DRIVR

Quali GP Italië: Hamilton blaast naar Pole

Lewis Hamilton had wat te bewijzen. Na Twittergate in België en de toenemende geruchten over een overstap naar Mercedes zette de Brit tijdens de kwalificatie voor de GP van Italië alles opzij om met een ‘best redelijke’ ronde de pole te pakken. Jenson Button maakte er op Monza een één-twee voor McLaren van, terwijl Fernando Alonso de tifosi liet schrikken door niet verder te komen dan een tiende tijd.

Hij lijkt er niet aan te kunnen ontsnappen: net als vorig jaar is Hamilton weer het middelpunt van controverse en discussie. De domme tweet met vertrouwelijke McLaren-data had hij nog maar net achter zich gelaten, of in het paddock van Monza ging het alleen nog maar over een mogelijke transfer naar Mercedes. In plaats van Schumacher? En dan Di Resta naar McLaren? Hülkenberg naar Ferrari? Bianchi naar Force India? De geruchtenmolen draaide overuren. Of was het een klungelige poging van Hamilton’s management om McLaren onder druk te zetten? Sportief zou Lewis er in ieder geval weinig mee opschieten.

Dus was het zaak dat Hamilton weer eens het woord liet aan zijn auto. Dat hoefde nog niet in Q1. Want de eerste kwalificatieronde werd een oefensessie voor de topteams toen Nico Hülkenberg aan het eind van het rechte stuk zonder versnellingen kwam te zitten. De 17 plaatsen in Q2 werden daardoor automatisch verdeeld onder de auto’s waar geen Caterham, HRT of Marussia op stond. De trend van de vrije trainingen zette zich wel door: McLaren en Ferrari waren snel, net als Paul di Resta en de Mercedessen, terwijl Red Bull worstelde met de nodige topsnelheid.

Webber valt uit de Boot

In Q2 werd het iets spannender. Niet alleen vanwege de kleine verschillen aan de top – het ging opnieuw tussen Ferrari en McLaren – maar ook omdat Red Bull nu op de wip zat. Zou een Red Bull net als in de vorige races Q3 niet halen? Of misschien wel twee? Met anderhalve minuut te gaan, stond Vettel elfde en Webber 14e met maar zes tienden tekort op Alonso die net als Q1 de snelste was. Vettel maakte er (voorlopig) een negende plek van, maar Webber viel uit de boot. Vettels plaats in Q3 werd bevestigd toen bleek dat Maldonado het niet redde. Op Di Resta en Kobayashi na voegde de hele middenmoot zich dus bij Lotus-invaller D’Ambrosio.

Met minimale verschillen tussen de McLarens en de Ferrari’s beloofde Q3 het boeiendste kwalificatiesegment van de middag te worden. Het ging nog om duizendsten tussen Massa en Button, maar Lewis Hamilton dook daar maar liefst vier tienden onder, met een ronde die hij zelf na afloop ‘best redelijk’ noemde. Ter contrast gaf Alonso zijn eerste rondje op. Geen nood, was het idee, in de tweede poging zou het vast allemaal goed komen.

Alonso tiende?!

De rest deed intussen voor spek en bonen mee – want Schumacher, Rosberg, Vettel, Räikkönen en Kobayashi kwamen een halve seconde tekort. Maar kon Di Resta in zijn op snelle circuits altijd rappe Force India het Ferrari/McLaren-feestje nog verstoren? Absoluut. Met een tweede tijd (die uiteindelijk een vierde werd) liet de Schot zich van zijn beste kant zien. Zonde dat juist hij vijf plaatsen wordt teruggezet wegens een bakwissel.

Maar de grootste verrassing moest nog komen, en wel eentje die het thuispubliek hard zou raken: nadat Massa sterk naar de tweede tijd reed – kort daarop verslagen door Button die er een McLaren-monopolie op de eerste rij van maakte – deed Fernando Alonso de tifosi de haren uit hun hoofd trekken door niet verder te komen dan een tiende tijd. Wat was er loos? Een probleem met de achterste stabilisatorstang zo bleek. Een duur malheur, waardoor Alonso zich morgen weer eens van zijn bovenmenselijkste kant moet laten zien zondag. Of het weer zo’n inhaalrace als in Valencia wordt?

GP Italië, Monza, kwalificatie, 8 september 2012

1e rij
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’24″010 – Q3
Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’24″133 – Q3
2e rij
Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’24″247 – Q3
Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1’24″540 – Q3
3e rij
Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 1’24″802 – Q3
Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1’24″833 – Q3
4e rij
Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 1’24″855 – Q3
Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’25″109 – Q3
5e rij
Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’24″304 – Q3 ***
Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 1’25″678 – Q3
6e rij
Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 1’24″809 – Q2
Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 1’24″901 – Q2
7e rij
Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’25″042 – Q2
Daniel Ricciardo (Toro Rosso STR7) – 1’25″312 – Q2
8e rij
Jerome D’Ambrosio (Lotus-Renault E20) – 1’25″408 – Q2
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’25″441 – Q2
9e rij
Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1’26″382 – Q1
Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’26″887 – Q1
10e rij
Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1’27″039 – Q1
Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’24″820 – Q2 **
11e rij
Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1’27″073 – Q1
Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 1’27″441 – Q1
12e rij
Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1’27″629 – Q1
Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – no time – Q1

*** Vijf plaatsen teruggezet wegens bakwissel
** Tien plaatsen teruggezet voor van alles en nog wat

[Dit verslag verscheen ook op Driving-Fun.com]

Share Button

Leave a Reply