DRIVR

Gerucht: Bouwt Lotus de volgende Alpine?

Stellen dat het niet goed gaat met Lotus is een even groot understatement als zeggen dat de Olympische Spelen ons toch wat op onze medaillehonger hebben laten zitten. Zullen we voor dat laatste nog vier jaar moeten wachten op verandering, dan lijkt er voor Hethel al sneller verbetering op komst in de vorm van een nieuw joint-venture. Althans dat wil de geruchtenmolen…

De Britten van Autocar vermoeden namelijk dat de Alpine A110-50 bij hun gebouwd gaat worden beter dan in Dieppe. Als dat waar is en de productie effectief groen licht krijgt, dan zou ook de Infiniti Emerg-E naar Norfolk kunnen verhuizen. Beide concepts staan immers op het platform van de Evora, wat een eventuele productiefase voor Renault en Infiniti (de luxedochter van alliancepartner Nissan) meteen een pak goedkoper en dus haalbaarder maakt. Geen slechte zaak, ook niet voor Lotus dat een boost in het post-Bahar-tijdperk goed kan gebruiken.

Voor Infiniti is die denkpiste uiteraard geen verrassing: de Emerg-E is onderhuids sowieso al gebaseerd op het Evora 414E-prototype (inclusief geblazen 1,3-liter range extender van Lotus-makelij) en werd grotendeels aan de andere kant van het Kanaal ontwikkeld. Voor Renault zou de stap evenmin een gekke sprong zijn; een productieversie van de Alpine zou volgens marketingbaas Steve Norman ook een middenmotor krijgen, net als in het verleden.

En dat brengt ons naadloos bij de bedenking die collega Ameye enkele maanden geleden maakte, toen hij schreef dat ‘de techniek met stalen buizenchassis en middenmotor integraal afkomstig is uit Renault’s Mégane Trophy racekampioenschap’, maar dat er ‘voor een productiemodel momenteel geen geschikt platform binnen de groep aanwezig is‘. Combineren we die bedenking met de uitspraak van Norman dat Renault voor een eventuele productie van de Alpine concept allicht breder moet kijken dan het Renault-Nissan-partnership, en dan is voor de Fransen de stap naar hun (voormalige) F1-partner snel gezet. Wordt ongetwijfeld vervolgd in Parijs.

Share Button

9 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Er zijn hoe dan ook gesprekken aan de gang tussen Renault-Nissan en Lotus,
    dat melden verschillende bronnen.

    Maar wat als er meer aan de hand zou zijn dan gewoon een uitbestede productielijn?

    Lotus zit zoals gezegd in slechte papieren, terwijl Renault nood heeft aan een luxe-/sportwagenmerk om de budgetconstructeurs Dacia & Samsung te balanceren. Bedenk daarbij dat er nu al goede links zijn in de F1, en het is zo gek niet om te speculeren over een eventuele overname van Lotus door Renault-Nissan (dat daarmee bovenstaande plannen meteen kan verzilveren).

    Of is dat een overname te ver (gedroomd)?

  2. Campo says:

    Als ik me niet vergis heeft Lotus vroeger ook nog heel wat Renault onderdelen gebruikt. Oa.een versnellingsbak voor de originele Europa.

    • Stijn says:

      En Esprit, met de bak van de Renault 25 (was de achilleshiel van de verder schitterende V8). Maarja Lotus ging dan ook overal leentjebuur spelen, achterlichten Esprit en Europa, Toyota voor het interieur vaak Opel enzovoort…

  3. Stijn says:

    Laat ons eerlijk zijn, de Speedster was ook de best sturende Opel ooit. Van chassis kennen ze wat, als Renault (Dieppe) met zoiets aan de slag kan…

  4. Eric says:

    Hebben ze dit echt nodig bij Renault? Als je een Renault Sport afdeling hebt en een Nissan GT-R kan ontwikkelen? Er mag dan even geen geschikt Alpine platform zijn, maar om nou Lotus (met alle problemen en megalomanie) over te nemen?

  5. Ken Divjak says:

    Noch de RS’en, noch de GT-R zijn volumeproducten en bovendien scherp geprijsd,
    dus daar kan Renault-Nissan geen marge op draaien.

    Daar heb je badkuipen met een eenvoudige 1.6 van 40.000€ voor nodig 🙂

    Of professioneler: een luxesportmerk met naam.

    • Eric says:

      Waarom dan Alpine als merk naar voren schuiven i.p.v. meteen Lotus aanschaffen en die naam exploiteren? Kan Alpine als merk naast Lotus bestaan?

  6. Pieter Ameye says:

    Niet Lotus maar Caterham zou de Alpine bouwen, weet Autocar:

    The new Alpine sports car will be co-developed by Renault and Caterham. Both Renault and Caterham declined to comment on the story, but the deal is believed to be well advanced and likely to be confirmed within a month. Renault currently supplies F1 engines to Caterham, which is where talks over joint projects are believed to have stemmed from.

    http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/alpine-berlinette-be-developed-caterham-and-renault

  7. Ken Divjak says:

    Net bevestigd door Octane via Facebook:

    Caterham and Renault-owned Alpine have just announced they will be joining forces to design and build a new range of sports cars at the Alpine plant in Dieppe, France. The deal sees Caterham acquire a 50% stake in Alpine, and will help secure the future of the Dieppe factory – most recently used to build Sport versions of Renault models such as the Megane and Clio.

Leave a Reply