DRIVR

KW DDC ECU:
Adaptieve Ophanging met iPhone-Bediening (+VID)

Had mij tien jaar geleden verteld dat schokdempers zich anno 2012 via GSM laten instellen, dan had ik waarschijnlijk eens goed gelachen. En toch is dat exact waar de Duitse ophangingsspecialist K&W nu mee uitpakt: een adaptieve aftermarket ophanging die zich via een app op je iPhone tot in het kleinste detail laat afstellen – gericht op de serieuzere circuitrijder.

Instelbare shocks zijn natuurlijk niet nieuw; trackers liggen al decennia onder hun ros om bump en rebound te tweaken naargelang de omstandigheden. Zelfs luieriken hebben er tegenwoordig recht op via de elektronische variant in Duitse limousines, al is de incrementele verstelling daar vervangen door een knop met een beperkt aantal settings. Die bedienen een variabele klep in de schokdemper om meer of minder weerstand te bieden, en kunnen – bijgestaan door een brein en een heleboel sensoren – zelfs automatisch reageren op het wegdek onder je wielen.

K&W heeft nu een oplossing klaar voor de tweede variant (dus elektronisch gestuurde dempers die de weg niet zelf lezen) onder de naam DCC ECU. Afstellen doe je de zaak via een discrete driewegknop (Comfort, Sport & Sport+) die in de 12V-stekker verwerkt is. Maar veel interessanter is de iPhone-app die de instelmogelijkheden voor een paar honderd euro exponentieel vergroot – en niet alleen toelaat om vijf settings te saven, maar ook om die met eigenaars van identiek uitgeruste wagens te delen.

Neem nu bijvoorbeeld de (uitverkochte) BMW 1M. Die krijgt van München geen adaptieve ophanging, en durft op kreupele tarmac al eens venijnig uit de hoek te komen. Zo’n model zou volgens KW baat hebben bij een instelbare ophanging, om bijvoorbeeld bij regen wat zachter te gaan en op een droge piste misschien zelfs harder. En dat allemaal met de goedkeurende stempel van de Duitse TüV die op alle KW-producten prijkt. Rest er alleen nog het feit dat bump & rebound (voorlopig) niet afzonderlijk in te stellen zijn, de compatibiliteitslijst (tijdelijk) beperkt is en het feit dat deze setup je (gemakkelijk) een paar duizend euro gaat kosten. Maar het concept van on the fly chassistuning is hoe dan ook interessant.

[Bron: Evo Magazine – Meer info: KW-Suspensions.eu]

 

Share Button

2 Responses

  1. Joris Claes (via FB) says:

    Mental Shit – hier nog een artikel/test van Speedhunters:

    http://www.speedhunters.com/2012/06/the-future-of-suspension/

Leave a Reply