DRIVR

VRAAG:
Al ooit Man Maths gebruikt voor een Autoaankoop?

Opschudding op PistonHeads vorige week: Chris Harris – de man die wij wel eens graag een bochtje zien nemen – heeft zijn RS 4.0 ingeruild voor een Ferrari 599 GTB. Sommige lezers vielen niet over het feit dat hij een Ferrari had gekocht, maar wel over de financiering. Wij spitsten echter onze oren omdat Harris de knoop doorhakte door middel van iets waar we ons allemaal al eens aan bezondigd hebben: man maths.

Man maths, letterlijk vertaald ‘mannenwiskunde’, is een denkwijze waar DRIVRs van het mannelijke geslacht in primeren. Vrouwen primeren dan weer meestal in het brutaal doorprikken van onze ijzersterke logica. Je bladert bijvoorbeeld door de zoekertjes en stoot op de auto waar je altijd al van gedroomd had. Enig probleem: hij kost net iets meer dan wat je kunt betalen. In dat geval schakelen onze hersenen automatisch de mannenwiskunde in: “als ik voortaan minder uitgeef aan pils/platen/porno, heb ik net genoeg over voor de BIV. Tot achteraf blijkt dat de verzekeringspremie voor je nieuwe DRIVR hoger ligt. Om maar iets te zeggen.

Een ander voorbeeld: zelf kart yours truly rond in een Suzuki Swift 1.3 uit 2006, die ik in 2008 heb geërfd – een geluk bij een ongeluk, want dringend nood aan een auto en veel goedkoper dan de Swift Sport die ik op dat moment wou. Na onze test met de tweede generatie SSS en mijn besluit dat de eerste me meer entertainde, besloot ik Pieter Fret-gewijs m’n man maths te laten werken: mijn Swiftje rondde dit jaar de kaap van de 100.000 kilometer, waardoor hij weer wat ingeboet heeft aan inruilwaarde. Sinds de komst van de tweede generatie heb je al een Mk I Swift Sport met een slordige 60.000 kilometer op de teller voor 7 à 8.000 euro. Als ik nog een goeie 4.000 euro voor m’n Swiftje krijg, hoef ik ‘maar’ een 3 à 4.000 euro te betalen voor een snellere Swift met een lagere kilometerstand. IJzersterke en waterdichte logica, quoi?

Kort samengevat: man maths is het hoofd laten goedpraten wat het hart gekozen heeft. Dus het kan haast niet anders of iemand heeft daarmee ooit de deal van z’n leven gesloten of er zich net al eens lelijk aan mispakt. En da’s precies wat wij van jullie willen weten: wat zijn jullie grootste man maths-verwezenlijkingen of -misrekeningen?

Share Button

19 Responses

  1. Eric says:

    Ja, door overschatting van de restwaarde. Toen ik mijn Clio RS kocht was de fiks hogere prijs ten opzichte van een ‘normale’ hatch dat de restwaarde erg sterk zou blijven. Inmiddels heb ik deze – in Pieter Fret stijl – verkocht en rijd ik MX-5, en heeft de Clio toch ‘gewoon’ 900 euro per jaar aan afschrijven gekocht. Plus de veel hogere onderhoudskosten. En hogere verzekering. En hogere brandstofkosten. Och, toch zeker nooit spijt van gehad!

    • heidekonijn says:

      Eh? 900 Euro per jaar? Jouw RS rendeert bijna beter dan mijn pensioensparen.
      Ik reken met 3000 per jaar en daar komt het meestal op neer.

      Man math gewijs kom ik er dus op uit dat het enige zinnige dat er te doen valt is: een saai ding voor de madam, een dieseltje voor alledag en een klassieker.

      Blijkt dat na wat liberaal rekenen een F355 haalbaar is, maar op allerhande sociale vooroordelen botst. Het plan is dan ook om een Maserati 3200 binnen te smokkelen. Scheelt ook weer wat aan taks en zo.

      Het ultieme wapen, moest plan tridente mislukken, is een Montreal wrak kopen voor weinig en stukje bij beetje richting Alfaholics fast road niveau te krikken. Uitgaves van slechts vier cijfers zijn eigenlijk niet echt enorm als het over auto’s gaat. Toch?

      • Stijn says:

        Een F355 is qua prijs super interessant geworden. Maar vergeet het onderhoud nooit uit het oog. Kleine beurten zijn jaarlijks een 2500 euro en een grotere (elke 3 jaar bij weinig kilometers) 4 à 6k. En zo’n grotere beurt kan wel eens tegenvallen: lees (en huil bij) volgend voorbeeld: 12000 euri (beurt+cats+header)
        http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=204498

        • heidekonijn says:

          Aha. Man maths stadium 2 : als je werk laat doen aan je klassieker -ik sleutel zelf maar besef nog net dat ik marketeer ben en geen mechanieker, dus af en toe gaat de motorkap dicht en de klassieker netjes naar de specialist ter zake- kost dat net zoveel bij een Alfa als bij een Ferrari. (Ik heb het dus niet over een dealer). Alleen is het bij de Ferrari zo dat die meer kans hebben toe te nemen in waarde dan bij Alfa. Economisch verstandiger dus om een cavallino te hebben.
          Enige probleem: van het moment je het hebt over de aanschaf neemt de gemiddelde medemens cq partner blijkbaar nogal wilde assumpties aan over je geestestoestand.

          Wat betreft prijs: check die 456s! Waarom o waarom moet dat zoveel taks kosten?

          • Stijn says:

            I know van die 456’s! Maar helaas is dat een teken van efficiënte markten, als iets goedkoop is zit er een addertje onder het gras (vaak kosten op langere termijn). Zelf onderhoud doen of het bij een mechanieker met kennis is voor jezelf schitterend, maar op het moment van verkoop zien kopers van dergelijke bolides toch graag een stempeltje met paard in het onderhoudsboekje…

            Van anderen zou ik niet teveel aantrekken, you only live once…

  2. Mathieu says:

    Mijn vriendin haar VW Polo ( bouwjaar 2000 ), met 130.000 km vond ik wat ouder worden.
    Ik raadde haar aan die te verkopen (omdat hij nu nog 1500 € waard was, voor hij helemaal niets meer waard was ), en te vervangen door iets recenters.
    Hier heb ik mijn eerste stukje manMaths reeds toegepast.

    Dan toegekomen in de Renault garage, bleek zo’n Clio dci eigenlijk nogal vrij duur ( los van de ecokorting ). Vervolgens vond ik de Clio RS best wel een koopje in vergelijking met de schamele 85 pk’s, die zo’n diesel levert.

    Dus einduitkomst: een ondertekende bestelbon voor een Clio RS 200 CUP.

    • heidekonijn says:

      Respect!

    • Eric says:

      Nice!

    • dieter says:

      Hopelijk ga je meer geluk hebben met jouw RS dan ik met de mijne gehad heb…voor mij was de aanschaf van de RS ook een man math.
      Rammels En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd was op de Clio zeker van toepassing en ik had beter moeten weten.
      Achteraf bekeken heb ik er best wel lol aan gehad, maar de boekhouder is me dankbaar voor de rationele beslissing om er afscheid van te nemen.
      ;o)

  3. Kristof says:

    Schoon geschreven 😀 en zo waar, al zou ik geen roekeloze beslissingen nemen als t maar juist zou gaan financieel .

  4. Ken Divjak says:

    Harris kan zeggen wat hij wil: op een journalistenloon en wat man maths onderhoud je geen vloot van tien wagens waaronder een 599 of een RS 4.0 (die hij blijkbaar na acht maanden met winst verkocht heeft, min de aanzienlijke running costs natuurlijk).

    http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=25532

    Daarvoor moet je een soupeerbaar startkapitaal hebben, punt.

    Maar het gedachtegoed is natuurlijk mooi, en bovendien toepasbaar op iedereen die zijn budget al eens omhooggerekend heeft ten voordele van DRIVR-materiaal. Wij allemaal dus 😉

    Wel spijtig dat collega Bervoets dit stukje geschreven heeft beter dan Pieter Fret, want die zou ik wel eens naar zijn man maths-algoritme willen vragen; na aanschaf van de MX-5, is zijn Cooper S namelijk gebleven…

    http://drivr.be/2012/05/01/gezocht-tweedehands-roadster-on-a-budget/

    Eat that, Monkey!

    • heidekonijn says:

      Dat daar iets niet klopt daar zijn op PH al boeken over geschreven. Ik hoop voor hem dat het niet waar is wat hij zelf zegt want een auto kopen op financiering…

    • Pieter Fret says:

      Tja collega, wat kan ik zeggen? Al denk ik over veel dingen (veel te) lang na; in autokwesties verdringt de emotie uiteindelijk altijd de ratio.

      Ik ben, nu het goed weer is, effectief overgeschakeld op de MX-5 als daily, en betrap mezelf erop af en toe te denken dat het toch slim zou zijn om de MINI maar eens te verkopen. Maar ik weet nu al dat die gedachtengang precies zal duren tot ik terug in m’n S’je stap 🙂

      Misschien is dat dan gewoon weer een voorbeeld van niet kunnen kiezen? Al zou het in dit geval ook “niet willen kiezen” kunnen zijn 😉

      • Kristof says:

        Rijd sinds een maand ook met een cooper S, zalige bakskes en met 200+ pk gaat t als een speer.
        Enige nadeel is comfort op slechte weg, voordeel is ze zijn waardevast dus ge hebt nog wat bedenktijd 😀

  5. Ken Divjak says:

    Harris’ (verklarende) video is er!

  6. yvesw says:

    Ik loop zelf ook al lang rond met de Suzuki Swift 1gen in mijn hoofd. Ze kosten tegenwoordig evenveel als een brood. Ik vrees alleen maar voor de kosten & zeker de restwaarde….
    Binnen 5 jaar wordt hij misschien alleen nog maar gekocht door mannen met klakskes die nu nog hun heil moeten zoeken in Golf GTI’s van de 2de generatie. Al blijft het een – betaalbare – begeerlijke wagen…

  7. Norski says:

    Daar zou ik niet voor vrezen aangezien het imago van Suzuki dat soort mensen allerminst aanspreekt.

  8. heidekonijn says:

    Even de draad bij Ferrarichat nagelezen waar Stijn het over had. Zalig. Great minds think alike. And I quote
    ” Ik heb eens zitten rekenen. Stel je hebt 20.000 euro te besteden aan een auto waarmee je 20.000 km woon-werkverkeer per jaar gaat rijden.

    Dan kan je een Suzuki swift kopen. Of een 25 jaar oude Porsche 911. De swift schrijft af als een gek, de P niet. De swift kost wegenbelasting, de P niet. De swift kost 3x zo veel aan verzekering als de P. De P kost wat meer aan onderhoud en benzine, maar alles bijelkaar zou het wel eens goedkoper kunnen zijn om met een 911 te rijden dan met een Suzuki Swift!!!

    Dito met een 308 versus een Mini cooper. Weet je wat een cooper S works kost tegenwoordig? Vanaf 38.000 euro!!! Daarvoor koop je een pracht 308, doet al het achterstallige onderhoud en hebt daarna nul afschrijving. Die Cooper S works zou in het dagelijks leven wel eens veel meer kunnen kosten dan een 308. Nou, dan zou ik het wel weten…. ”

    🙂

  9. Jarno says:

    Het gaat gewoon om de afschrijving, en de goede moment afwachten om iets te kopen. Harris z’n 4.0 RS ging sowieso stijgen in waarde (limited edition, betere versie van een vijfsterrenauto) en blijkbaar is het nu de moment om een 599 te kopen. Tegen begin volgend jaar verkoopt hij die wellicht voor evenveel geld, want tegen dan is de waarde gestegen (mensen die de F12 niet kunnen veroorloven die dan kijken voor de voorloper). Bij het aankopen van een auto moet je dus eigenlijk denken aan wanneer en voor hoeveel je hem zult verkopen.

    BTW: deze week in evo gelezen: Metcalfe heeft z’n Ferrari 330GT van 1966 verkocht. Aangekocht voor £59,000 in 2007, nu verpatst voor £135,000… Mooie investering lijkt me…

Leave a Reply