DRIVR

Gastbijdrage: Porsche’s Supercars – Van 911 tot 918

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Zeg je supercars, dan zullen de meeste autoliefhebbers aan Italiaanse exoten of Brits edelmetaal denken. Ferrari, Lamborghini, McLaren, Pagani – de bekende namen. En Duitsland dan? Alhoewel de emotie en irrationaliteit van een supercar zich op het eerste gezicht slecht lijken te verdragen met dat Duitse gevoel voor degelijkheid, laten zelfs onze Oosterburen zich soms even gaan. Op die momenten bouwt BMW een M1, Audi een R8 of Mercedes een SLS. En Porsche iets helemaal anders.

In het geval van Zuffenhausen mag het inmiddels traditie heten dat we eens per decennium op een ware snoeppot worden getrakteerd. De jaren ’70 van de vorige eeuw brachten de eerste versie van de 911 Turbo (type 930); een sportwagen met zodanig veel vermogen (en het bijhorende onvoorspelbare rijgedrag) dat de bijnaam widowmaker er tot op de dag van vandaag onlosmakelijk mee verbonden is.

Een decennium later stond de 959 op het programma, een technisch wonderkind dat (helaas) vaker in de werkplaats dan op de openbare weg te vinden was. De meest exclusieve van alle supercars die Porsche tot op heden bouwde, is evenwel de straatlegale versie van de Le Mans racer van de jaren ’90: de 911 GT1 Straßenversion met slechts 25 stuks productie-eenheden.

Niet zo schaars maar minstens zo indrukwekkend is de supercar waarmee Porsche de 21ste eeuw inluidde: de Carrera GT – een 5,7-liter V10 middenmotor die 612 paarden in je oren doet ronddansen. Het snoepje aller snoepjes als je het mij vraagt, maar met een normverbruik van 17.8 l/100 km weinig geschikt voor het Al Gore-era van vandaag.

Het is dan ook niet geheel toevallig dat juist dat brandstofverbruik centraal staat bij de supercar die Porsche volgend jaar introduceert: de 918 Spyder. Dit snelheidsmonster zal een rondje Nürburgring afleggen in ongeveer 7:22 minuten, maar ook een gemiddeld verbruik registreren dat maar liefst 80% lager ligt dan zijn voorganger – dankzij de plug-in hybride techniek van een relatief bescheiden 4,6-liter V8 verbrandingsmotor en twee elektromotoren (ca. 90 kW achteras/ca. 80 kW vooras).

Bijkomend voordeel is dat daardoor enerzijds een totaal vermogen van 566 kW (770 pk) beschikbaar zal zijn om een topsnelheid van meer dan 325 km/u te halen, maar dat anderzijds ook minimaal 25km volelektrisch kan worden afgelegd om een CO2-uitstoot van 70 g/km . Hoegenaamd minder dan een 1,0-liter motortje van de Suzuki Alto de lucht in sputtert! Hebben we het nog wel over een Porsche?

Porsche is trouwens van mening dat ze – vanuit het perspectief van zowel de supercarstatus als de environmental credits – goud in handen hebben. Het gevolg is een teasercampagne die zijn gelijke in autoland niet kent. Het begon in 2010 met de onverwachte lancering van het concept van de 918 Spyder tijdens de Autosalon van Genève. Toen de eerste buzz een paar maanden later was verdwenen, werd het besluit van de Raad van Toezicht wereldkundig gemaakt dat de auto daadwerkelijk in productie zou gaan. Opnieuw was het even stil, totdat Porsche in maart 2011 aankondigde dat de verkoop van de 918 Spyder officieel was gestart.

Dit voorjaar mochten geselecteerde journalisten op het circuit van Nardo de eerste rondjes (mee)rijden in het karkas van de 918 Spyder, waarop slechts enige aangepaste bodypanelen van de 911 waren ‘geplakt’. Ze konden ook kennismaken met de diverse rijmodi – van meest zuinig tot regelrecht racemonster. Nog geen twee maanden later verschenen ‘spionagefoto’s’ van prototypes verhuld als zwart-witte varianten op legendarische 917 Le Mans uitdossingen als Team Salzburg of Martini Racing. Inmiddels weten we dat Porsche met Bacardi & Company Ltd (eigenaar van het merk Martini) zelfs een samenwerking heeft getekend, zodat de kleuren van de befaamde sportwagens uit de jaren ‘70 in een moderne interpretatie op de 918 Spyder beschikbaar zullen zijn. Trouwens benieuwd wat het volgende ‘lek’ wordt.

Met al deze openheid en inzage in de toekomst van de 918 Spyder vergeten we bijna dat Porsche tijdens de Autoshow van Detroit in 2011 nog een andere variant van de 918 liet zien, de RSR. Aangekondigd werd dat deze coupé zou dienstdoen als “racelaboratorium”, maar – enkele verschijningen tijdens evenementen en tentoonstellingen daargelaten – is er sinds die introductie nog maar weinig vernomen van de bloedstollend mooie 918 RSR.

Gelukkig leert de historie van Porsche ons dat conceptcars zelden aan het publiek worden getoond als er geen productiemodel op volgt. Ik ben dan ook hoopvol dat de 918 RSR de basis zal vormen van een toekomstige racewagen, vooral nu de RSR-variant van de 911 het – mede vanwege de balance of performance regels in lange-afstandsraces – steeds vaker moet afleggen tegen zijn concurrenten. De tijd zal het dus uitwijzen, maar tot dat moment teasert Porsche lekker voort.

Martin Woodward (31) is een groot Porsche-liefhebber, met een voorkeur voor (oude en nieuwe) Porsches met een middenmotor. Hij schrijft deze gastbijdrage louter op persoonlijke titel.

Share Button

8 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Deze moet er toch even bij:

    Er staat mij trouwens iets voor dat Harry zich – in het magazine zelf – naderhand kritischer heeft uitgelaten over de 918 Spyder. ‘k Ga eens in de archieven moeten duiken om te zien waar dat weer over ging…

    PS: geen enkel van de drie laatste (sticker-)incarnaties kunnen voor mij aan het originele zilveren concept tippen.

  2. Martin says:

    Klopt: Harry was in de column buitengewoon kritisch. Ik denk 2 of 3 edities terug. Ook voor mij geldt dat de Spyder concept tot nu toe de mooiste is, al begint de meest recente Martini-variant er een beetje op te lijken…

    • Ken Divjak says:

      Weet je nog wat zijn belangrijkste bezorgdheden waren?

      De prijs ongetwijfeld – maar ook het gebrek aan drama, niet?!

      PS: dat groen op die GT… – of ze d’r zo ook maar eentje verkocht hebben?

      • Pieter Ameye says:

        De prijs lijkt mij geen bezwaar te mogen zijn in tijden van million dollar hypercars (hoezo crisis?).

        Pagani, Ferrari, Bugatti, Jaguar, Aston Martin, het kan niet op. En die zijn bovendien nog allemaal gevoelig hoger gepositioneerd dan de Porsche. Het productieaantal was dacht ik ook een stuk beperkter dan bij de CGT het geval was. Die laatste heeft dan weer zijn beoogde 1.300 units niet gehaald. Maar dat lag denk ik eerder aan het feit dat niet iedereen er zo maar mee overweg kon…

        • Stijn says:

          Dat de CGT zijn doel niet haalde (maar op ik meen 1260 strandde) had voornamelijk met de VS te maken waar de CGT anno 2006 niet meer voldeed aan de veiligheidsnormen (inmiddels verouderde airbags). Porsche verkreeg geen uitzondering en besloot de stekker eruit te trekken…

      • Stijn says:

        Die groene CGT is een photoshop…

        Mijn bezorgdheid betreffende de 918 is het gewicht, dit moeten ze zien laag te houden zoniet gaat de nieuwe superwagen van Ferrari deze 918 (alhoewel ecologisch) belachelijk maken…

  3. Ken Divjak says:

    1.700kg, Stijn – HarrisMonkey is er naar gaan kijken:

  4. Ken Divjak says:

    Uncle Harry is en met Nonkel Röhrl over gaan babbelen:

Leave a Reply