Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

300 kilometer per uur. Zo snel is Jaguar’s krachtigste productiewagen ooit. En was het niet voor de elektronische spelbreker, dan zou de naar 550pk gekietelde V8 compressor nog een heel eind doorgaan. Niet van plan om deze rijtest opnieuw te laten eindigen met “deze kat smeekt om een onbegrensde Autobahn trokken we naar Duitsland om de naald legaal over de 200 te sturen. En terloops wat pampers in te slaan.

Heb je geen kinderen, dan weet je niet dat er in Duitsland maar negen procent btw op luiers geheven wordt. En heb je geen Jaguar XKR-S, dan weet je waarschijnlijk evenmin dat het idee voor deze French Racing Blue GT al van 2010 dateert. Toen produceerde Jaguar 75 exemplaren van de XKR 75 voor het 75-jarig bestaan van het merk. En omdat die revisies zo goed onthaald werden, besliste Coventry om de lijn in 2011 door te trekken met de S-versie van de gefacelifte XKR.








Wat dat in de praktijk inhoudt? Eerst en vooral een heuse bodykit met carbon splitter voor en dito spoiler achteraan om – in de juiste kleur – een hooligan van een Jag neer te zetten, lichtere twintigduimers incluis. Binnenin krijgt de XKR-S een paar oneindig regelbare Recaro’s, een zwartlederen dakhemel en iets wat er als carbonleder uitziet; net genoeg om de verouderende cockpit het nodige cachet te geven. Maar de belangrijkste veranderingen zitten natuurlijk onderin – zoals een vrijere uitlaat, nieuwe alu-onderdelen in de verlaagde ophanging en stijvere shocks & veren. Zei ik trouwens al dat het vermogen nu 550 paarden (tussen 6.000 & 6.500t/m) en 680 koppelmomenten (tussen 2.500 & 5.500t/m) telt? Aan jullie om te beslissen of dat de meerprijs van 25.000€ over de XKR rechtvaardigt.

De XKR-S voelt in ieder geval beduidend anders aan, en dat heeft alles met het stuur te maken; alert en precies camoufleert het de 1.800kg meesterlijk om de S messcherp te laten insturen met net genoeg body-roll. Dat laatste is trouwens een welgekomen trekje, aangezien de stuurgewicht naar onze smaak te licht is om eloquent over te komen. Toegegeven: met plakkerige 275’ers vooraan is onderstuur eerder zeldzaam, maar dat kan niet gezegd worden voor het overstuur dat om elke bocht loert – toch als het zo nat ligt als tijdens onze Autobahn-raid. Of die nervositeit te verklaren valt door de half-versleten Dunlop Sport Maxx’en terwijl de XK-RS eigenlijk op Pirelli P Zero’s ontwikkeld is?

Wat er ook van zij; het compromis tussen sportiviteit & comfort is uit de kunst op de XKR-S, maar de gepercipieerde baanvastheid minder. Meteen de reden waarom ondergetekende het rond Düsseldorf bij een aangeduide 250km/h voor bekeken houdt, en collega Ameye niet veel later bij 260. Grote snelheden die de V8 moeiteloos uit zijn compressor schudt, en dat allemaal onder begeleiding van een organisch gebrul dat de Nissan GT-R als Fukushima doet klinken. De remmen komen trouwens ongewijzigd van de XKR maar hebben genoeg frictie om vertrouwen te geven in het linkerspoor, ook al voelt het rempedaal aan alsof je met dikke zolen aan het rijden bent.

Hoe goed de XKR-S zich van zijn taak kwijt, wordt dus in grote mate bepaald door het verwachtingspatroon dat zijn badge opwekt. Is dat de overtreffende trap van de GT’s, dan blinkt ons blauwe exemplaar uit in zijn vak – met indrukwekkende comfortlevels en een klassieke zestrapautomaat die zich perfect daartoe leent. Maar beschouw deze XK als een RS in de Duitse traditie van het woord, en je zit aan het foute adres; interageren met een licht stuur en flappy paddles is nooit zo puur als met een klassieke servo & een handbak, laat staan dat een vierwieler van bijna twee ton echt atletisch uit de hoek kan komen.

Waarom we dit katje dan toch met vierenhalf R‘en zegenen? Omdat het er – naar het gekende spreekwoord – geen is om zonder handschoenen aan te pakken, maar echt zo’n karakter dat zich in de juiste handen tot een monster ontpopt. Met 680Nm bij 2.500 toeren is tractie breken trouwens kinderspel, droog of nat. Noem het daarom gerust écht autorijden, waar de GT-R eerder een arcadespelletje is waar iedereen goed op scoort. Wat de XKR-S dus zo prikkelbaar maakt in moeilijke omstandigheden, maakt hem des te genietbaar is de juiste. En dat is misschien niet perfect, maar wel o zo naughty.

[Foto’s: Ken Divjak, Pieter Ameye & Jeroen Peeters]

JAGUAR XKR-S

Plus Min
+ Topkatje… – … om met handschoenen aan te pakken

Weggecijferd

Motor 5.0 V8 Compressor
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 550 pk
Koppel 680 Nm
Gewicht 1.800 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,4 s
Topsnelheid 300 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik (niet gemeten)
CO2-uitstoot 292 g/km
Prijs 132.900 euro
Fiscale PK 24

Verdict

9 op 10