DRIVR

SsangYong: In de Schaduw Sinds 1954

Verguisd, vergeten of ‘vereerd’ met flauwe grappen: bij DRIVR kun je ons op onbewaakte momenten wel eens betrappen op sympathie voor kleine merken die al jaren eigenzinnig hun ding doen. Meestal verdwijnt die sympathie zodra we hun creaties met gevaar voor lijf en leden de bocht omjakkeren, maar het moet gezegd: we waren benieuwd toen we hoorden dat SsangYong terug in België was. En evenzeer: we hadden niet eens gemerkt dat het merk ooit verdwenen was.

Terug van (onopvallend) weg geweest: de nieuwe Korando (2012)

Nochtans bestaat SsangYong al 58 jaar, zij het niet onder die naam of met dezelfde producten. In 1954, nadat het stof van de Koreaanse oorlog net was gaan liggen, zag de Ha Dong-hwan Motor Workshop het levenslicht. Een naam die, toegegeven, ook bij ons een luidkeelse qué? ontlokte. Die wordt nog luider wanneer daar in 1963 het één jaar oude Dongbang Motor Co aan werd toegevoegd. Specialiteit van de daardoor ontstane Ha Dong-hwan Motor Co: vrachtwagens, bussen en speciale voertuigen zoals brandweerwagens.

“Daar worden we nu niet bepaald wild van”, zien we jullie denken. Maar bear with us, het wordt interessanter. In 1986, een decennium nadat het bedrijf z’n naam nog maar eens veranderd had, nu in het al iets vlotter bekkende Dong-A Motor, werd de voertuigenbouwer overgenomen door de SsangYong Business Group. Enter een nieuwe naamswijziging: SsangYong Motor. De SBG was een Koreaans conglomeraat of chaebol – net als Hyundai en Daewoo destijds – met onder meer papierindustrie, grondstoffen en engineering in z’n portefeuille. De enige auto in de line-up was tot dusver de Korando, een kopie van de Jeep CJ-7 waarbij Korando staat voor ‘Korea Can Do’. We verzinnen het niet.

‘Korea Can Do’ met de op de Jeep CJ-7 gebaseerde Korando uit 1983

Zoals beloofd: het interessante deel. In 1992 bracht SsangYong een sportwagen op de markt, de Kallista. In 1987 kregen de Koreanen namelijk het Britse sportwagenmerk Panther Westwinds in de schoot geworpen. Panther, een typisch Brits schuurmerk dat retrokoetsen op moderne onderstellen plaatste, was eigenlijk al sinds 1980 ten dode opgeschreven, maar kon het dankzij het Koreaanse geld nog uitzingen tot 1990. Twee jaar later stak SsangYong een 2,3-liter viercilinder in de overige Panther Kallista’s, veranderde het logo en produceerde er nog 78 voor Panther definitief in de geschiedenisboeken verdween.

De Panther SsangYong Kallista (1992): Engelse schuur meets Koreaanse centen

Nóg interessanter – en bij menig DRIVR allicht het enige wat hen spontaan te binnen schiet bij de naam SsangYong – wordt het wanneer de Koreanen in 1991 een overeenkomst tekenen met Mercedes-Benz. De bedoeling was dat SsangYong een SUV zou ontwikkelen met Benz-technologie, zodat de Koreanen makkelijker nieuwe markten konden aanboren en Mercedes mee zou kunnen in de SUV-concurrentierace. De eerste geslaagde Mercedes-SUV, de ML, kwam er overigens pas in ’98 tijdens het partnerschap met Chrysler.

De Mercedes SsangYong Musso (1991): Koreaanse schuur meets Duitse centen

Het resultaat van de samenwerking was de Musso, die oorspronkelijk zelfs even als Mercedes werd verkocht en verkrijgbaar was met 3,2-liter zescilinder, 2,3-liter viercilinder (allebei benzine) of 2,9-liter vijfcilinder (diesel). De deal met Mercedes zorgde ervoor dat SsangYong in de nineties en noughties kon graaien uit de Duitse onderdelenbak. Vooral motoren en versnellingsbakken (bij de Korando II, Rexton en Kyron) waren populair, maar soms zagen er ook volwaardige creaties het daglicht, zoals de Chairman en de Istana, die gelukkig  nooit bij ons werden ingevoerd. Helaas wel ingevoerd – en we konden het niet langer voor ons uit blijven schuiven – was de Rodius, nota bene ontworpen door een voormalig hoofd automotive design aan het Royal College of Art in Londen (waar onder meer Ian Callum afzwaaide). Om maar te zeggen dat niemand volmaakt is.

De één al geslaagder dan de ander: Korando II (lb), Kyron (rb), Chairman (lb), Rodius (rb)

Naast ‘SUV’ gaat ook de term ‘financiële problemen’ hand in hand met de naam SsangYong. In 1997 kocht Daewoo een meerderheidsaandeel in z’n Koreaanse concurrent, maar dat moest het in 2000 wegens financiële problemen (dat in die tijd wel meer chaebols nekte) alweer loslaten. In 2004 nam het Chinese SAIC, eigenaar van onder meer MG, 51 procent van de aandelen in handen, maar die relatie liep in 2009 spaak. Een verlies van 76 miljoen dollar en beschuldigingen van spionage aan het adres van de Chinezen zorgden ervoor dat de Koreanen onder curatele werden geplaatst. Toen in datzelfde jaar de Belgische invoerder failliet ging, leek het over and out voor SsangYong in ons land.

Nieuw in het gamma: de Amarok-concurrent Actyon Sports (2012)

Maar sinds 2010 varen de Koreanen onder de vlag van Mahindra en waait er een frisse wind door het gamma. Dat bestaat in ons land (waar een nieuwe invoerder werd gevonden die prompt 36 verkooppunten uit z’n mouw wist te schudden) momenteel uit de nieuwe Korando, de Rexton II en de onvermijdelijke Rodius – en werd onlangs aangevuld met de Actyon Sports. Die krijgt de nieuwe E-XDi Active Diesel Engine uit de Korando, goed voor 155 pk bij 4.000 toeren en 360 Nm tussen 1.500 en 2.800 toeren, en is gekoppeld aan een manuele of automatische zesbak.

De Actyon Sports is weliswaar goedkoper dan de concurrent Amarok (€ 19.990 tegenover € 23.510, voor vierwielaandrijving moet je € 3.000 opleggen of een uitrustingsniveau hoger gaan (€ 25.490), maar wordt gefnuikt door een stuur dat weigert te communiceren met z’n bestuurder. Comfortabel is hij echter wel; in tegenstelling tot de bladveren van de Amarok staat de Actyon Sports op een vijfpuntvering achteraan, en is hij opmerkelijk goed geïsoleerd. Staat dit jaar eveneens nog op het programma: de Rexton III. Een herkansing voor de eigenzinnige Koreanen?

Share Button

5 Responses

  1. Milly says:

    Heel leuk artikel!
    Effe meegeven dat de Rodius het meest wansmakelijke creatuur op vier wielen ooit is. You gotta give ’em the credit.

  2. BART! says:

    Hier in NL rijden die dingen wel legio rond: us ben zunig he!

    Als ik me goed kan herinneren heb ik jaren terug ergens gelezen dat die ontwerper van de Rodius geinspireerd was door een dakkapel toen hij die wanstaltige achterkant tekende.
    Zie je verder niets van! ;-D

    Maar toch wel kudos voor het blijven proberen, de nieuwste modellen schijnen aardig mee te kunnen met de rest vd wereld, voor een zacht prijsje.

  3. Ken Divjak says:

    Op deze persfoto valt het niet zo hard op…

    … maar de achterkant van de nieuwe Mercedes GL heeft terug iets ‘SsangYongs’, niet? 😉

  4. Stijn says:

    Ssangyong is dan ook helemaal premium, denk maar aan de Actyon:

    http://www.groenlicht.be/sura_img/BMW_X6_Hybride_Spyshots_1_ori.jpg

  5. Eric says:

    Je moet toch wel sterk in je schoenen staan wil je een Ssangyong aanschaffen en hier openlijk voor uit komen. Alhoewel de nieuwe Korea Can Do niet slecht oogt; van voren.

Leave a Reply