DRIVR

Geen Mk. 3 Ford Focus RS, wel 3 Fiesta RS’en?

Om het met een klassieker te zeggen: er is goed nieuws en er is slecht nieuws. Het slechte: er komt naar alle waarschijnlijkheid geen RS-derivaat van de derde Focus-generatie, zo verklapte Ford Performance Cars-hoofd Matthias Tonn aan het Nederlandse Autoweek. Maar – en dat is het goede nieuws – hij ziet wél ruimte voor één of zelfs meerdere Rallye Sport-varianten boven de Fiesta ST.

Begin dit jaar lekte al uit dat Ford de ontwikkeling van de nieuwe Focus RS voor onbepaalde tijd had stopgezet. “Andere prioriteiten”, klonk het toen droogjes. In werkelijkheid blijken er twee redenen te schuilen achter de opschorting: Ford vreest de schier onmogelijke taak om, binnen de financiële marges, nóg beter te doen dan de vorige Focus RS – die kort na DRIVR‘s lancering in 2009 als eerste een perfecte vijf(ster)Renscore wegkaapte.

Bovendien is het WRC-team van de constructeur inmiddels overgestapt op de compactere en lichtere Fiesta, waardoor die de voorkeur geniet om een RS-kuur te ondergaan. Het zou dom zijn van Ford om niet te profiteren van de verkoopsboost die rallysuccessen en (vooral) Ken Blocks Gymkhana-exploten kunnen betekenen voor een ultrasportieve Fiesta.

En daarin wil Tonn ver gaan: hij ziet boven de in januari te lanceren Fiesta ST (met 180 pk uit een 1.6 EcoBoost) nog ruimte voor drie RS-modellen. De Fiesta RS1 zou qua opzet vergelijkbaar zijn met de Focus RS van de vorige generatie: flink meer vermogen (minstens 220 pk), voorwielaandrijving en een slimme sportophanging die koppelstuur tegengaat.

De RS2 wordt gemodelleerd naar het voorbeeld van Renaults Mégane R26.R – de enige die de Focus RS het vuur aan de schenen kon leggen. Een gestripte variant dus, zonder achterbank maar mét rolkooi. Voor de RS3 droomt Tonn van vierwielaandrijving, via een elektromotor die de achterwielen voor zijn rekening neemt en zo het totale vermogen richting 300 stuwt.

Hoewel die laatste twee modellen gerust onder de noemer wishful thinking geklasseerd mogen worden – Tonn moet er nog steun voor vinden bij de beslissingnemers bij Ford – lijkt de komst van een ‘normalere’ Fiesta RS zo goed als zeker. En dat is zonder meer goed nieuws voor liefhebbers van de betere hot hatch. Wij kijken er alvast reikhalzend naar uit – maar laat nu eerst die ST maar komen.

[Bron: Autoweek]

Share Button

6 Responses

  1. Thierry 911 says:

    Interessante evolutie. Ik vraag mij af of de 300pk inderdaad de theoretische grens is voor (non premium) hot hatches. De RS blijft natuurlijk een koopje. Met spijt de mijne verkocht. Gedane zaken nemen jammer genoeg geen keer.

  2. Ken Divjak says:

    Ze weten ons toch aan het lijntje te houden daar in Keulen/Lommel/Essex:

    http://drivr.be/2010/02/19/ford-fiesta-st-en-focus-rs-clubsport-zeker-in-2010/

    Heeft Ford trouwens al ooit een ‘Méganneke’ met kooi gedaan?
    Ik dacht van niet, en twijfel er ook ditmaal aan…

  3. Thierry 911 says:

    Heel toevallig head over heels in Duitsland op een DB9 gestoten waar ik mijn carrera 2S graag voor liet vertrekken. Maar om DB9 enigszins te kunnen verantwoorden (voor zover dat kan natuurlijk) diende er ook iets anders de deur uit te gaan. De keuze voor de RS was evident aangezien ik er toen zelfs nog winst op kon maken en ik spijt had om voor een gifgroen model te kiezen.

    Intussen alweer aan het uitkijken naar iets sportiever dan de DB9, liefst handgeschakeld en met meer dan 500pk. De rs 4.0 staat bovenaan het lijstje, maar lijkt in de huidige context weinig realistisch. De 997 gt3 RS eerste generatie en v12 vantage lijken mij daarom twee mooie runner ups, maar het ontbreekt mij voorlopig aan de tijd om er actief naar op zoek te gaan. Recent nog 991 gereden maar die is mij teveel opgeschoven richting comfort, om van het stuurgevoel nog maar te zwijgen. Bovendien ben ik nog niet helemaal overtuigd van de looks.

  4. Kristof says:

    sponsor aan de staat, mijn jaarloon aan BIV 😀 ,
    zo een nieuwe focus zal wel snel RS waardig gemaakt kunnen worden 😉

  5. heidekonijn says:

    Altijd al een leuk autootje gevonden. Zou zelfs durven zeggen dat het samen met de Taunus 17M de enige echt mooie Euroford ooit is.

Leave a Reply