DRIVR

Test: Audi S5 3.0 TFSI

“A similarly specified S5 coupe – powered by the V6 engine – might well be one of the best driver’s cars ever to wear the four rings. If only Audi would build it.” schreef Autocar enkele jaren geleden over de S5 Cabrio. Nu is het zover: de Coupé kreeg bij z’n facelift dezelfde drukgevoede zescilinder als de Cabrio en de Sportback. Benieuwd of de Britten het bij het rechte eind hebben? Wij zochten het uit.

Audi S5 3.0 TFSI

Audi S5 3.0 TFSIAudi S5 3.0 TFSI

Eerst tijd voor wat cijferwerk. De 4,2-liter V8 FSI uit de vorige S5 Coupé had 354 pk en 440 Nm nodig om je in 5,1 seconden richting 100 te lanceren. Maar hij had daar ook 10,8 liter en 256 CO2’s voor nodig. Hoogst onverantwoord in deze politiek correcte tijden, dus exit V8-gegorgel en enter V6-superchargergefluit. De 3.0 V6 TFSI stelt het met een ‘schamele’ 333 pk en opnieuw 440 newtonmeters, maar pitst twee tienden van de stoplichtsprint en heeft daar een sociaal meer aanvaarde 8,1 liter en 190 koolstofdioxiden voor nodig. Win-win voor Ingolstadt.

Maar gaat die downsizing ten koste van het rijplezier? Vlij je neer in de perfect passende nappalederen S-sportzetels, zet het afgeplatte sportstuur goed, druk op de startknop, zet de S-Tronic in D en… merk een lichte teleurstelling. De duw in de rug is vlot, maar niet overtuigend en de roffel op de achtergrond is aangenaam, maar te gedempt. Speel met het Audi Drive Select-systeem en laat Comfort voor wat het is. Ook Efficiency laat je beter links liggen, tenzij je het gemiddelde verbruik drastisch wilt drukken en de TFSI de keel wilt dichtknijpen.

Audi S5 3.0 TFSIAudi S5 3.0 TFSI

Nee, als de S5 een grijns op je gezicht smeert, doet hij dat in Dynamic. Je grijns wordt gegarandeerd breder wanneer de obligate vlinderkleppen in de uitlaat opengaan – met heerlijke burble als je het gaspedaal half induwt en daarna lost – en wanneer de S-Tronic bij volgas de naald in de rode zone knalt. Daarvoor zet je de pook maar meteen in ‘S’, want zelfs geen vingervlugge zenuwtrek in je hand kan tippen aan de schakeltijden van de zevenbak. Heb je toch liever zelf de flappy paddles in handen, ga dan voor de manuele modus, maar weet dat Herr S-Tronic af en toe subtiel je keuzes corrigeert. Wil je hyperefficiënt, dan is de S-stand op geen foutje te betrappen.

Evenmin op een foutje te betrappen: het onderstel. Credits daarvoor gaan uiteraard naar de Quattro-vierwielaandrijving, maar ook naar de variabele hydraulische demping en het sportdifferentieel. Waren de eerste bochten tijdens onze testdriedaagse nog voorzichtig – daarvoor kijken we niet alleen naar de € 75.594 waarmee we onderweg waren, maar ook naar het manco aan feedback van het artificieel zware stuur – dan gingen we na een tijdje steeds later in de remmen en vroeger op het gas. Geen neuszwaar wegschuiven over de voorwielen bij het insturen, geen twitch in de achterkant bij het uitaccelereren. Gewoon tonnen grip.

Audi S5 3.0 TFSI

Audi S5 3.0 TFSI interiorAudi S5 3.0 TFSI

Rest ons dus terug te komen op de vraag van Autocar. Waren ze op zoek naar “one of the most efficient driver’s cars ever to wear the four rings”, gingen we zonder meer akkoord – al gaat die vlieger op voor het leeuwendeel van de huidige S-/RS-generatie. Maar voor one of the best mist hij sensatie en betrokkenheid, en gluren we nieuwsgierig richting RS5. Al is deze S5 wel verdomd goed.

AUDI S5 3.0 TFSI

Plus Min
+ Bovengemiddeld efficiënt… – …maar iets te glad

Weggecijferd

Motor 3.0 V6 turbobenzine
Aandrijving 4×4
Vermogen 333 pk
Koppel 440 Nm
Gewicht 1.630 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,9 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 9,4 l/100 km
CO2-uitstoot 190 g/km
Prijs 58.890 euro
Fiscale PK 15

Verdict

8 op 10

Share Button

One Response

  1. Dirk VR says:

    Nog geen 10 liter verbruikt? Dat is wel erg netjes…

Leave a Reply