DRIVR

RoadTrip: Met de FIAT 500L naar Turijn

‘Of DRIVR op een witte donderdag zin heeft in een retourtje Turijn?’ wil de Belgische perschef van FIAT weten. Nog voor we tijd hebben om er (te) lang over na te denken, zitten snapper J en ik in een gloednieuwe 500L op Italiaanse kentekens – klaar voor een rit van dik 1.000km naar het Lingotto-hoofdkwartier in Noord-Italië. Geen betere manier om de nieuwste Cinquecento-telg grondig te taxeren, toch?

De taak is ons in ieder geval op het lijf geschreven. Een statische designpreview mag dan wel een leuke amuse-gueule zijn, zelf de sleutels in handen krijgen en kilometers maken – daar draait het uiteindelijk om. Vraag dat maar aan collega Divjak die exact vijf jaar geleden hetzelfde deed met de Nuova Cinquecento. Niet bereid om onder te doen, willen we opnieuw het maximum uit een dubbel etmaal Cinquecento Large halen en stippelen daarom een al even unieke route uit.

Eerst en vooral staat ons een lange rit richting Italiaanse grondgebied te wachten. We opteren voor het traject Rijsel, Reims, Dijon, en willen ons zo via Lyon en de Mont Blanc-tunnel op Italiaanse bodem begeven. Een gedegen (na)middaglunch in het Franse dorpje Lons-le-Saunier verder zetten ik en Jeroen onze bevindingen alvast even op een rij. Snelwegbevindingen welteverstaan, zoals de stoelen die zich dankzij hun elektrisch opblaasbare onderrug verrassend comfortabel tonen. Ook het infotainmentsysteem met touchscreen blijkt een schot in de roos, terwijl de iPod/iPhone-integratie (met bluetooth audiostreaming) het uitstekend doet. Iedereen die zich ooit door de blue&me-handleiding heeft geworsteld, weet dat dit wel eens anders is geweest.

De legendarische Route Napoleon haalt het net niet vanwege de voorziene overnachting, maar de Col du Turini is een verdienstelijke tweede door zijn gunstige ligging nabij Piemonte’s (auto)metropool. Weten we morgen meteen of we of het de moeite loont om later met potenter materiaal terug te keren, want onder de kap van de 500L ligt geen octaanverslindende veelcilinder maar wel een zuinige 1.3 MultiJet vierpitter van – ocharme – 85 paarden. Als dat maar goed komt met de 1.607 hoogtemeters die morgen aan de beurt zijn.

En het moet gezegd: voor dit soort escapades schiet de 85pk sterke 1.3 tekort. Povere tussenacceleraties – door de lange verzetten van de vage vijfbak – strooien roet in het eten van deze 1,4 ton zware 500L. De gevolgen voor gezinnen die met zijn vieren of vijven én bagage naar Italië trippen, laten zich raden. Bijkomend probleem is dat deze dieselaar voorlopig de krachtigste in de aanbieding is; aan FIAT om daar appena possibile verandering in te brengen. Aan belangstelling voor de 500L immers geen gebrek; overal waar we halt houden worden vragen gesteld, kopjes gedraaid en smartphones gericht. Dat hadden we eerlijk gezegd niet verwacht.

De volgende morgen popelen we niettemin om ons linea recta richting Col de Turini te begeven. Maar niet vooraleer we voet hebben gezet op FIAT’s testcircuit van de voormalige Lingotto-fabriek. Aangezien dat zich pal bovenop ons hotel bevindt, informeren we aan de receptie om daar ogenblikkelijk een sleutel te krijgen vergezeld van wat Anglo-Italiaanse instructies. Grazie mille zeker?! Nog licht perplex van wat er net gebeurd is, staan we niet veel later moederziel alleen bovenop de indrukwekkende dakconstructie. Het zicht op de kombaan is in ieder geval fenomenaal, en het ooit functionele aspect van de constructie tart alle verbeelding. We worden er zowaar even stil van. Dit is jammer genoeg vergane octaanglorie, maar wel op zijn allerbest.


Aangezien een rondje met de 500L er niet in zit, zetten we opnieuw koers richting Frans grondgebied. We beslissen de autostrada links te laten liggen, en geven de 500L een kans op eerherstel. In de drukke stadskern leeft de Large in ieder geval op, en komen de motor en het onderstel van de volgende generatie 500 een stuk beter tot hun recht. Op snellere B-wegen blijft de teneur echter negatief; daarvoor moet je te vaak terugschakelen om de 1.3 op de top van zijn kunnen te houden, ondanks de geclaimde 200Nm bij 1.500 toeren. Inhalen is daardoor allerminst een sinecure, laat staan op zijn Italiaans. Momentum behouden is de boodschap wil je vooruit komen.

Maar zelfs dat kan de pret niet bederven. Heftig roerend in de wazige bak banen we ons een weg naar de top waar de panorama’s al even indrukwekkend zijn als de vele haarspeldbochten, de steile bergwanden en metersdiepe ravijnen. Toch klopt er iets niet: zo hadden we ons de befaamde bergpas niet voorgesteld. Niet veel later komt de ontnuchtering – en de bevestiging – dat we hem via de ‘verkeerde kant’ hebben beklommen. We laten het niet aan ons hart komen, en nemen dan maar de serpentines aan de ‘correcte zijde’ naar beneden – hier en daar met déjà vu’s uit de welbepaalde TG-aflevering, maar vooral met ontzag voor de slingerbaan die feitelijk nergens naartoe leidt.

Jammer genoeg schiet er aan de voet geen tijd meer over voor een traditionelere fotosessie, en reppen we ons in alle haast terug naar Turijn waar FIAT zijn L verwacht. Wanneer blijkt dat we Monaco min of meer passeren, kunnen we het echter niet laten om in het mondaine prinsdom nog vlug acte de présence te geven. Geen van ons beiden was er immers al geweest. Laverend tussen de exoten sturen we de 500L tenslotte nog snel over het legendarische Formule 1-straatcircuit, waardoor de hele ervaring zomogelijk nog completer wordt dan ze al was. 

Er zijn heel wat adjectieven om de 500L te complimenteren, ‘compleet’ hoort daar met deze motorisatie niet bij. En dan mag hij in de stad nog alles doen wat je ervan verwacht (en zelfs meer), daarbuiten laat de zwak presterende motor een te grote smet op de algehele beleving na. Toegegeven, ons parcours was verre van alledaags en zeker niet representatief voor ons Belgenlandje. Maar ook op de snelweg kon de 1.3 half beladen niet overtuigen. De oplossing zit hem dus in een krachtigere motor, maar die is er voorlopig enkel in de vorm van een 105pk-sterke TwinAir benzine.

[Foto’s: Jeroen Peeters]

FIAT 500L 1.3 MultiJet 85

Plus Min
+ Vijfzitter met stadscredenties – Laat het daarbuiten afweten

Weggecijferd

Motor 1.3 viercilinder turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 85 pk bij 3.000 tpm
Koppel 200 Nm bij 1.500tpm
Gewicht 1.315 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 14,9 s
Topsnelheid 165 km/h
Gem. testverbruik 6,9l/100km
CO2-uitstoot 110 g/km
Basisprijs 17.350 euro
Fiscale PK 7

Verdict

6 op 10

Share Button

7 Responses

  1. Cinquecento says:

    Zeer knap geschoten en geschreven reportage mannen! Graag meer van dat. Wat rijdt er daar trouwens op roadtrip_01.jpg links in beeld?

  2. Thierry 911 says:

    Heb met de 911 de col du turini enkele jaren terug ook nog beklommen. Ondanks het het hondenweer, echt wel van genoten!

    (die kont wou wel om)

  3. Ken Divjak says:

    Zap eens naar 3:40…

    • Cinquecento says:

      Ok, de Italianen zijn autogek, maar met een niet-fiat auto zo maar eventjes binnenrijden. Daar stel ik toch vragen bij (zie ook de camera-auto die volgt).

  4. bAAx says:

    You jammy sod :-D.

    Lekker stukje tekst en weer klasse pix van Mr. J.
    Dat is de kracht van Drivr, jullie slagen erin om petrolhead magie te verwerkelijken met schijnbaar eender welke mechanische figurant. Well done!

  5. Dirk VR says:

    Not my cup of tea die 500l, ik blijf het een countryman look-a-like vinden. Maar wel een erg plezant om lezen en kijken. You should go commercial with this, gents 🙂

Leave a Reply