DRIVR

24 Uur van Spa 2012: Achter de Schermen

UPDATE: Video-highlights toegevoegd in de comments!

“Wie al eens een 24-uursrace gevolgd heeft, weet dat de nacht veel spektakel te bieden heeft” kopte onze huisfotograaf na Le Mans Classic. Afgelopen weekend stond hem opnieuw een etmaal zonder slaap te wachten, tijdelijk ingelijfd door een van de deelnemende teams. Daarom deden wij een beroep op de spy camera van Shutterspeed-fotograaf Kris Hoet voor deze exclusieve blik achter de schermen van dé Belgische langeafstandsrace.

Neem het van ons aan: als je een autorace zoals ondergetekende alleen nog maar op een scherm gezien hebt, is een all areas-pasje je toegangsticket tot een indrukwekkende wereld. Zeker wanneer die wereld enkele dagen neerstrijkt op en naast Eau Rouge, de Raidillon en La Source. Je baant je een weg tussen en langs team trucks, vergaapt je aan het nodige carbongeweld en duikt opzij voor toeterende scooters en quads met bandenkarretjes. En steeds is er die geweldige soundtrack op de achtergrond; niet in stereo, zoals op je scherm, maar in dolby surround en met de volumeknop op tinnitus.

Een van die karretjes bracht ons bij de bandenstand, waar teams continu af en aan rijden voor een verse lading rubber. De enige leverancier tijdens de 24 Uur is Michelin, dat de teams van twee soorten compounds voorziet: slicks en regenbanden. De samenstelling van de banden is voor iedereen gelijk, alleen de grootte hangt af van de velgmaat. De machtsontplooiing bij de rubberboer is op zijn zachtst gezegd indrukwekkend te noemen: 27 vrachtwagens, met 6.000 slicks en 3.000 regenbanden.

Volgende pitstop: even binnenlopen bij Jos Menten en Anthony Kumpen. Waren beide lagelanders in 2009 nog teamgenoten én winnaars, dan streden ze afgelopen weekend in verschillende teams in de Pro-Am-klasse voor de overwinning. Jos Menten in een Lamborghini Gallardo van Reiter Engineering – meteen ook de enige Lambo in de 24 Uur – samen met Peter Kox, Marc Hayek en Albert Von Thurn und Taxis, en Anthony Kumpen in een Mercedes SLS AMG GT3 van KRK Racing, samen met Koen Wauters, Raf Vanthoor en Dennis Retera.

Menten, bijzonder ontspannen ondanks een vooruitzicht van een etmaal waarin hij maar een uur of twee zal slapen, rijdt als amateur mee in het team. Hij wordt dus niet betaald, maar mag van het team wel gratis rijden. Onze noorderbuur vertrouwde ons vlak voor de start zijn favoriete moment van de 24 Uur toe: happy hour. Het moment waarop de zon opkomt, de lucht nog koud is en het circuit opwarmt. Op dat moment zijn power van de motor én grip van de banden het grootst. “Uiteraard op voorwaarde dat de track er droog bijligt,” voegde Menten eraan toe, “maar daar moet je hier nooit op hopen. Het blijft tenslotte Spa”.

Concullega Kumpen zat vlak na de start al spreekwoordelijk met de handen in het gladgekamde haar. Een aanrijding stuurde de SLS van het KRK-team meteen richting pits en zorgde er met vijf ronden achterstand voor dat het team na een uurtje racen een kruis mocht maken over de podiumambities. De eega van mediafenomeen Griet Vanhees verloor er z’n eeuwige glimlach niet bij: ”Da’s de race: je mag nog zo goed voorbereid zijn, sommige dingen heb je niet in de hand”.

Waarvan akte. Want hoe omineus de uitspraken van de ex-teamgenoten wel klonken, ondervonden we toen we – ongebruikelijk – het zenuwcentrum van de race mochten betreden. De racedirectie had de commentatoren net op de hoogte gebracht van een aankomende regenbui – met griezelige accuratesse overigens – toen de chaos compleet werd: de motor van een Porsche in brand op het circuit. Een andere GT in panne in de pitlane. De safety car het circuit op. En de deuren van de controlekamers onherroepelijk weer dicht. Maar wij hadden wel onze foto.

“Sommige dingen heb je niet in de hand” echode door ons hoofd toen in de vroege avond de hemelsluizen boven Francorchamps wagenwijd opengingen. Terwijl heel wat teams bezig waren met het vervangen van hun Michelin-slicks tijdens een eerste rondje pits, aquaplanede de ene na de andere GT in het decor. Bij het uitrijden van de safety car werd het deelnemersveld dan ook tijdelijk herleid van 67 tot een dertigtal, maar gelukkig konden de meeste wagens na een extra halte in de pitlane de race voortzetten.

Daar zou het voor de safety car overigens niet bij blijven, want na zes uur racen draaide de RS5 al voor de derde keer rondjes – en zou dat in totaal zes-tien keer doen. De posities op het circuit waren intussen grondig door elkaar geschud: Bas Leinders’ BMW Z4 GT3 van Marc VDS Racing verloor door het deployen van de safety car z’n koppositie. Kon daarvan profiteren: de WRT Audi R8 van Ortelli, Mies en Haase. Ook de Z4 GT4 van Den Boer, Lémeret en Van Hooydonk kon z’n podiumambities opbergen door het af- en aanrijden van de RS5.

Onze fotograaf had gelijk: de nacht bood veel spektakel, zo bleek uit de finale rangschikking. Wauters, Kumpen en Co. moesten de strijd in het donker staken, Leinders en de zijnen werden vierde, de WRT Audi tweede en de Lambo van Jos Menten uiteindelijk twaalfde. En de overwinning? Die ging naar de R8 LMS Ultra van Audi Sport Performance en Andrea Piccini, Frank Stippler en Rene Rast. Of hoe Audi na Le Mans ook deze 24-uursrace aan zijn indrukwekkende palmares toevoegde.

[Foto’s: Kris Hoet]

Share Button

8 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Niemand tussen zijn stints naar de Rue Champion in Luik zien glippen…? 😉

  2. Wim Bervoets says:

    Even moeten opzoeken wat daar precies te beleven valt. Vertel, Ken!

  3. Ken Divjak says:

    Voor wat er van aan is:

    Keke Rosberg, the charismatic Finn who won the 1982 F1 World Championship was not suited for endurance racing. This was proven at the 1989 Spa 24 Hour race, when he allegedly left between his stints to go sleep with prostitutes, or so his strange former team owner [Jean-Pierre Van Rossem] now claims.

    Op de Rue Champion dus:

    http://jalopnik.com/5930309/did-this-f1-world-champion-have-sex-with-prostitutes-in-the-middle-of-a-race

  4. Wim Bervoets says:

    En wij maar denken dat al die Finnen koudbloedige mensen zijn.

    • Stijn says:

      Moet je dat ook niet zijn om vliegensvlug de switch tussen werk en euhm ontspanning te maken? 🙂

  5. Stijn says:

    Leuk geschreven (“Concullega Kumpen zat vlak na de start al spreekwoordelijk met de handen in het gladgekamde haar.” :)) en schitterend dat GT’s en langeafstandsracen meer aandacht krijgen op Drivr. De laatste jaren (sinds het verdwijnen van de GT1’s) ben ik niet meer naar de 24 hours geweest, wat spectakel is voor mij verdwenen. Maar draag het nog steeds een warm hart toe…

Leave a Reply