DRIVR

Smart Times 2012: ForTwo Electric Drive & Brabus

De PR-machine van Mercedes draait overuren wanneer we de vierkranenparking van de Waagnatie opdraaien. Na tal van lokale events én een Romeinse editie is het meteen aan Antwerpen om de Smart Times te hosten; een uit de kluiten gewassen feestje voor eigenaars en sympathisanten van de Swatch Mercedes Art of kortweg Smart. Wij trokken erheen om de elektrische versie te evalueren en terloops de nieuwe Brabus te quoteren. Met 1.114 anderen in ons kielzog.

Bijna niet te geloven dat de Smart ForTwo al vijftien jaar min of meer ongewijzigd in de catalogi staat. Frappanter nog: in al die tijd is er – op een gelijkaardig concept van Toyota na – niets uitgekomen dat beter in de stadsjungle fungeert. De recent overleden Nicolas ‘Swatch’ Hayek moet echt een glazen bol gehad hebben om dat eind jaren ’80 te voorzien, ook al duurde het nog tien jaar om samen met Mercedes tot de City Coupé van 1998 te komen. Saillant detail: Volkswagen zou na verregaande gesprekken bedankt hebben om zich op de Lupo 3L te concentreren – net als BMW, FIAT, GM en Renault.

Anno 2012 mag je trouwens weer van ‘de’ Smart spreken, aangezien er enkel nog varianten van dat ene tijdloze ontwerp geproduceerd worden. De gestripte CrossBlade is niet meer sinds 2002, de competente Roadster sinds 2005 en de dubieuze ForFour weg van 2006. Resten er vandaag nog: de ForTwo Coupé (de klassieker dus), ForTwo Cabrio (met automatisch tweestandendak) én de ForTwo Electric Drive (die in beide configuraties te hebben is). En laat dat nu de Smart zijn die Hayek al van in den beginne in gedachten had, met nul gram uitstoot en onze namen op de testfiche.

Waar de gewone versie driecilinders van Mitsubishi in de koffer heeft, doet de ED het met een 55KW-motor van omgerekend 75pk. En het moet gezegd: die zit de ForTwo als gegoten, al was het maar omdat de slome automaat daardoor vervalt. Van stilstand tot stadsrand is er dan ook weinig dat even gezwind tussen het verkeer laveert als dit EV’tje, en dat maximaal 140km lang. Daarna moeten alle 24.000€ voor zeven uur aan de stekker, tenzij je een snellaadmodule budgetteert die hetzelfde op één uur doet. Wel niet ideaal voor de batterijen zo blijkt, maar die zijn voor 65€/maand te leasen (waardoor de instapprijs naar 19.240€ zakt). Om kort te gaan: de Smart die hij altijd had moeten zijn – punt.

Of MiniMerc dan geen modeluitbreiding meer ambieert? Toch wel, maar niet in de klassieke zin van het woord. Beter dan de gekende paden te bewandelen, wil Smart Hayek’s pleidooi voor flexibel privétransport doortrekken naar tweewielers – en daar is de eBike een eerste voorbeeld van. Meteen te koop en bijgestaan door een batterij vervoegt die het rijtje elektrofietsen à la VeloSolex om de weg te vereffenen voor de Smart eScooter van 2014. Als PedEleC of Pedal Electric Cycle is de eBike trouwens een hybride; de motor assisteert enkel op vraag, alleen wanneer er getrapt wordt en maximaal tot 25km/h. Great fun voor een – in topfietstermen – redelijke 2.900€.

Tot slot op het programma: een speeddate met de Smart Brabus die we van 2008 kennen. Nog altijd de sportsloef onder de instekers en nog altijd plezanter op papier dan in de praktijk – dat is de Bottrop-special ten voeten uit. Want voor echte DRIVRs zijn de schakeltijden (hoewel 30% sneller dan bij niet-Brabus modellen) nog altijd lethargisch, de zijwindgevoeligheid hilarisch en het ESP zo strak afgesteld dat er – ondanks achterwielaandrijving – zelfs niet gekwispeld mag worden. Toch moet je dit bromtolletje eens ervaren, al was het maar omdat er qua buzz niets in de buurt komt van deze 102pk sterke matchbox die voor 20.238€ van hand wisselt. Tenzij misschien een opgefokte zitmaaier.

Een über-Smart die ons wel de moeite lijkt maar voorlopig nog niet in België vertoeft is de Brabus-editie van bovenvermelde ED. Maar zelfs zonder diens aanwezigheid heeft Smart Times 2012 een punt: Nicolas Hayek’s kleintje is cult. Hoe verklaar je anders dat zo’n 1.500 liefhebbers uit 40 landen naar Antwerpen afzakken om er vier dagen in het gezelschap van 1.114 andere Smarts te vertoeven? En nu we toch met cijfers aan het goochelen zijn: de productieteller staat intussen op 1.350.000 ForTwo’s waarvan er al verschillende meer dan een half miljoen kilometers gebold hebben.

Stellen dat de ForTwo een moderne incarnatie is van iconen als de originele 500 en MINI blijkt dus niet helemaal van de pot gerukt. Want waar FIAT en BMW beroep doen op het verleden om een conservatief heden te creëren, heeft Mercedes zijn publiekslieveling helemaal solo uit de grond gestampt – net als Giacosa en Issigonis zoveel decennia geleden. En dat werkt – misschien niet marketinggewijs maar zeker functioneel – beduidend beter dan de retro-aanpak. In die mate dat de naam Nicolas Hayek gerust aan dat illustere lijstje toegevoegd mag worden.

Share Button

6 Responses

  1. Gideon says:

    Amsterdams’ stadsfotograaf en fervent smart-rijder Thomas Schlijper heeft een aantal leuke kiekjes gemaakt van het evenement: http://schlijper.nl/search/smart/.thumb

  2. Ken Divjak says:

    Absoluut & inderdaad – dit was het helemaal:

    Foto’s: Thomas Schlijper

  3. Pieter Ameye says:

    Voor wie trouwens wil weten welke richting Smart zal uitgaan in de nabije toekomst, presenteert het merk op het eind van de maand in Parijs de ForStars Concept. Heel futuristisch en puur concept. Maar je krijgt al een idee:

  4. Ken Divjak says:

    Van begin tot einde genoten, dit tripje Smart ED van Parijs naar Le Mans (Classic):

    Chromjuwelen Électrique (Full) from Ralf Becker on Vimeo.

  5. Cinquecento says:

    Altijd al een kleine zwak gehad voor de Smart Roadster/Coupe. Maar wat ik mij afvraag, Zijn er bedrijfjes gekend die de (naar het schijnt) vreselijke versnellingsbak omwisselen voor een manueel exemplaar?

Leave a Reply