DRIVR

Achter De Schermen: Donderdag voor de GP van SPA

We houden van racen voor de snelheid, het geluid, de beweging en de actie. Maar autosport kan ook mooi zijn als er niets gebeurt – vooral op donderdagavond. Dan voel je de stilte voor de storm: er lijkt niets te gebeuren, maar onder de oppervlakte borrelt het. Een impressie van de vooravond van de GP van België op Spa.

Het begint al als je het circuit nadert; overal parkeeraanwijzingen, maar waar zijn de auto’s? Natuurlijk zijn er mensen die al op donderdag afreizen naar een GP, maar die rijden naar hun hotel of zetten hun tent op. Ook op het terrein zelf heerst die sfeer – alsof een handvol mensen het luchtalarm niet heeft gehoord, en zijn gangetje gaat op een terrein dat zwart zou moeten zien van het volk.

De monsters zelf slapen ook nog, al zijn hun verzorgers wel druk in de weer. Heel af en toe mogen ze even ademen, en schakelen ze gezwind door de verzetten. Alles prima? Alles prima. Her en der worden de laatste spullen op hun plaats gezet, en gaan de flight cases aan de kant. Tegen het eind van de dag zijn de menners toe aan een adempauze, of gaan ze ijsberen terwijl ze telefoneren. Rond GP nummer twaalf is het immers tijd om lijntjes uit te gooien voor het volgende seizoen – zeker in de GP2, waar je op een paar toppers na altijd voor een beter team kunt uitkomen dan je nu doet. In de loop van het weekend speelt het journaille daarom af en toe doorgeefluik tussen coureurs en geïnteresseerde teambazen. Want net als op een gemaskerd bal vindt de eerste toenadering nooit rechtstreeks plaats.

Parcours voor Joggers

Vanuit de GP2-pitstraat lopen we via La Source naar de F1-pits. Het circuit is een parcours voor joggers geworden. Coureurs, maar ook monteurs en zelfs pr-dames zien een rondje Spa als de perfecte duurtraining van de dag. Op Eau Rouge moeten ze dan wel even om Nico Rosberg heen lopen, die in Lotushouding aan de apex zit, midden in een interview Lee McKenzie van de BBC.

Ondertussen zijn ze bij Marussia en Mercedes met pitstopoefeningen bezig. De rust wordt daardoor elke halve minuut verstoord door het ratelen van wheelguns, die verdomd hard klinken als verder alles til is. Bij de andere teams worden dan weer klusjes verricht; grappig om te zien hoe elk team zijn eigen aanpak heeft. Sommige hebben hun auto’s helemaal uit mekaar op de bok, bij andere staan ze gewoon raceklaar op hun wielen – al worden ze ongetwijfeld ook daar nog eens doorgelicht voordat de eerste training op vrijdag van start gaat.

In het F1-paddock heerst er eveneens een kalme sfeer rond de spiegelpaleizen van Ferrari & McLaren, en het Energy Station van Red Bull. De luxe spat er gewoon van af, en maakt het contrast is met het kamp van de baancommissarissen des te groter. Gammele caravans, lekkende tenten – dat is de setting voor de mannen die dit weekend hun leven net zo goed in de waagschaal leggen als er een coureur moet worden gered. De onfortuinlijke P2-piloten Nigel Melker, Robert Cregan en Jeroen Mul zouden hun de volgende dagen dankbaar zijn.

In the Zone

Even keert het donderdagavondgevoel terug op vrijdag, als we door de pitstraat wandelen vlak voor de vrije GP2-trainingen. Er loopt helemaal niemand, samen met de Italiaan Paolo Pellegrini ben ik de enige fotograaf. De coureurs zitten al in hun auto’s of stappen in en worden vastgegespt – maar niet voordat ze hun zolen goed hebben drooggewreven. Want na de mooie avondzon van donderdag voert de regen vrijdag een waar schrikbewind. Sommige coureurs zitten al ‘in the zone’ – hun ogen gesloten, een rondje afwikkelend voor hun geestesoog. Anderen kunnen nog even knikken of zwaaien, maar daarna gaan ook hun ogen dicht. Dat moet ook, want vandaag is Spa uitdagender dan ooit.

VOLGENDE WEEK:
Het 2de deel van ons Achter de Schermen-verslag vanop SPA door collega Jeroen Peeters!

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Mattijs,

    Ben je al ooit getuige geweest van dat andere F1-ritueel op donderdag, namelijk de testrondjes van de C63 medi-Merc met de opvolger van de betreurde Sid Watkins aan boord?

    Blijkbaar staat er elke F1-donderdag een crash-simulatie op het programma, waar de – diepe adem – “25 dokters en evenveel verpleegsters, acht amulancecrews, speciaal opgeleide bevrijdingsteams, twee helekopters en paramedici in het medisch centrum” aan deelnemen?

    [Quote: Bert Voet uit het fijne Gary Hartstein-artikel uit Sabato]

  2. Mattijs says:

    Kort antwoord: neen. Wel van dezelfde simulatie bij de GP2, althans, ze waren net klaar toen ik kwam kijken.

Leave a Reply