DRIVR

Achtergelaten: Lotus Esprit “SID” (+ Video)

Of het nu om klassiekers van particulieren gaat of om vergeten prototypes, ons collectief octaanhart gaan spontaan bloeden als er weer eens een DRIVR aan de natuur wordt teruggegeven. Gevoelige Lotus-adepten zullen hun waterlanders moeten bedwingen, want PistonHeads zag onlangs met lede ogen aan wat het bedrijf dat met zichzelf in de knoop ligt, met z’n oude test mules doet.

Onlangs botsten de Britten namelijk op SID. Geen Cockney broertje van KITT, maar Structures, Isolation and Dynamics, iets dat er verdacht veel als een Esprit uitziet. Wat er zo speciaal aan is? In de jaren 80 sleutelde Lotus aan nieuwe technologieën voor de ophanging, wat in de vroege jaren 90 culmineerde in SID, Lotus’ rijdende laboratorium. Volledig actieve en computergestuurde elektrohydraulische ophanging, beperkte achterwielsturing, vierwielaandrijving en een monocoque uit glasvezel en epoxyhars, om maar enkele dingen te noemen. Met wat getokkel op de – indertijd allicht groot uitgevallen – laptop konden de ingenieurs het karakter van het onderstel naar believen aanpassen.

Lotus Esprit SID

Het resultaat was zodanig indrukwekkend dat Autocar-journo David Vivian na een testrit in ’93 niet genoeg kreeg van de moeiteloosheid waarmee Lotus storende elementen uit de rijbeleving wist te filteren: “like being given a glass of sparkling Perrier after years of drinking ditch water”. Ongetwijfeld goed voor een ereplaatsje in de hal in Hethel of klaar om naar een museum verscheept te worden? Helaas: het summum van 90s-Lotus-technologie staat op dit moment weg te kwijnen in een uithoek van de parking. Dat Lotus maar snel terug de richting uitgaat die het verdient.

[Foto: PistonHeads]

Share Button

3 Responses

  1. Dirk VR says:

    Er zijn nog wel meer merken die dit doen, of liever deden. Zo heb ik nog verschillende beelden gezien van afgedankte proto’s en preproductiemodellen die bij Lamborghini gewoon achter de fabriek op een hoopje waren gegooid.

    Nu is daar natuurlijk al lang geen spraken meer van omdat ze ingezien hebben wat voor meerwaarde al die modellen bieden. Ik dacht zelfs dat Lamborghini (al onder Audi-bewind) de publicatie van die beelden helemaal niet zag zitten.

  2. heidekonijn says:

    Gaat het gerucht niet dat Marchionne het Alfa museum in Milaan wil sluiten en in een Turijnse kelder wil stouwen? SID x 1000.

    • heidekonijn says:

      En net nu komt Sid Watkins te overlijden. Vrijwilligers die een geavanceerd prototype willen bouwen, Sergio noemen en in de regen willen zetten?

Leave a Reply