DRIVR

Stand van Zaken: SAAB anno 2012

Na een twee jaar durende doodstrijd is het SAAB-avontuur geëindigd in een schimmige overname van de restanten door een het Aziatische consortium NEVS. De nieuwe eigenaars willen – ondanks dure transportkosten en 25 per cent aan invoerrechten – een elektrisch aangedreven versie van de tien jaar oude 9-3X exporteren van een hogelonenland (Zweden) naar een laag- (China). Maar waarschijnlijk is er meer aan de hand…

Nieuwbakken eigenaar NEVS wil een elektrische versie van de oude 9-3X gaan produceren

Het project zou een combinatie zijn van een gecamoufleerde vastgoedoperatie met – onder de beloftevolle benaming National Electric Vehicle Sweden – tezelfdertijd een optie op Europese subsidies voor Onderzoek & Ontwikkeling naar alternatieve milieuvriendelijke aandrijfsystemen. Een tijdje geleden heeft EU-Commissaris voor Industrie Antonio Tarjani het budget voor O&O-subsidies naar groene auto’s namelijk met met 500 miljoen naar 1,5 miljard euro verhoogd voor de periode 2014-2020.

De verkeerd gelopen overname is bovendien het gevolg van een verkeerde inschatting van de toenmalige Nederlandse Commissaris Neelie Kroes (Mededinging) bij de beoordeling van het dossier staatssteun aan Saab. In 2010 was GM niet zozeer op zoek naar een overnemer voor zijn chronisch verlieslatende dochter, wel naar een mirakeloplossing voor de dure sluitingkosten en – voor Amerikaanse normen – hoge Europese ontslagvergoedingen voor de 3.800 Saab-werknemers. Die oplossing werd geboden door de Nederlandse ondernemer Victor Muller, met een bod van 74 miljoen dollar bovenop een pakket Saab-aandelen ter waarde van 320 miljoen dollar – onder voorwaarde van een lening van 400 miljoen euro van de EIB met Zweedse staatswaarborg.

Alleen: die lening met waarborg was volledig in strijd was met de geldende Europese regelgeving met betrekking tot steun aan bedrijven in moeilijkheden. Voor het praktisch failliete Saab was dat dus geen optie. Europa keurde uiteindelijk de staatswaarborg toch goed op basis van een nieuwe kaderregeling met betrekking tot steun aan bedrijven die als gevolg van de financiële crisis tijdelijk in moeilijkheden waren geraakt. Als datum voor het begin van de crisis gold 1 Juli 2008. De Zweedse overheid verdedigde de steun als “financiering van de transitie naar groene technologie”.

Of hoe een foute EU-inschatting verantwoordelijk was voor de nodeloze doodstrijd van een van bij de start uitzichtloos project, met in de tussenperiode een verdere verhoging van de schuldenberg…

FCAR stelt zich als doel om door een koppeling van academische kennis aan praktische ervaring, een bijdrage te leveren tot het veilig stellen en verbeteren van de competitieve positie van de nationale assemblage-industrie. Met als voornaamste opgave de studie van productieprocessen en de economische, markt- en bedrijfsstrategische omgeving. Dit zowel voor de assemblage als voor toelevering. Voor meer info, klik HIER.

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Net bekend: “Spyker eist 3 miljard dollar van General Motors”.

    Spyker blijft (namens Saab) volhouden dat GM de redding van zijn dochtermerk moedwillig én op illegale wijze heeft tegengewerkt.

    Kortom: GM wou Saab failliet, en dat wil Spyker nu voor Saab in de rechtbank bewijzen.

    “Omdat Saab failliet is, neemt Spyker de kosten van de rechtszaak op zich” aldus Carros – “in ruil voor een ‘zeer substantieel’ deel van een eventuele schadevergoeding als die wordt uitgekeerd.”

    Het Nederlandse blad voegt er ook nog aan toe dat “Spyker verder steun zou hebben van een niet nader genoemd investeerder”.

    To be continued

  2. electroshock says:

    Waar het om gaat:
    http://www.saabsunited.com/2012/08/so-what-is-the-lawsuit-all-about.html#more-42084

    En nu ook Youngman, die in de recentere overnamestrijd niet kregen wat ze wouden, overweegt ook juridische stappen tegen GM.

    In tussentijd loopt het NEVS-verhaal ook niet echt los. :(

    En wat straks rest zal helaas een saab-saga voor de geschiedenisboekjes zijn.

Leave a Reply