DRIVR

Stand van Zaken: CO2-Normen – Zijn ze Haalbaar ?

In haar voorstel tot regeling van de CO2-uitstoot voor personenwagens blijft de Europese Commissie bij de eerder voorgestelde grenswaarde van 95 g/km voor het jaar 2020. Het voorstel moet wel nog worden goedgekeurd door het Europese Parlement en de Europese Raad, maar dat wordt tegen einde 2013 verwacht. Aan de 95 g/km norm zelf zal waarschijnlijk niet meer worden geraakt, en die komt overeen met een normverbruik van 4,1l/100km benzine en krenterige 3,6l diesel.

Een autobouwer die de norm overschrijdt, betaalt een boete van 95 euro per verkochte auto voor elke gram boven de norm. In het zuiver hypothetisch geval dat pakweg Daimler zijn huidig resultaat niet verbetert, dreigt tegen die tijd een boete van bijna 4,5 miljard euro. Daimler haalde in 2011 een gemiddelde CO² uitstoot van 154 g/km met een gemiddeld voertuig gewicht van 1571kg. Voor 2015 moet dat 138 g/km worden, en 101 g/km voor 2020. Erg kort bij trouwens, want acht jaar komt zowat overeen met de levenscyclus van één model. En daarbij: een groot aantal huidige modellen zal ook in 2020 nog op de markt zijn.

De gemiddelde uitstoot wordt ook niet berekend op basis van het aangeboden gamma, wel op het aantal verkochte exemplaren. Duitse autobouwers met in hoofdzaak grotere en gulzigere modellen in het aanbod hebben het moeilijker dan bijvoorbeeld Franse producenten of Fiat met zuinigere modellen. Om die verschillen te compenseren, is er een correctiefactor ingebouwd op basis van het gemiddelde gewicht van het door een autobouwer aangeboden gamma; voor elke 100kg boven het referentiegewicht wordt de norm met 3,3 g/km verlaagd. Voor auto’s die minder wegen dan het referentiegewicht wordt de lat iets hoger gelegd, om op die manier toch een Europees vlootgemiddelde van 95 g/km te garanderen. De normen werden berekend op basis van de huidige gewichten. Wanneer die tijdens de volgende jaren wijzigen, wordt een en ander in die zin aangepast.

Voor autobouwers alleszins een moeilijke evenwichtsoefening; worden hun auto’s zwaarder, daalt de norm maar stijgt het vlootverbruik en daarmee de CO2-uitstoot. Critici zien dit als een handicap bij de ontwikkeling en toepassing van lichtere materialen. De VS heeft een gelijkaardig handicapsysteem, maar dan op basis van de footprint van de auto: de lengte maal de breedte, en niet van het gewicht. Franse en Italiaanse merken (die nu al met financiële moeilijkheden kampen) vrezen dan weer dat Duitse autobouwers door extra kortingen de verkoop van kleinere en zuinigere modellen zullen stimuleren om zodoende boetes te vermijden. En verder: wanneer 2 merken fusioneren wordt het gemiddelde berekend op basis van de nieuwe entiteit. Door de fusie met Porsche stijgt dus de gemiddelde uitstoot van de Volkswagen Groep.

Wanneer zou blijken dat de doelstellingen onmogelijk kunnen worden gehaald, blijven er wel enkele mogelijkheden open – zonder het politiek gevoelige alternatief van een versoepeling van de grenswaarden zelf. De door de Commissie voorgestelde regeling voorziet zogenaamde niet-meetbare effecten. Dat zijn verbeteringen die niet tot uiting komen in de officiële (op de rollenbank gemeten) resultaten. Zoals in het dak ingebouwde zonnecellen, meer efficiënte aircosystemen, LED-verlichting, warmtewerende ruiten etc. In principe zijn daarvoor tegoeden tot 7g/km voorzien. Tot nog toe is niet duidelijk welke technologieën hiervoor in aanmerking komen, en hoe ze worden geëvalueerd. Van de kant van de industrie wordt eveneens aangedrongen op een systeem van overdracht van tegoeden: een autobouwer die bijvoorbeeld in 2015 al beter presteert dan de norm, zou dit als tegoeden kunnen laten gelden in 2020. Een systeem dat ook in de VS wordt toegepast.

FCAR stelt zich als doel om door een koppeling van academische kennis aan praktische ervaring, een bijdrage te leveren tot het veilig stellen en verbeteren van de competitieve positie van de nationale assemblage-industrie. Met als voornaamste opgave de studie van productieprocessen en de economische, markt- en bedrijfsstrategische omgeving. Dit zowel voor de assemblage als voor toelevering. Voor meer info, klik HIER.

Share Button

6 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Europa gaat dus de facto zwaardere wagens promoten…

    Dan lijkt er in Amerika toch beter nagedacht over de CO2-regelgeving.

    • Benny Herdewyn says:

      Een kronkel in de redenering die aangeeft dat er behoorlijk wat lobbydruk is uitgeoefend door de Duitse massa?
      Al denk ik dat de markt zichzelf (weliswaar te laat en te traag) aan het reguleren is: zie de lichter platformen van VW, downsizing, kleinere suvs en monovolumes en de compacte premiums zoals A klasse, 1 reeks, A1, MINI etc.
      Ik ben benieuwd…

      • Eric says:

        “zichtzelf reguleren” zou ik het zeker niet noemen; al die CO2-uitstootvriendelijke modellen zijn louter ingegeven door overheidskortingen op aankoop, leasebijtelling of wegenbelasting.

  2. Pieter Ameye says:

    “De gemiddelde uitstoot wordt ook niet berekend op basis van het aangeboden gamma, wel op het aantal verkochte exemplaren.”

    Uitgaande van die stelling ziet het er erg slecht uit voor zelfstandige nicheconstructeurs zoals Aston Martin. Het beperkt aantal verkochte Cygnets zal niet compenseren voor de rest van het gamma. Of zijn er uitzonderingen op bovenstaande regels?

  3. Sander Scheiris says:

    Goh. Langs de ene kant betreur ik als autoliefhebber al die regeltjes maar langs de andere kant hebben auto constructeurs tot enkele jaren geleden de niet echt veel gedaan om verbruik te reduceren. Zo verbruikt een Golf II 1.6 uit 1983 gemiddeld 7,6 liter, drie genaraties later is dit 7,2 liter.Jja je krijgt meer pk’s en de 1.6 was niet de beste keuze om zuinig te rijden, maar in de vijtien jaar tussen de modellen is weinig veranderd.

  4. fcar says:

    Constructeurs die minder dan 10.000 auto’s verkopen kunnen uitzondering aanvragen – Ferrari wordt bij Fiat mee gerekend
    Porsche,Lamborghini,Bentley Bugatti bij Volkswagen enz.
    Trouwens 95 euro boete per gram CO² boven de 95 gr is niet zo belangrijk voor zeer dure auto’s.
    fcar

Leave a Reply