DRIVR

Gastbijdrage: Product Placement

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Auto’s aan de man brengen, het wordt hoe langer hoe meer een hondenstiel. Niet alleen dienen er tegenwoordig een dozijn touchscreens in gehangen te worden vooraleer de jeugd nog maar opkijkt, ook blijft alles met minder dan een A+++-label langer dan verwacht in de showroom staan. Om de verkoop van nieuw blik wat meer schwung te geven, volstaat sponsoring van de lokale voetbalploeg niet meer. Product placement op zowel het grote als het minder grote scherm is tegenwoordig een kunst op zich.

Wellicht het bekendste voorbeeld hiervan is James Bond. De Engelse ladykiller beseft maar al te goed dat een Polo Bluemotion nefast zou zijn voor zijn mojo. Geheel in lijn met de uitgesproken Britishness van zijn personage, kiest Mr. Bond quasi steevast voor een renpaard uit de Aston Martin-stal. In den beginne was de DB5 de logische keuze van de producer. Toen rond 2006 echter Casino Royale in de zalen verscheen, had (toenmalig) moederbedrijf Ford een kans geroken om zowel de nagelnieuwe DBS als de iets bescheidener Ford Mondeo in de spotlights te plaatsen. Naar verluidt zou het de Blue Oval een slordige 14 miljoen dollar voor drie minuten schermtijd gekost hebben. Een geheim agent met een leasewagen, wie had dat gedacht?

Niet enkel Ford zou nieuwe modellen via het witte doek aan het publiek demonstreren. In 1997 presenteerde Mercedes-Benz de ML door hem binnen te smokkelen op de set van Jurassic Park II. Toen een van de allereerste SUV’s, en bovendien niet in de Heimat gebouwd. Helaas kon Das Haus de acte-de-presence niet onmiddellijk verzilveren. De grote massa begreep het concept 4×4-stadswagen niet, en de Amerikaanse bouwkwaliteit overtuigde niet helemaal. Pas na enkele jaren trok de verkoop aan, en intussen rijdt zelfs de paus er eentje (inclusief serre achterop). Mercedes gebruikte het truukje later opnieuw door de GLK aan de makers van Sex & The City uit te lenen. Om de beoogde vrouwelijkere doelgroep aan te spreken hadden dino’s hier hun effect gemist…

Iets succesvoller legde Audi het aan boord. Eind jaren negentig kreeg een donkergroene S8 in Ronin een uitgebreide cameo toebedeeld, en werd daarmee prompt één van de coolste moderne filmwagens ooit. In het nieuwe millennium zagen we de RSQ-concept in I, Robot. Officieel een ‘toekomstvisie op mobiliteit binnen dertig jaar’, officieus een opwarmer voor de R8 die twee jaar later zou volgen. Naar verluidt wordt Audi ook meermaals vermeldt in het uiterst populaire boek 50 tinten grijs, ditmaal zonder er zelf om te vragen. De verkopen ondervinden er echter weinig hinder van, integendeel.

De Derde Duitsers van BMW kon niet achterblijven. Na eerder een Z3, Z8 en een 750iL aan 007 te slijten, kaapten ze de hoofdrol weg in de remake van The Italian Job. Niet de prestaties van Charlise Theron of Mark Wahlberg, maar de capriolen van de gebruikte New Minis zijn eenieder bijgebleven. Cynici noemen het dan ook eerder een langgerekte reclamespot eerder dan hoogstaande cinema.

Een misschien wat minder subtiel voorbeeld is een recente episode van Breaking Bad. Hier zien we de huisvader/chemieleraar/drugsbaron Walter White plots de oprit oprijden in een splinternieuwe Chrysler 300C. Als bij wonder zien we diens zoon in het volgende shot arriveren in een muscle car uit dezelfde stal… Zonder duidelijk aanwijsbare reden staan Walter en zoon daarna te revven op de oprit, inclusief goedkope dubstep. De charmant lelijke Pontiac Aztek die hij erop inruilde, had misschien zelfs wat meer karakter.

Nu hoeven we niet per sé naar Hollywood te reizen om automobiele sluikreclame op tv te zien. Op de één of andere manier kan ik me bij commissaris Witse enkel een Toyota of Lexus voorstellen… Vreemd.

Share Button

12 Responses

  1. Stijn says:

    Goed artikel! Vind het ook steeds irritant dat iedereen in een serie of film met hetzelfde merk van wagen dient te rijden. Vroeger had je dat toch minder, Magnum had zijn 308 maar Higgins reed Audi. Crockett reed Ferrari (al dan niet fake zoals de Corvette/Daytona) en Tubbs een Amerikaan. Die diversiteit aan wagens was vaak het enige realitische aan de reeksen :). In mijn ogen toon je door PP je wagen wel aan het publiek (maar dat doen scherpe lanceringsprijzen ook, zodat je het model onmiddelijk veelvuldig in het straatbeeld ziet) maar wordt de wagen enkel maar opgemerkt (en begeerd) als het werkelijk om een unieke bolide gaat en zelfs een stuk van de reeks/film wordt…

  2. Pieter Fret says:

    Zag onlangs een van de meest onsubtiele gevallen van product placement aller tijden in de film Little Fockers. Niet alleen rijden de hoofdpersonages daar met een zeer nadrukkelijk aanwezige Tesla Roadster en een Toyota Prius, bovendien schakelt de dialoog midden in de film plots een halve minuut over op commercialmodus.

    Ik vond geen Youtube-fragment, maar wel een transcript:

    00:34:15 Kev-O, that’s quite a rental.

    00:34:17 Yeah. Gustavo, my assistant, hooked it up. I guess it’s a Tesla Roadster or something. Supposedly eco-friendly, like that 2003 Prius, Greg.

    00:34:25 Yeah, you got it.

    Gruwelijk gewoon.

  3. Thierry 911 says:

    De hoeveelheid aan schier eindeloos, en platvloers geïntegreerde product placement in de laatste tien of elf Bond-prenten (zeg maar vanaf Brosnan) heeft mij steevast mateloos geïrriteerd.

    Het haalt gewoon de geloofwaardigheid van de films voor een groot stuk weg. Casino Royale was misschien nog straft in dat bedje ziek. Bond die een Aston rijdt, tot daar aan toe. Maar al de rest doet meer kwaad dan goed.

    Of die S8 al dan niet keiharde product placement was weet ik niet, maar het is alleszins geloofwaardig geïntegreerd. Blijft een van de meest tot de verbeelding sprekende Audi’s aller tijden. Zeker in dat mooie Cactus green als ik mij niet vergis. Mocht ik er ooit nog eentje op de kop kunnen tikken…

    • Kristof says:

      Er is op autowereld forum juist een verkocht, was zelfs een handbak versie, voor minder als 10k verkocht 😉

  4. Thomas says:

    Lotus Evora in Desperate Housewives

  5. Kristof says:

    Anders had ik nooit een Lexus IS gekocht 😀
    sluikreclame vind je overal 🙂
    http://nl.kapaza.be/vi/66099372.htm?ca=2_s

  6. ez-roller says:

    vergeet die geschifte Audi A8 W12 niet uit The Transporter.

  7. Ken Divjak says:

    Product Placement is inderdaad alomtegenwoordig,
    bij auto’s valt het alleen harder op omdat ze zo groot zijn (in vergelijking met GSM’s etc.).

    En toch werkt het niet altijd (zoals verwacht);

    Today’s Jaguar Cars did not advertise in the series [Mad Men], nor did it pay for any product or brand placement [E-Type]. But, according to spokesman Stuart Schorr, the company received more searches and traffic to its website during the episodes than companies that actually advertised during the series.

    http://www.autoblog.com/2012/08/17/jaguars-mad-men-bump-and-how-the-brand-unknowingly-he/

  8. Eric says:

    Aanradertje: The Greatest Movie Ever Sold

Leave a Reply