DRIVR

Pebble Beach Concours 2012: Alle Nieuwigheden

INCLUSIEF: McLaren X-1 Concept, BMW Z4 Zagato Roadster Concept, McLaren 12C Can-Am Edition Racing Concept, SRT Viper GTS Launch Edition

Niet alleen het prestigieuze Concours d’Elegance maakt van de Monterey Car Week zo’n fascinerend gebeuren. Steeds vaker beleven ook contemporaine – en dus gloednieuwe – exoten hun vuurdoop op en rond de greens van het schiereiland in California. De trend (her)kennen we van Villa d’Este, en is al even toepasbaar aan de andere kant van de oceaan. Of hoe de mix van zomerse temperaturen, dure champagne en vermogende portefeuilles maakt dat constructeurs the extra mile gaan.

McLaren X-1 Concept

Wie kon voorspellen dat McLaren’s Special Ops-divisie met bovenstaande Batmobile voor de dag zou komen, mag zich gelijk op de Euromillions-jackpot concentreren. Dat de sky werkelijk de limit is, mag nu wel duidelijk zijn. Plannen voor de X-1 werden zo’n drie jaar geleden gesmeed op aanvraag van een trouwe McLaren-klant die zijn F1, SLR en MP4-12C toch nog iets te gewoontjes vond, en echt iets unieks wou. Het design – met als meest opvallende eigenschap de scharnierende elementen achteraan de wielkasten – werd naar eigen zeggen geïnspireerd door illustere auto’s zoals de 1961 Facel Vega, de 1953 Chrysler D’Elegance Ghia, de 1959 Buick Electra, de 1939 Mercedes-Benz 540K en de 1971 Citroën SM. Maar ook architectuur en design spelen hun rol – met onder andere de Guggenheim-musea van New York en Bilbao, een Jaeger LeCoultre art deco-klok, een Airstream-trailer, Thomas Mann Montblanc-pen, en een… vleugelpiano als inspiratiebronnen. Afijn, aan jullie om uit te maken of ze in hun opzet geslaagd zijn. Technisch bleef de auto identiek aan de standaard 626pk sterke MP4-12C, waardoor de X-1 road legal is. [Pieter Ameye]

BMW Z4 Zagato Roadster Concept

Rond eventuele productieplannen voor het dichte broertje van deze Z4 Zagato bleef het na Villa d’Este akelig stil. Nu komt BMW met een Roadster concept van datzelfde model. En die zou het door zijn meer conservatieve (lees: goedkopere) aanpak wel eens tot een eventuele productiedmodel kunnen schoppen. Slechts zes weken had BMW (of was het Zagato?) nodig om tot bovenstaande stijlimpressie te komen. Onderhuids bleef alles uiteraard bij hetzelfde: oftewel gelijk aan de standaard Z4 sDrive35is. [Pieter Ameye]

McLaren 12C Can-Am Edition Racing Concept

Behalve de bijzonder excentrieke X-1 Concept staat McLaren ook nog met deze 12C Can-Am Edition Racing Concept op de golfterreinen van Pebble Beach. Gebaseerd op de 12C GT3 en aërodynamisch geperfectioneerd door de F1-afdeling met tot 30% meer downforce, impliceert dit dat deze tot 639pk getunede 3,8 liter bi-turbo V8 de snelste MP4-12C is tot op heden. Mede door een leeggewicht van 1.200kg zorgt dat ongetwijfeld voor vuurwerk. Binnenin valt het stuurtje op dat geïnspireerd is op dat van Lewis Hamilton’s dienstwagen, en ook de obligatoire rolkooi en een zespuntsharnas behoren – net als airconditioning – tot de standaarduitrusting. McLaren liet intussen al weten dat als er genoeg interesse is voor deze trackday 12C, ze productie niet uitsluiten. Duimen maar.  [Pieter Ameye]

SRT Viper GTS Launch Edition

Hadden we bij de eerste beelden van de derde generatie Viper nog onze twijfels, dan zijn die min of meer weg bij het zien van deze coupé in traditionele livery: GTS Blue met twee dikke go faster stripes en de typische vijfspaaksvelgen – want zo zien we de Viper het liefst. Zoals de naam al doet vermoeden gaat het om een niet nader gespecificeerde gelimiteerde serie, die ons net als in 1996 en 2006 animo moet creëren voor de reguliere modellen SRT Viper en Viper GTS. Al wie intekent op de Launch Edition krijgt evenwel geen motorische wijzigingen, daar de 650pk sterke 8,4 liter V10 voorlopig ruim voldoende is. [Pieter Ameye]

Share Button

6 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    Toch wel een spectaculair vehikel. Enkel jammer dat de spiegels afbreuk doen aan de rest…

    [Foto’s: Autocar]

    • Stijn says:

      Buiten dat het lijkt op een vehicle van de set van Demolition Man, is het inderdaad jammer dat de spiegels en het interieur zo hun afkomst tonen…

  2. Ken Divjak says:

    Die omhoogklappende vleugels over de achterwielen van de X-1 zijn fascinerend.

    Dat ze estetisch naar Citroën et all knipogen is duidelijk,
    maar hoe ze aërodynamisch werken?

    Iemand?

    • carlos says:

      volgens mij gaan die gewoon omhoog om de wielen te kunnen wisselen en zorgen ze in gesloten toestand gewoon voor een betere aerodynamica…

  3. Pieter Ameye says:

    Voor wie een persoonlijke rondleiding wil…

  4. Thierry 911 says:

    Zowel Pebble Beach als Villa D’este gedaan, en mijn stem gaat naar Italië. Het was allemaal toch iets te ‘Amerikaans’ naar mijn smaak. Niet dat het afbreuk doet aan wat er staat. Impressionant, dat zeker!

Leave a Reply