DRIVR

GreenGT H2: Waterstofracer voor Le Mans 2013

Met de 24 Uren van Le Mans én Le Mans Classic achter ons is het alweer geoorloofd om vooruit te kijken naar de editie van 2013. Een uitgave die nu al memorabel belooft te worden – met enerzijds de immer ambitievolle Audi-(fabrieks)teams, en anderzijds de op revanche beluste Toyota’s die dit jaar alle ongeluk van de wereld kenden. Toch zal er naar goede gewoonte ook geëxperimenteerd worden onder het startnummer 0, zoals met de GreenGT op waterstof.

Verschillende merken mogen dan wel volop experimenteren met diesel- en/of hybride-oplossingen, echt revolutionaire stappen zijn er tot nog toe niet gemaakt. De realiteit wil namelijk dat het gros van de wedstrijdkilometers op fossiele brandstoffen gereden wordt, en daar willen de ingenieurs van het Franse GreenGT iets aan veranderen. Waterstof komt nu eenmaal het dichtst in de buurt van wat gangbaar is. Bijtanken kan op een klassieke (en bovenal snelle) manier, maar beide tanks zullen tijdens de wedstrijd integraal vervangen worden om nog meer tijd te besparen. “Alle gebruikte waterstof zal bovendien duurzaam geproduceerd worden”, aldus GreenGT.

De waterstoftanks van de H2-racer bevinden zich aan weerszijde van de auto en bevatten elk zo’n 160 liter of 4kg aan waterstof. Goed voor een topsnelheid van 300km/h en een raceklaargewicht  van 1.240kg. Over autonomie is dan nog weer niets geweten daar GreenGT nog bezig is om het huidige gewicht van 1.240kg te reduceren richting de ton. Dat er  uiteraard ook aan de veiligheid gedacht wordt, is evident gezien beide tanks in essentie twee potentiële waterstofbommen zijn. Daarom zijn ze bestand tegen klappen tien keer zo zwaar als normaal voorgeschreven door de FIA.

Het prototype krijgt verder een specifiek en extra stijf chassis aangemeten (daar het bedrijf ook een productiemodel wil bouwen), ontwikkeld werd door Le Mans-guru’s Gérard Welter en Soulignac Vincent. Voor de aandrijving zorgen twee parallel geplaatste elektromotoren van opgeteld 400kw (of 540pk) en een theoretisch koppel van 4.000Nm. De aandrijving naar de achterwielen verloopt rechtstreeks via een zelf ontwikkeld torque vectoring systeem zonder koppeling of versnellingen.

Meer dan genoeg voer voor sceptici om het geheel naar de prullenmand te verwijzen dus. Maar toch spreekt er een aspect in het voordeel van de Franse equipe; door het gebruik van elektromotoren met hun beperkt aantal onderdelen (en dus stukken onderhevig aan slijtage) daalt de kans op mechanische pech gevoelig. Dan is het enkel nog hopen dat de auto tegen juni volgend jaar zijn kinderziektes kwijt is, en hem een beter lot wacht staat dan de onfortuinlijke Nissan Deltawing (waarvan het nog niet zeker is of die in 2013 aan de startmeet verschijnt). Wie weet zit er dan zelfs een stuntje in het verschiet.

[Foto’s: Hadrien Le Flanchec]

Share Button

2 Responses

  1. Stijn says:

    Vind ik persoonlijk interessanter dan de Deltawing, kan vooruitgang betekenen in het aanwenden en opslagen (verstevigde tanken) van waterstof. Voor mij een echt startnummer 0!

    P.S. Indien ik me niet vergis komt Porsche pas in 2014 opdagen…

    Edit: Klopt. Is intussen rechtgezet!

  2. Eric says:

    Like it! Echt de mogelijkheid eens goed te innoveren in zowel auto als imago – want dat laatste is met berichten rond potentiele explosiviteit wel aan een positief bericht toe.

Leave a Reply