DRIVR

BMW Active Tourer Concept: Hybride én FWD…

Tot nu toe hadden BMW’s altijd achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Dat daar eerder vroeger dan later verandering in zou komen, is al even bekend, maar toch blijft het even slikken als het eenmaal zo ver is. Op het Autosalon van Parijs toont BMW immers de Concept Active Tourer, een plug-inhybride met voorwielaandrijving.

Tot nu toe hadden de meeste BMW’s een wat sportievere inslag. Niet dat ieder type direct geschikt was om het circuit mee op te gaan, maar vergeleken met de concurrentie waren Beiers altijd wat meer op Freude am Fahren gericht. De Concept Active Tourer is echter de voorbode van een model dat moet gaan concurreren met de Mercedes B-Klasse, een op comfort en gebruiksgemak gerichte monovolume.

Tot nu toe bemoeide BMW zich nochtans niet met zulke MPV’s. Samen met de voorwielaandrijving zorgt dat voor een totaal ander uiterlijk dan we van BMW gewend zijn. Het design van het merk is immers al decennialang opgebouwd rond een lange, vrijwel vlak liggende motorkap en een voorruit die ver naar achteren is geplaatst. De nieuwe Concept Active Tourer heeft daarentegen een vrij korte neus, een aflopende motorkap en een ver naar voren geplaatste voorruit. In combinatie met de wielbasis van 2,67 meter en een hoogte van 1,58 meter moet dat extra binnenruimte opleveren en het in- en uitstappen makkelijk maken.

Onder de motorkap ligt een 1,5 liter kleine TwinPower Turbo-benzinemotor, die afgeleid is van BMW’s zes-in-lijn – zij het met maar half zoveel cilinders. De nieuwe motoren van BMW zijn immers modulair opgebouwd uit cilinders met een inhoud van 0,5 liter – volgens BMW het ideale volume. Volgens München heeft de driecilinder een zachte loop, een spontane gasrespons en een sportieve sound.

Hij hoeft het echter niet alleen te doen: de 1.5 turbo krijgt – in deze concept car althans – assistentie van een elektromotor. Het totale vermogen komt daarmee op 190 pk. BMW belooft een acceleratie van 0 naar 100 km/h binnen de acht seconden, een topsnelheid van ongeveer 200 km/h en een verbruik van minder dan 2,5 l/100km.

Ondanks die nobele woorden beschouwen veel BMW-liefhebbers een voorwielaangedreven model als een apocalyptisch voorteken. Zelfs al gaat het maar om een concept, want het is een publiek geheim dat deze Active Tourer over een dik jaar in de showroom komt.

Wat vinden jullie van BMW’s voorwieltrekker? Slim en eigentijds, of toch gewoon blasfemie?

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]

Share Button

5 Responses

  1. AnthonyG says:

    Eindelijk een BMW die veilig is in de regen.

  2. Dirk VR says:

    Los van het feit dat de helft van de BMW-rijders toch nauwelijks weet of ze nu in een voor- achter- of vierwielaandrijver rijden, is dit toch een kaakslag in het gezicht van het merk dat zich als ultimate driving machine profileert.

    Not BMW, not done. Hoe goed het ook moge zijn. Een subbrand had eventueel de oplossing geweest, maar hiermee degradeert het zichzelf op lange termijn. Geen slimme zet.

  3. electroshock says:

    Inderdaad een sub-brand zou een andere positionering zijn.
    Ik had trouwens altijd gedacht dat BMW een oog had laten vallen op de rechten van ‘Borgward’, niet dus. In april bleek dat VW de merken Borgward, Lloyd en Goliath ingelijfd had (vooral met de bedoeling nog onder de eigen seat- & skoda- producten te duiken voor een € 5000,-karretje http://www.autobild.de/artikel/vw-kauft-borgward-markenrechte-3349341.html).
    Tot nader order noemt de BMW sub-brand dus alleen maar ‘BMW-i’.

  4. Ken Divjak says:

    Noem het gerust BMW’s B-Klasse,
    waar ze geen antwoord op hadden en dus centen aan verloren.

    De 1.5 driecilinder turbo is ondertussen voorgesteld in een 1-Reeks:

  5. kclement says:

    Als ik enkel de foto’s van de achterkant had gezien, zou ik gezworen hebben dat het een Mercedes was. Volledig de stijl overgenomen van de nieuwe B klasse.

    En jah, voorwielaandrijving.
    Maakt dat uit voor een MVP? Lijkt me niet echt een plezierwagen te zijn.

Leave a Reply