DRIVR

Test: Bentley Continental GT V8

Je zou het misschien niet zeggen, maar Bentley’s Continental GT draait al bijna een decennium mee. Na de recente – zij het ingetogen – facelift is het nu tijd voor de meest ingrijpende wijziging sinds de introductie in 2003: de luxueuze vierzitscoupé krijgt een nieuwe biturbo-V8 met een longinhoud van vier liter. Die komt in het gamma weliswaar onder de machtige W12 te staan, maar biedt nagenoeg dezelfde prestaties voor een tot 40 procent lager verbruik.

De Continental V8 komt voortaan met verbluffende waarden voor de dag: met 500 pk en 660 Nm koppel moet hij amper onderdoen voor zijn grote broer. En dat geldt bijgevolg ook op het vlak van prestaties, mede geholpen door de nieuwe achttrapsautomaat die de wat gedateerde zesbak van de W12 de loef afsteekt. Al bij de eerste meters laat de transmissie zich opmerken: ongehoord efficiënt en vloeiend schakelt de klassieke koppelomvormer op en neer. En zo hoort het ook in een Bentley die tenslotte niet inboet aan luxe, uitstraling en comfort – maar wel 331 km verder komt op één volle tank.

De stilte aan boord is ronduit verbluffend. Onder andere dankzij zijn dubbel gelaagde ruiten is het heerlijk waften achter het stuur van de bijna 2,5 ton zware aristocraat. De Continental GT blijft dus ook in deze vorm vooral de rol van butler vervullen: in plaats van zelf te schakelen via de (vrij onhandig geplaatste) lepels achter het stuur of de ophanging bij te regelen, laat je veel liever alles begaan in de meest comfortabele stand.


Ondanks dynamischere intenties schittert de V8 (net als zijn grote broer) vooral als cruiser. De kleinere motor is immers maar 25 kg lichter – het gevolg van grotere intercoolers en het meergewicht van de nieuwe automaat. Het verschil zit hem dan ook in de geluidsbeleving, die hier (bewust) veel nadrukkelijker aanwezig is dan bij de W12. Bentley mikt met de V8 naar eigen zeggen op een – ahum – jonger publiek…

Kortom: met het mes tussen de tanden kom je bedrogen uit. Niet dat de aandrijving het laat afweten, maar het buitensporige gewicht en vage stuur rijmen gewoon niet met precisiewerk. Maar is dat echt een punt van kritiek? Nauwelijks. De Continental heeft immers nooit gepretendeerd een supersporter te zijn, welk acroniem de marketeers er ook opplakken. Veel liever schittert hij op het linkerbaanvak, aan (zeer) hoge snelheid en bovenal in het allerhoogste comfort. En op dat vlak moet de V8 echt niet onderdoen voor de W12. Opdracht volbracht.

BENTLEY CONTINENTAL GT V8

Plus Min
+ State of the art-aandrijflijn – maakt de W12 stilaan overbodig?

Weggecijferd

Motor 4.0 V8 Bi-turbo
Aandrijving AWD
Vermogen 507 pk (@ 6.000tpm)
Koppel 660 Nm (@ 1.700tpm)
Gewicht 2.295 kg
Transmissie Achttrapsautomaat
CO2-uitstoot 246 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 4,8 s
Topsnelheid 303 km/h
Gem. testverbruik 16,8 l/100km
Prijs 167.851 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

10 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Ligt het aan mij, of zijn moderne Bentleys niet begeerlijk voor 50-minners? Althans niet op foto, qua aura of postergehalte. Tot je eens een British Racing groene W12 langs je hoort grommen, of een Blower op de Champs Elysées ziet dragracen…

    http://drivr.be/2008/10/01/blower-bentley/

    Ze pakken dus misschien niet zo goed op papier, live maken ze dat meer dan goed.

    PS: Een Continental hoort op zwarte SuperSports-velgen te staan – punt.

    Of heb je toevallig een foto van ‘ons’ testexemplaar beter dan de persbeelden, collega?

    • Pieter Ameye says:

      De tester was (niet toevallig) identiek aan deze persbeelden.

      Dragon Red staat ’em trouwens beeldig,
      niet dat er veel klanten voor dergelijk opvallende kleur zullen opteren natuurlijk…

  2. Benny Herdewyn says:

    Toch vreemd dat er zo weinig gewicht gewonnen werd tov de W12 (hoewel die motor natuurlijk best compact is). Of anders gezegd, jammer dat ze niet van de gelegenheid gebruikt gemaakt hebben om iets extra te doen aan de obesitas…
    DB9 of DBS: rond 1800kg
    CL600: 2085kg
    Gran Turismo: 1780kg
    FF: 1790kg
    enkel een Phantom Coupe is met 2565kg nog zwaarder.
    Tijd voor Bentley om een crash dieet à la Range te doen.
    Ook jammer dat ze bij Bentley flauw doen over default zaken als start stop: ‘past niet bij een Bentley’. Je zou denken dat ze hun auto’s bewust zo zwaar maken…
    Los daarvan is de huidige Continental in the flesh wel echt knap en veel beter geproportioneerd dan de vorige!

  3. Matthias says:

    In de test wordt gesproken over een recente “ingetogen facelift” en de V8 als “meest ingrijpende wijziging sinds de introductie in 2003”. Dat klopt toch echt niet, in 2010 is er toch echt een nieuwe generatie van de GT geïntroduceerd en geen “ingetogen facelift”.
    Zaken als spoorbreedte, hoogte en breedte veranderden duidelijk. Wat het uiterlijk betreft kan je beter over een remake spreken dan over een facelift. Bij de 911 spreken we immers ook over nieuwe generaties ipv facelifts, niet? 😉

    • Pieter Ameye says:

      Met ‘ingetogen facelift’ had ik het dan ook letterlijk over het uiterlijk. Maar ook onderhuids (en binnenin) zijn de wijzigingen toch ook eerder beperkt. Nieuwe materialen en een (nog) betere afwerking. Dat zijn zowat de belangrijkste.

      Hier en daar kan de Continental zijn ouderdom dan ook niet helemaal meer wegsteken. Zo voelen sommige onderdelen en knoppen duidelijk gedateerd aan. Nu eenmaal de tol van een auto die tien jaar geleden zijn ontwikkeling kende.

      Bentley mag het dan wel over een gloednieuwe generatie spreken, een ‘stevige update’ ware misschien correcter geweest. Potato, potato.

      • Benny Herdewyn says:

        De versie van 2011 is toch duidelijk herkneed en in echt daglicht veel minder plomp dan de eerste GT van 2003. Op het eerste zicht niet veel veranderd, maar zet de 2 naast elkaar en nr2 is toch meer afgetraind. Anderzijds zal ‘continuïteit’ voor de klanten ook wel belangrijk zijn geweest gezien de gespendeerde centen…

  4. Stijn says:

    In september streek een delegatie van Bentley voor mijn hotel in Duitsland neer. Toen eindelijk echt eens de huidige generatie zoals de GT en Mulsanne van dichtbij kunnen bekijken and I didn’t like what I see… Plompe wagens met toch vrij omvangrijke koetswerknaden (mijlenver, letterlijk, van wat Lexus ten tonele brengt). Ben geen Bentley boy zodus…

  5. Tanguy says:

    Ik herinner mij een zekere Top-Gear uitzending waarin deze het opnam tegen de FF op ijs. FF werd weggereden door de GT. Een impressionant beestje. Verleden week op NatGeo megafactories ging het over deze Bentley, interessant!

    • Pieter Ameye says:

      De FF heeft dan ook geen klassieke vorm van AWD zoals de Bentley. De voorwielen van de FF worden bovendien enkel aangedreven in de eerste drie van de zeven versnellingen en slechts tot een bepaalde snelheid. Ook kunnen ze maar maximum 30% van de aangedreven krachten voor hun rekening nemen.

      Zo kom je al snel aan het grote verschil tussen beiden, ondanks dat de Ferrari een stuk meer paarden onder de kap heeft.

Leave a Reply