DRIVR

WANTED: Studiemateriaal voor Performance Driving

Buiten kijf: de beste manier om je rijkunsten te verbeteren, is met een ervaren instructeur. Maar aangezien de meesten daar geen centen voor hebben (zij het middels groepstrainingen of peperdure 1-on-1 lessen), moeten we beroep doen op bits & pieces die we her en der oppikken. En net daar zit het probleem: her en der is niet handig, wat ons motiveert om zoveel mogelijk kwalitatieve info op één plaats te verzamelen. Met name: hieronder.

Was het aanbod studiemateriaal een halve eeuw geleden eerder beperkt (om niet te zeggen gemonopoliseerd), dan zijn we vandaag met ons gat in de boter gevallen. Boeken, artikels, internetberichten en video’s – allemaal slechts een muisklik verwijderd. Maar daarmee is de kous niet af. Want welke info is absoluut de moeite, en welke achterhaald? Daarvoor hebben we natuurlijk reviews nodig, en geen betere dan die van een publiek dat er waarschijnlijk al zelfstandig naar op zoek gegaan is.

Welke bronnen raden jullie aan voor Performance Driving?

[Foto: Autoweek.com]

Share Button

18 Responses

  1. Benny Herdewyn says:

    Niks boven zelf het stuur nemen en opleiding, maar toch is enige achtergrond over grip, slip etc wenselijk:
    1) “Sportlich und sicher Auto fahren mit Walter Röhrl”. –
    Frank Lewerenz (Autor), Walter Röhrl (Autor)
    2) “Perfekt Auto fahren. Tipps, Tricks und Techniken”. –
    Klaus Buhlmann (Author)
    3) “Sports car and competition driving” – heb je zelf al op de cover staan met onze Meneer Frère, ik heb 10j geleden een afgeleefd exemplaar gevonden:)

    Ik ben benieuwd naar meer tips hier!

  2. wooter says:

    Oh god… 🙂

    Ik heb cursussen bij BMW en bij RACB/Peugeot/Automobielbeheersing.be gedaan, gericht op dagelijks en circuitgebruik – met zelfs een stukje rally. En daarnaast wat boeken en video’s, en eigenlijk gaat er niks boven een dag rijden met een instructeur.

    Nu, wat is het beste? Een cursus is in mijn optiek beter dan een boek of een youtube-filmpje, maar zelfs tussen cursussen zitten aanzienlijke verschillen. Spendeer je een half jaar om de stuurtechniek van Peugeot gewoon te raken, kom je bij BMW af en vragen ze af wat je aan het doen bent (maar het BMW-antwoord lost niet de problemen op dus blijf je Peugeot-gewijs sturen).

    Als ik dan toch een advies moet geven, zou ik trackpedia.com aanraden, net omwille van het feit dat daar onnoemelijk veel informatie in staat die je dus in goede rijvaardigheids- en pilotagestages ook tegenkomt.

    Maar niks gaat boven oefening en een instructeur die zegt wat je moet doen, hoe je het moet doen en waarom je het moet doen.

    Verder gaf Driving On The Edge me nog wat inzichten op circuitrijden, samen met RoadCraft op rijden op de openbare weg.

    • bAAx says:

      +1 ivm de Peugeot stuurtechniek.. 😉
      Ontwikkeld om in noodsituaties systematisch en dus life saving te zijn, schiet het door zijn complexiteit zijn doel voorbij als je het mij vraagt.
      Het biedt (voor mij) ook geen sluitend antwoord op complexere bochtencombinaties of bochten die lang doorgaan en plots sterk maar continu toenijpen, of ongelijkmatig openschroeven (hoe grijp je in die gevallen over?). De mensen van Maitrise gaan zeggen dat ik het gewoon niet volgens de rigide systematiek aanpak maar ik blijf erbij dat er gaten in zitten.
      Uiteindelijk pas ik wel een variante toe van wat ze daar leren met eerst een kwart- of halve slag overgrijpen, maar dan 180° doordraaien(het vermaledijde kruisen van de armen).

      Voorlopig werkt dat voor mij, maar ik ben natuurlijk maar een hobbyist.

  3. Ken Divjak says:

    De enige die ik in België 1-on-1 trainingen weet geven, op de openbare weg & specifiek naar performance driving toe, is Jan Wouters van het MSTC Motorsport Trainingcenter.

    Defensieve rijvaardigheidsstages, Doorgedreven training voor wagenbeheersing (slipcursus), Eco-rijden, 4X4, Circuit trainingen, Drift-trainingen, Incentives, events, productvoorstellingen en persevenementen, Advanced Driving & Training, Porsche Renting

    Jan Wouters – MotorSport TrainingCenter
    Martouginlei 22 B-2930 Brasschaat / Belgium
    + 32 475 39 41 16
    mstc@skynet.be

  4. Mee says:

    Een licht wetenschappelijke (kuch) serie artikels genaamd “The Physics of Racing”, misschien niet wat je zoekt, wél interessant voor een bepaalde doelgroep :).

    http://phors.locost7.info/contents.htm

    • Mee says:

      Mijn favoriete stukje tekst:

      “It is said of Tazio Nuvolari, one of the greatest racing drivers ever, that he knew at all times while driving the weight on each of the four tyres to within a few pounds. He could think, while driving, how the loads would change if he lifted off the throttle or turned the wheel a little more, for example. His knowledge of the physics of racing enabled him to make tiny, accurate adjustments to suit every circumstance, and perhaps to make these adjustments better than his competitors. Of course, he had a very fast brain and phenomenal reflexes, too.”

    • bAAx says:

      Thanks! Heb hem gedownload op de tablet 🙂 Uitstekend leesvoer voor tijdens de werklunch 🙂

  5. Michael Delaney says:

    Ik vind de wekelijkse “How to drive fast” stukjes van Alex Lloyd op Jalopnik wel goed materiaal.

    Hij is niet de eerste de beste, kan aan een stuur draaien en schrijft vlot en humoristisch.

    http://jalopnik.com/how-to-drive-fast

    • bAAx says:

      Bedankt, dat zijn echt lekkere stukjes! Ik heb ze dadelijk allemaal gelezen.. Kostelijk! En sommige dingen gewoon lekker plat en zonder excuses uitgeschreven waar ik al lang mee bezig ben.. O.a. dat slow in/fast out eigenlijk een beetje BS is, en de techniek van al ietsje vroeger maar geleidelijk en gelijkmatig in te sturen om ook “fast in” te zijn..

  6. Timpreza says:

    Speel eens een racespelletje!

    Nee serieus, vergeet spelletjes als Gran Turismo. Ik heb het over Factor, NkPro, iRacing en zelfs Live For Speed.
    Racesimulaties zijn de dag van vandaag erg realistisch geworden. Fysieke voorbereiding is uiteraard niet voor nodig, maar ik durf wel stellen dat de mentale inspanning heel dicht bij die van een echte racer komt, en de stuurtechnieken uitwisselbaar zijn mits de wagens vergelijkbaar zijn.

    Als je ze in competitieverband op een manier aanpakt waarin je er zelf een punt van maakt om zoveel mogelijk realisme na te streven, en ze niet ‘speelt’ als een game ga je vanzelf al heel veel leren.
    Door het online competitiegebeuren zijn er altijd anderen sneller dan uzelf, en daardoor ga je het uiterste uit je eigen stuurkunsten moeten halen. Vooral als je het voor jezelf realistisch wil houden, want het is te eenvoudig om daar van af te wijken om sneller te worden.

    Probeer je eigen opstelling als een echte wagen te maken, een deftig stuur dat minstens 900° kan draaien, 3 goede pedalen en bij een H-pookje, en je kan heel veel leren over het weggedrag van een racewagen, en het rijden tegen de limiet. Je simuleert de realiteit, en daarmee neem je veel meer, en veel sneller kennis mee dan je in gelijk welk boek of artikel kan lezen.

    Maar het sluit het lezen van de theorie niet uit, want het bij het eeuwig streven naar perfectie ben ik zelf ook al meermaals op zoek gegaan naar veel lectuur om sneller te worden, en het helpt elkaar. De meeste rij of racetips zijn online of real-life perfect uitwisselbaar.

    Je moet je voeten op de grond blijven natuurlijk, simracen is geen echt racen. Maar die sim-ervaring maakt de leerkurve veel kleiner, omdat je de aangeleerde technieken herkent en je moet niet bewust nadenken over wat je moet doen.
    Ik ga niet stellen dat ik meteen comptitief zou zijn in een echte racewagen ofzo, maar ik doe sporadisch een trackday, en het helpt veel. In mijn eerste slipcursus stonden ik en de instructeur er verbaasd van hoe WEINIG ik maar had bijgeleerd van de cursus. er was maar weinig dat ik niet in de sim geleerd had.
    Alles komt meteen heel herkenbaar en naturel over, behalve dat je de G-krachten en hoogteverschillen ook écht voelt. Enkel oppassen als je over de limiet gaat. Waar je in een sim er weinig angst voor moet hebben kan die serieus zeer doen in’t echt.

    Oh, en moet het gezegd zijn: Alles is toepasbaar, maar enkel in gelijke situaties. Bij racen op een sim kan je veel leren voor op trackdays, maar probeer niet te vergelijken op de openbare weg…

    • Pieter Fret says:

      Moet mij daar dringend eens terug in verdiepen, ben een beetje blijven steken bij Live For Speed en Richard Burns Rally (aartsmoeilijk overigens, die laatste).

      GT Legends kost nog maar 10 euro online, dus ik denk dat dat de volgende gaat worden. Goeie keuze?

      • Mee says:

        Nog steeds de beste keuze voor single player als je het mij vraagt. Misschien wat gedateerd ondertussen (hoewel even oud als rFactor), maar het is de enige sim waar je een leuke single player career in hebt. Starten met een Mini en eindigen met de zware DeTomaso-kanonnen, plezant!

        Online vrees ik dat GT Legends nogal dood gaat zijn, dan blijf je best bij LFS of rFactor (in leagueverband). Of als je er veel geld tegenaan wilt gooien kan je ook iRacing gaan rijden.

        Physicsgewijs zijn LFS en netKar Pro de besten, die laatste is zeker ook een aanrader om gewoon te lappen (nogal doods online en geen AI offline). En voor de prijs moet je het ook niet laten: €15.

        • bAAx says:

          Simraceway krijgt langs alle kanten goede kritieken. Ontwikkeld door oa Dario Franchitti, Allan Mc Nish en wijlen Dan Wheldon..
          Ze hebben zelfs een eigen stuur ontwikkeld zonder pedalen.
          Ik heb het spel gedowned en even gespeeld maar niet lang genoeg om een diepte analyse te maken. Buiten het feit dat de online spelers ook hier blijkbaar in twee kampen verdeeld zijn.. Noobs die aan 200kph de eerste bocht induiken en driekwart van het veld wegmaaien, en viruele Alonso’s die blijkbaar wél hun crappy forcefeedback remmen kunnen moduleren, schijnbaar eindeloze digitale grip vinden en, wat je ook doet (incl. zuigen), zienderogen van je weg lopen.

          • Mee says:

            “Ze hebben zelfs een eigen stuur ontwikkeld zonder pedalen.”

            Hmmm… 🙂

  7. Tim Vanhee says:

    GT Legends is op zich niet slecht, maar verouderd. Als dat u ding is zou GTL én rFactor aanschaffen. Met die 2 samen kan je op rFactor deze mod installeren: http://www.virtualr.net/historic-gt-touring-car-1-9-released

    Die is vele malen beter met up-to-date physics en je moet niet door die frustrerende offline career mode van GTL.
    Als je alles tweakt volgens hun readme kan je daarmee het beste uit rFactor halen.

    Voor moderne racers moeten je zeker Enduracers Endurance Series SP2 voor rFactor installeren. http://www.enduracers.com/

    In mijn ogen zijn dat de 2 beste mods voor rFactor.

  8. bAAx says:

    Jah, een beetje les volgen is de beste ‘tjoening’. 😉

    En, afhankelijk van het niveau van de lesgever (meestal in de regionen van “omgwtfpwnzorz”) een leuke realitycheck voor jezelf: Q: Zuig ik? A: Ja ik zuig! (hard)

    Mijn beste ‘move’ was ongetwijfeld leren motorijden. Daar heb ik de noodzaak en het genoegen geleerd van terugschakelen met tussengas, remtechniek, gewichtsverplaatsing en, uiteraard, een heleboel over “lijnen”.

    Je kan uitstekend les vogen bij:
    – VOC in Brugge (geschift behendige lesgever, tot 3x toe geweest)
    – Motorsportschool Zolder
    – Biker School op Spa-Francorchamps (staat nog altijd te boek als één van mijn meest leerrijke dagen)
    – En zelfs bij Motoren en Toerisme. Op Folembray. Tof circuitje.

    Goede literatuur oa. “Twist of the wrist” (1 & 2) van Keith Code.

    Wat de auto betreft: kan ik aanraden

    – De Peugeotschool in Malmédy(www.automobielbeheersing.com/). De drie dagen lange “stage hoge prestaties” vond ik echt leerrijk, goede leraars ook. Aartsmoeilijk parcours. Erg complexe stuurtechniek die ze erin drillen. Cfrt. supra :p. Zou graag nog wat verder gaan bij hen maar is er tot op nu niet echt van gekomen. Je kan hun parcours ook boeken voor bvb een “drift trainigsdag”, die je zelf kan invullen zoals je wil (qua techniek). Er is dan steeds één van hun instructeurs op permanentie die je dan kan meenemen voor tips. Ik herinner me een geweldig sympathieke Franstalige man met een baard.

    – Lapland, on ice! De Uwe Nittel “Drift ’n Drive” http://www.drift-and-drive.de/ Twee dagen lang driving nirvana. Met Evo’s natuurlijk (ik had het geluk nog met de manuele Evo IX’s onderweg te zijn, nu zijn dat Evo X’s, met de SST-bak). Zeer technische parcours, veel tijd in de wagens, prachtige omgeving, rallycoureurs als instructeurs, een nachtstage voor jezelf en als toetje kan je met hen mee in een standaard straatwagen op “Schwedenspikes”, s’nachts op een echte Finse winter-rally proef. Zonder verlichting langs de track. Op ca. 2m van dens dennebos aan weerszijden… A fond! Erg indrukwekkend.

    – Lotus Driving Academy, Hethel. http://lotusdrivingacademy.com/ Je moet slagen voor lvl 1 & 2 in een standaard Elise 1.6 op de Lotus testtrack om door te gaan naar meer one-on-one lvl 3 om dan in lvl 4 met een GT4 Evora op de baan te kunnen. Ik zit nog maar net voorbij lvl 2 😉 Maar toch al erg de moeite! Echte pro’s als begeleiders (single seaters, ALMS..) en een fantastisch circuit .. en dat allemaal in één van de beste sportwagens op de ‘weereldt’ 😉 Wel wat weinig tijd in de wagen misschien omdat je hem moet delen met 4 personen.
    Hier een review van the lotusforums.com (de dag dat ik er was, where’s Wally!. ): http://www.thelotusforums.com/latest-news/lotus-cars-news/review-lotus-licence-level-2-with-the-lotus-driving-academy/

    – Trackdays doen. Spa-Francorchamps in het echt ervaren.De Nordschleife afraggen om te zien “what all the fuss is about” (beiden bucketlist material!).

    – Tips & tricks van en ellelange discussies over rijtechniek met vrienden die een stukje kunnen sturen.

    – Eest met een WRC piloot meegaan. Ogier bvb. 🙂

    Wil ik nog graag doen (en wel ASAP): De Tuthill Porsches . In Noorwegen! http://www.norwayicedriving.com/
    Literatuur:
    http://www.turnfast.com/ (werd me zopas aangeraden, moet er nog induiken maar ziet er goed uit)
    GoingFaster! Mastering the Art of Race Driving, Skip Barber Racing School
    Drive to Win, The Essential Guide to Race Driving, Carroll Smith.
    Conduir / Piloter, Jean-Michel Fabre

  9. Pieter Fret says:

    Het Amerikaanse Hooked on Driving heeft een hoop instructievideo’s voor circuitrijden online staan, maar de kwaliteit ervan is wisselvallig.

    Ze hebben bv. tutorials voor de bekendste circuits in de VS en enkele introducties tot de basics, maar niet alles is even interessant.

    Enfin, check het zelf eens: http://www.hookedondriving.com/videos/hooked-on-driving-videos 😉

Leave a Reply