DRIVR

Kies Maar: Mercedes A45 AMG of BMW M135i ?

Als het op voetbal aankomt, dan leggen de fans hun telefoon graag van de haak voor een avondje België-Nederland. Niet zo bij auto’s natuurlijk, aangezien het duel tussen de elektrische Imperia uit Luik en dito Spyker uit Zeewolde nog even op zich laat wachten. Kortom: als er octaan mee gemoeid is, dan zien wij onze matchen het liefst van al Duits – en dat is exact wat we vandaag voor jullie klaarstaan hebben: een death-match tussen de BMW M135i en de (nog te lanceren) Mercedes A45 AMG.

Zekerheden eerst: in België betaal je minimaal 40.200 euro voor de driedeursversie van de achterwielaangedreven M135i Hatch. Vijf deuren kunnen ook, net als integrale aandrijving alias xDrive om de 320 paarden en 450 koppelmomenten slipvrij aan de grond te zetten. Beide transmissies klaren de klus tot 100 in vijf seconden, maar enkel met de optionele achttrapsautomaat kan het even snel als in de 1M.  Het geluid van de dubbel geblazen zespitter zou trouwens echt spectaculair zijn, zonder gebruik te maken van auditieve foefjes.

Hoeveel Mercedes voor de A45 AMG gaat vragen, is nog niet exact bepaald. Maar reken gerust op een prijs die het midden houdt tussen de vijfdeurs M135i en Audi RS3 Sportback. Het mag dan ook niet verwonderen dat de 0-tot-100-chrono eveneens vijf seconden gaat bedragen, zij het uit een heel andere krachtbron dan Audi’s vijf- of BMW’s zescilinder. De Ster gebruikt namelijk een doodgewone 2.0 turbo, maar tweakt die wel dermate dat het specifieke vermogensrecord van de McLaren MP4-12C eraan moet geloven. Of wat dachten jullie van 330pk uit twee flessen melk? Wel geen transmissie-optie in Stuttgart: de A45 komt er enkel met vierwielaandrijving en een dubbelekoppelingsautomaat met zeven verzetten – net als de RennSport-Audi.

Benieuwd waar jullie (al dan niet ingebeelde) centen naartoe zouden gaan !

Share Button

26 Responses

  1. Niels VDW says:

    BMW, zonder al te veel te moeten twijfelen. Benz is lelijk en loopt niet over van de pedigree. En waarop slaat die ’45’-suffix eigenlijk? Lijkt me allemaal iets meer marketing dan puur drivr-voer.

    • Stijn says:

      Het is nochtans ook de BMW Marketing135i hoor. En schoonheid is persoonlijk, ik vind de 1-reeks duidelijk het lelijke eentje…

  2. Ken Divjak says:

    Ik zou de A-Klasse ook niet meteen afschieten, waarvan binnenkort akte…

    En wat de nomenclatuur betreft: leg je erbij neer, die is overal om zeep.

    Vroeger was er nog logica in the vinden, maar waar die (A)45 nu voor staat?

    Iemand?!

  3. CasperH says:

    A45 is gekozen omdat AMG 45 kaarsen uitblaast dit jaar.

  4. CasperH says:

    Overigens: de M135i is héél goed heb ik begrepen maar na een ritje in de A250 Sport (die door AMG ook al een beetje is gekieteld) zou ik de A45 op voorhand zeker niet af durven schrijven.

  5. Benzie says:

    AMG bestaat 45 jaar, vandaar. 😉

    Zelfde verhaal bij de 63 AMG’s… Zijn (of waren ondertussen) 6.2’s (als is het wel bijna 6300cc) maar uit historisch oogpunt hebben ze de naam 63 meegekregen. Dit gebaseerd op de beroemde 300 SEL 6.3 AMG uit ’68 plusminus.

    Moeilijke keuze wat de vraag betreft. BMW is 6 cyl., Mercedes ziet er beter uit. Power gelijkaardig…
    Maar zoals m’n nickname al doet vermoeden => geef mij de A maar! 😉

  6. Benny Herdewyn says:

    Het duurt met de F20 nog langer dan met de E87, maar ik begin de vorm te appreciëren… Er zit veel meer detail in de neus dan je op foto zou zeggen. De M kit doet daar eerder afbreuk aan, net zoals de ‘Lines’ van BMW. Al is hij net zoals echte Bangle creaties uit het verleden heel erg kleurgevoelig. Zwart en donkerblauw maskeren alle edges die de grote vlakken lichter maken, een lichtere kleur gaat hem beter af.

    Hoe dan ook: uniform mooi vind ik geen van beiden. De Benz is erg vergezocht, zeker in AMG trim (ik dacht dat er bij MB nu een Israëlische ontwerper van bij BMW rondloopt, Niels?) en een pure schoonheid zal de 1 nooit worden. Dan is een (saaie) A3 veel zuiverder.

    Maar kiezen tussen deze 2 is wel erg simpel: zolang ze nog bestaan in deze microverpakking, een zespitter graag!

  7. Joris Jansen says:

    Als de infotainment gadgets uit de Benz gehaald worden, dan zou de Benz hands-down mijn 1ste keus zijn. Elegant, praktisch & supersport 🙂

  8. Kristof says:

    Geef mij de merc maar, de 1 is niet mooi meer

  9. Gideon says:

    Eigenlijk de klassieke keuze: uiterlijk of rijbeleving. Voor mij weegt de laatste zwaarder, dus voor mij de BMW. En bovendien is een handbak wel een vereiste voor een hot hatch, dus dan valt de Mercedes ook af.

    • CasperH says:

      Je hebt nog geen idee van de rijbeleving van de Merc, dus da’s op dit moment een vreemde redenering. Agreed on the handbak though, dat zou ook mijn voorkeur hebben. Helaas lijken we een uitstervend soort te zijn als je de ontwikkelingen in de branche mag geloven.

      • Gideon says:

        True, maar meestal haalt vierwielaandrijving de scherpe kantjes er wel vanaf. En het stuurgevoel is bij de meeste AMG’s nou ook niet echt geweldig te noemen. Misschien dat daar met de introductie van elektronische stuurbekrachtiging daar verandering in brengt, maar ik vraag me af of AMG dat wel aan durft.

        • CasperH says:

          De A250 Sport stuurde bijzonder strak voor een AMG-product, een vergelijkende test zal nodig zijn om een definitief oordeel te vellen. Toegegeven, ik vermoed ook dat de M135i beter zal zijn. Maar zeker weten doen we het pas over een poosje 😉

    • Benzie says:

      Als je ziet hoe de hedendaagse automaten marcheren wil je nooit niets anders meer!

      En geloof mij, die pure rijbeleving is ook pak minder vandaag de dag bij BMW hoor.
      Ziet er soms nog iets gelikter uit, meestal kleiner binnenin waardoor het allemaal iets sportiever aanvoelt maar wat een BMW kan kan een Mercedes vandaag de dag ook.

      En dan beginnen andere factoren ook mee te spelen uiteraard… Comfort, klasse, pure kwaliteit en spitsvondigheid,…

      • CasperH says:

        Ik heb er heel wat mogen rijden, ik vind met de hand schakelen nog steeds vele malen leuker. Het is misschien niet sneller, maar het geeft veel meer controle en voldoening dan zo’n automatische bak.

          • bAAx says:

            … Maar om dan onmiddellijk te besluiten dat de Bee-em de wagen van keuze zou zijn..Uiteindelijk misschien wel, maar ik ben vreemd genoeg erg gecharmeerd door de Merc! 2 liter turbo’s met 4wd.. Dat komt me bekend voor! Als ik me niet vergis las ik daarbij onlangs geen onaardige appreciatie van de A in Evo dus misschien hebben ze bij Benz hun mojo ditkeer op alle fronten gevonden!

  10. Gideon says:

    Er is een gulden middenweg, maar die moet nog wel onthuld worden: De Volvo V40 Polestar. Als dat net zo’n beest als de C30 Polestar word…

  11. Ken Divjak says:

    Dank voor de toelichting over A45(jaar AMG), CasperH & Benzie.

    Lapsus van Harris dus (op 0:32):

  12. Pieter Ameye says:

    Geen idee hoe zowel de Mercedes als BMW zullen klinken, maar aangezien ik zoiets niet onbelangrijk vind, zou ik wel eens voor de (reeds uitverkochte) RS3 durven opperen…

  13. Ken Divjak says:

    Alstu:

  14. Fastflupke says:

    Over smaak zal men altijd blijven twisten …

    Beide wagens gaan een heel verschillend rij-karakter optekenen (achter- en 4 wielaandrijving) die elk hun publiek hebben …

    Ondertussen al redelijk wat test km’s mogen afleggen in de verschillende A varianten en zelfs in huidige AMG trim nog steeds softer dan de M editie van de 1 serie, wat echter ook de vraag is van het overgrote deel van het koperspubliek …

    Mijn persoonlijke mening over de A is een zeer waardig en aangenaam alternatief voor de 1 serie kopers … het kan onze keuze op de markt enkel maar ten goede komen.

    • bAAx says:

      Aha de appreciatie van een echt snelle mijnheer! 🙂

      Je hebt dus de A45 gereden? ‘Softer’ bedoel je dat alle interfaces een beetje vaag zijn, een stapje terug van de (relatief misschien) volle scherpte van de BM? Lichte besturing, langzame bak?

      Erg benieuwd!

      • CasperH says:

        Ik denk dat hij de A250 Sport heeft gereden, dat is de door AMG aangepakte A250, maar dat is zeker nog niet de A45 AMG. Die is nog volop in ontwikkeling immers.

  15. patrick says:

    Ik heb al lang getekend voor de xdrive m135i.
    heb 5 jaar met een leon cupra 4cilinder van +300 pk gereden.
    en heb een testrit gedaan in de m135i, die sound dat dat ding creeert daar kon mijn leon een puntje aan zuigen.
    ik ga er zelf voor een deel mee akkoord dat hij niet van de mooiste is, juist daarmee springt deze wolf in schapenvacht er tussen uit, en hetgene wat onder de motorkap ligt is uiteindelijk wat telt voor mij.

Leave a Reply