzetten.

      Check-DoubleCheck en ja hoor,
      de benzine-E46s vanaf MY2000 hebben zo’n vervloekte CDV.

      Meteen laten verwijderen bij de nakende wissel, want die staat er – met minder dan 100.000km op de klok – al lang aan te komen. Volgens sommigen een gevolg van die clutch delay valve voor learner drivers, en dat laatste schrijf ik bewust niet in ‘onze’ spelling van het woord.

      Desalniettemin: altijd fijn om via de comments bij te leren!

  4. Thierry 911 says:

    Goed om eens bevestiging te lezen, want dat gevoel kreeg ik al langer bij de handbakken van BMW. Veel magazines zijn er veelal lovend over. Niettegenstaande wel een mooie machine. Jullie verbruik is zelfs voorbeeldig.

  5. Hans says:

    De 335i is geen twin turbo, maar een twinscroll turbo. De auto heeft maw maar een enkele turbo, best de persmap eens aandachtig lezen.

Leave a Reply