DRIVR

Test: Peugeot 208 1.2 VTi

Het is allemaal de schuld van Andrew Frankel. Die (Britse autoriteit) beweert in zijn lanceringsverslag dat het neusje van het 208-gamma niet de alomtegenwoordige dieselaar of 120pk sterke vierpitter is, maar de op één na kleinste driecilinder met zegge en schrijve 82pk. “For decades we’ve been searching for the small Peugeot hatch that’s actively fun to drive, like once they all were” klinkt het in ‘s mans tekst, “and at last it’s here”. Aan ons om te beoordelen of hij de avond ervoor te lang aan de toog gehangen heeft.

Smaken en kleuren eerst. In een frisse tint met een sportieve velg ziet de 208 er patent uit, als een geslaagde remake van de 206(+) beter dan de corpulente 207 die hij vervangt. De driedeurs doet daar nog een schepje bovenop met een nettere C-stijl die duidelijk naar het verleden knipoogt; een teken dat Peugeot back-to-basics wil met de 208, en daarvoor een gewichtsreductie van gemiddeld 110kg voorziet ‘om de bestuurder weer centraal te plaatsen’. Onze driepitter zou volgens Frankel nog eens 95kg beter doen en nipt onder de ton eindigen. Een unicum voor een nieuwe wagen in deze klasse.

Aan de binnenkant voelt de VTi nochtans volwassen aan, met voldoende ruimte voorin en zitmeubilair dat alleen de Fransen zo comfortabel en steunend tegelijk krijgen. De vijfbak is lang van slag maar desgewenst snel, terwijl het stuur – en dit verzinnen we niet – kleiner is dan dat van een Ferrari 458 Italia. Samen met de relatief directe afstelling geeft dat een vinnige voorkant die fluks op polsbewegingen reageert, ware het niet dat de servo (vooral bij lage snelheden) zoveel assistentie biedt dat er van communicatie nog maar weinig sprake is.

En dat is vooral sneu omdat de atmosferische twaalfhonderd graag wil spelen, en altijd motiveert om alle trucs uit de kast te halen: slipstreamen, redlinen & flatshiften – you name it en we’ve done it om het muzikale keteltje warm te houden. De pick-up bij lage toeren is trouwens beter dan bij andere drietjes die we al gereden hebben, terwijl het leeuwtje pas afgeeft wanneer de begrenzer aan 6.500 begint te stotteren. Enige nadeel: zo gereden klokten we af op 7,8l gemiddeld, terwijl traag stadsverkeer soms in een nerveuze aandrijflijn resulteerde.

Het directe sportstuurtje en de welwillende 1.2 zijn dus absoluut troeven, maar zo spannend als in de XS’jes van weleer wordt het in de 208 nooit. Dat komt omdat de rest van het chassis gewoon stadsmateriaal is (dat naar behoren remt en dempt), maar verder geen ambitie koestert. En daarbij: 82 paarden blijven een ‘kleine stoeterij’ beter dan een ‘sportstal’, zeker als het rijklare gewicht op het inschrijvingsbewijs geen 975kg maar trotse 1.168kg bedraagt. Frankel heeft dus ergens een punt, maar ook aan de champagne gezeten.

PEUGEOT 208 1.2 VTi

Plus Min
+ Een karaktervol motortje… – … maakt nog geen XS

Weggecijferd

Motor 1.2 driecilinder benzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 82 pk
Koppel 118 Nm bij 2.750tpm
Gewicht 1.168 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 12,2 s
Topsnelheid 175 km/h
Gem. testverbruik 7,9l/100km
CO2-uitstoot 104 g/km
Basisprijs 12.980 euro
Fiscale PK 7

Verdict

7 op 10

Share Button

13 Responses

  1. Thierry 911 says:

    Lees ik dat nu goed, bijna TWEE-honderd kilo meer?? Dat ruikt naar bedrog. Het interieur ziet er dan wel weer mooi uit. Even geslaagde materialen?

  2. Ken Divjak says:

    1.168kg poids en ordre de marche op de inschrijvingskaart.

    Nochtans geeft Peugeot geen meergewicht op voor de vijfdeursversie (zoals door ons getest), maar zaten er wel drie packs op die de prijs naar 18.080€ duwden.

    Zo zie je maar wat een vertekend beeld zo’n ‘drooggewicht’ soms geeft,
    al geldt dat natuurlijk voor alle constructeurs.

    Frankel beweert op Autocar trouwens dat de 1.2 VTi zomaar even 95kg lichter is dan de 90pk sterke 1.4 viercilinder, maar ook dat lijkt ons quasi onmogelijk.

    Wat de materialen betreft: een goede algemene indruk, maar in detail niet op Polo-niveau.

    • 1-11 says:

      In hoeverre is die gewichtsopgave op het inschrijvingsbewijs eigenlijk representatief ?

      Heb onlangs gemerkt dat post-2000 Caterham 7s officieel 685kg wegen, terwijl dat in realiteit eerder 500kg is.

      • Ken Divjak says:

        Interessante vraag die niet zomaar in een comment te beantwoorden valt.

        We wijden er – zo snel alle info gedubbelcheckt is – een artikel aan!

        En bij uitbreiding: ook eentje over de norm voor officiële chrono’s?

  3. Thierry 911 says:

    Mochten ze die nu eens zonder stuurservo maken denk ik dan…

  4. BertR. says:

    Op deze foto’s valt het niet zo erg op, maar als ik een 208 zie heb ik altijd de indruk dat die al eens gebotst hebben vooraan. Het ontwerp van de voorkant kan me niet echt bekoren.

  5. Onno says:

    Gisteren mijn nieuwe peugeot 1.2 vti allure 5 deurs opgehaald. 1168 kg? Mijn kenteken vermeldt 950 kg!

    • Pieter Ameye says:

      De 208 vijfdeurs door ons getest had drie verschillende optiepacks. Dus dat kan zeker wat gewicht toevoegen.

      Staat die 950kg op je inschrijvingsbewijs onder rijklaar gewicht?

    • Onno says:

      Staat bij “massa ledig voertuig”. Hier wordt de wegenbelasting op gebaseerd. Trouwens dit type is wegenbelastingvrij tot 1 januari 2014.

  6. Eric says:

    De Peugot folder (http://www.peugeot.nl/media/deliacms/media//59/5970-d2c8b1.pdf) geeft dan weer 935(!) voor de 3 deurs en 950 voor de 5 deurs…

  7. AnthonyG says:

    In het vervolg even vriendelijk vragen aan de “ouw-ijzer-marchand”om z’n weegbrug te gebruiken…

    • Stijn says:

      Of de beheerder van het plaatselijk containerpark (bij ons wordt de prijs bepaald door weging voor – weging na). Probeer dan de gebruikelijke normen, vloeistoffen, 75 kg (bestuurder en bagage) en wat brandstof (geen idee net hoeveel), na te bootsen en we weten flink wat…

  8. heidekonijn says:

    Euhm, mogelijk toch even vermelden dat bij een prijs van 18000 euro plus voor een kleine peugoo 1200 het gewicht me al lang niet meer kan boeien.

Leave a Reply