F1 Review: Monza, Italië (GP 13/20 2012)

In de snelheidstempel van Monza gaf Lewis Hamilton iedereen het nakijken, maar Fernando Alonso toverde na afloop van de GP van Italië de breedste glimlach op het gezicht. Rivalen Vettel, Webber en Button bleven puntloos, terwijl Alonso’s derde plaats hem een royale – beslissende? – voorsprong in het kampioenschap gaf. Voor Sergio Pérez was een glansrol weggelegd: met een lange stint op de zachtere banden stormde hij naar een fabelachtige tweede plaats.

Voorafgaand aan de race was het nog helemaal niet zeker dat Alonso als de grote winnaar uit de strijd zou komen. Eén ding was wel zeker: zijn Ferrari was sneller dan zijn tiende startplaats (wegens technische problemen) deed vermoeden. Na een start waarin het hele veld wonderwel goed door de chicane kwam en Michael Schumacher nu eens géén plaatsen won, begon Alonso meteen aan zijn opmars. Terwijl zijn teamgenoot Massa vrijwel meteen de tweede plaats van Button afpakte, reed Alonso in de eerste ronde al vier man voorbij.

Daarna stokte het even voor de Spanjaard: juist Vettel bleek een lastige kluif. Sterker nog: de Duitser haalde de kennelijk toch niet zo hard lopende Mercedes van zijn oudere landgenoot in. Of de Red Bull liep in race-trim stukken harder dan in de kwalificatie, want Alonso kwam vervolgens niet zomaar langs Schumacher. Dat gebeurde pas na drie ronden, maar ook daarna liep de Ferrari niet significant op Vettel in.

Vergne eerste uitvaller

Terwijl Hamilton vooraan stukje bij beetje wegliep bij Massa, die zijn beste weekend van het jaar beleefde, verliet Jean-Eric Vergne op spectaculaire wijze als eerste de race. Aan het eind van het rechte stuk brak er opeens achteraan wat af. Daardoor begon de Toro Rosso van de Fransman spontaan rond te tollen en koos hij het luchtruim, na een wip te hebben gekregen van de vluchtheuvels die voorkomen dat auto’s de chicane afsnijden. Kort daarvoor liep een stevig duel tussen Di Resta en Senna nog maar net goed af, toen de Schot de Braziliaan bij de Roggia van de weg duwde.

De Mercedessen waren de eerste die voor verse banden naar binnen kwamen, in de 15e en 16e ronde. Een tweestopper voor Rosberg en Schumacher? Dat zou Räikkönen wat lucht geven, maar niets daarvan: Pérez kwam juist voorbijzetten, waardoor ook de Fin nieuwe banden kwam halen. Ook Webber klom een plaats op ten opzichte van Kobayashi, nadat de Australiër eerder Di Resta al had verschalkt.

Hamilton onbedreigd

Over ‘instortende’ banden gesproken: daar had Felipe Massa opeens last van. Zijn twee seconden op Button verdwenen als sneeuw voor de zon en de Brit stak zijn McLaren er bij de Roggia langs. Vervolgens was het de beurt aan Vettel en Alonso samen, die er een mooi pitstraatduel van maakten en nét achter Massa terug op de baan kwamen. Dat groepje zat weer achter de doorrijdende Ricciardo en Senna, terwijl Pérez nog verder naar voren reed. Button viel na zijn niet helemaal geslaagde stop terug in het gat tussen Pérez en de inmiddels aan Ricciardo en Senna voorbijgereden Massa, Vettel en Alonso.

De stop van Hamilton daarentegen ging in recordtijd, zodat de race voor de poleman van gisteren nog steeds helemaal volgens plan liep. Sergio Pérez nam dan wel tijdelijk de leiding over, maar het gat ten opzichte van teamgenoot Button was weer verder gegroeid, tot maar liefst 11 seconden.

Vettel beboet voor stevig verdedigen

Daarachter liep Massa weg bij Vettel en Alonso, die fel streden om de positie van de Duitser, totdat we in de Curva Grande zelfs een kopie zagen van het duel van vorig jaar, maar dan in spiegelbeeld: waar Vettel in 2011 met twee banden op het gras doorzette, daar moest Alonso met vier banden op het gras afhaken. Een tikje te fors verdedigd door Vettel? Hoe dan ook, een paar rondjes later was de Spanjaard alsnog aan zijn belangrijkste WK-rivaal voorbij. Daarna werd er niettemin een onderzoek ingesteld naar de gang van zaken in de Curva Grande, met als resultaat een drivethrough die Vettels kansen op een stevige puntenscore flink pijn zou doen.

Alonso had door zijn inhaalmanoeuvre bovendien zicht op een gratis derde plaats, want Felipe Massa reed een paar honderd meter voor hem. Maar nog voordat hij die plaats via een ruilactie met zijn nummer twee in handen kreeg, stond er al P3 op zijn pitbord. Jenson Buttons McLaren kwam met brandstoftoevoerproblemen tot stilstand in de aanloop naar de Parabolica. Meteen daarna diende Vettel zijn straf uit, waardoor hij terugviel tot achter Mark Webber.

Pérez ontpopt zich opnieuw als jonge ster

Vervolgens vermaakten we ons kostelijk met de duels Pérez/Räikkonen, Vettel/Webber en Rosberg/Räikkönen, waarna het ‘duel’ Massa/Alonso iets minder sensationeel verliep. In de laatste tien ronden zou de vraag worden wie nog voor een tweede wissel naar binnen zou komen. Pérez liep op de vierde plaats met snelste ronden van de wedstrijd in op Massa, maar wel op de zachte banden. De Sauber van de Mexicaan ging zelfs zo hard dat de Ferrari op het achterste rechte stuk wel leek stil te staan.

Daarna reed Pérez in hetzelfde hoge tempo naar Alonso toe. In de tweede DRS-zone naar de Ascari was het al gebeurd. Al liet Felipe Massa eindelijk zien waarom Ferrari hem misschien toch nog een kans moet geven, Sergio Pérez solliciteerde (opnieuw) nog nadrukkelijker naar een plaats in de tweede Ferrari in 2013. Op de zachtere banden zo’n eind zo hard rijden: het is een waardevolle specialiteit van de jonge Mexicaan, die eigenlijk die plaats bij Ferrari wel verdient. Wat moet een jonge jongen in een middenmootteam nog méér doen?

Dubbele nul voor Red Bull

Er zat nog meer venijn in de staart: Mark Webber kreeg zo’n tien rondjes voor het einde te horen dat Vettels auto er mogelijk zomaar mee zou ophouden. Met vijf ronden te gaan voltrok zich het drama voor Red Bull: Vettel werd bevolen om de auto onmiddellijk aan de kant te zetten en daarmee zijn motor te sparen. Weer diezelfde dynamo als in Valencia. Tot overmaat van ramp raakte Webber in de Ascari de macht over het stuur kwijt, waarna het ook voor hem afgelopen was. Nul punten voor Red Bull Racing.

De Mercedessen haalden toch nog meer uit hun zondag dan we halverwege de race dachten, terwijl Paul di Resta niet de kwalificatievorm van de Force India kon herhalen. Räikkönens onzichtbare race naar een vijfde plaats leverde de noest punten sprokkelende Fin nipt een derde plaats in de WK-tussenstand op. En zijn eenmalige teamgenoot Jérôme D’Ambrosio? Die reed zonder KERS naar een kansloze 13e plaats, overigens wel de beste klassering uit zijn carrière.

Zoals Spa, maar toch anders

Zo kregen we een race à la Spa, met een McLaren die uit het zicht naar een dominante overwinning reed, met een heksenketel aan inhaalacties in zijn kielzog. Maar ook met een paar verschillen: geen massale schade bij de start, Hamilton in de winnende McLaren en WK-leider Alonso die niet werd uitgeschakeld, maar juist volop profiteerde van de pech van zijn tegenstanders.

Door zijn overwinning (zijn derde van het jaar) schoof Lewis Hamilton op naar de tweede plaats in het kampioenschap, maar wel met 37 punten achterstand op de Ferrari-kopman. Zo werd Alonso’s weekend van schadebeperking er een van dikke winst. Hoe lang geleden is het dat we hartelijk lachten om die mislukte Lego-auto waarmee Alonso kon uitkijken naar alweer een mislukt Ferrari-jaar?

GP Italië, Monza, 9 september 2012
1 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 53 ronden, 1.19’41″221
2 – Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 4″356
3 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 20″594
4 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 29″667
5 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 30″881
6 – Michael Schumacher (Mercedes W03) – 31″259
7 – Nico Rosberg (Mercedes W03) – 33″550
8 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 41″057
9 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 43″898
10 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 48″144
11 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 48″682
12 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 50″316
13 – Jerome D’Ambrosio (Lotus-Renault E20) – 1’15″861
14 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
15 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
16 – Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
17 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
18 – Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1 ronde
19 – Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 1 ronde

Snelste ronde: Nico Rosberg, 1’27″239

Uitgevallen
51e ronde – Mark Webber
50e ronde – Nico Hülkenberg
47e ronde – Sebastian Vettel
32e ronde – Jenson Button
8e ronde – Jean-Eric Vergne

WK coureurs
1.Alonso 179; 2.Hamilton 142; 3.Räikkönen 141; 4.Vettel 140; 5.Webber 132; 6.Button 101; 7.Rosberg 83; 8.Grosjean 76; 9.Pérez 65; 10.Massa 47; 11.Schumacher 43; 12.Kobayashi 35; 13.Di Resta 32; 14.Hülkenberg 31; 15.Maldonado 29; 16.Senna 25; 17.Vergne 8; 18.Ricciardo 4.

WK constructeurs
1.Red Bull-Renault 272; 2.McLaren-Mercedes 243; 3.Ferrari 226; 4.Lotus-Renault 217; 5.Mercedes 126; 6.Sauber-Ferrari 100; 7.Force India-Mercedes 63; 8.Williams-Renault 54; 9.Toro Rosso-Ferrari 12.

[Dit verslag verscheen ook op Driving-Fun]