DRIVR

Officieel: Aston Martin DB9 (MY 2013)

Aston Martin slaat het Salon van Parijs naar goede gewoonte over. Maar dat betekent niet dat ze geen nieuwigheden hebben, met name de gefacelifte DB9. Hoewel substantieel tegenover het uitgaande model, wordt het er voor de goede verstaander niet eenvoudiger op; het koetswerk is namelijk vrijwel identiek aan dat van de uitgaande Virage (die ondertussen uit productie is). Tijd om orde op zaken te zetten.

Aston Martin DB9 2013

Bij Aston lagen ze duidelijk met zichzelf in de knoop. Enerzijds had je ‘onderaan’ de V12-ladder eerst een DB9, vlak erboven de Virage en helemaal bovenaan de DBS. Anderzijds waren de verschillen vooral mathematisch, hoewel de koetswerkpanelen – met uitzondering van het dak en de kofferklep – voor elk van die drie verschilden. Velen zagen de Virage daarom als logische opvolger van de DB9. Maar aangezien die laatste een veel sterkere naam heeft en als een van de hoekstenen van het gamma geldt, is het de Virage die met ongeveer 1.000 verkochte units het onderspit delft.

Aston Martin DB9 2013

Aston Martin DB9 2013Aston Martin DB9 2013

Patato, patato. Wat telt is dat kopers nu feitelijk een Virage tegen DB9-prijzen krijgen, inclusief de standaard Brembo Matrix carbon keramische remmen en het opgewaardeerde interieur met nieuwe hoogwaardige materialen en dito afwerking. Ook krijgt de DB9 nu standaard automatische koplampen en ruitenwissers, bi-xenon verlichting, LED zijverlichting en een iets geprononceerdere achterspoiler voor extra stabiliteit bij hoge snelheden. Opmerkelijk is ook dat de grille wordt afgewerkt met echt metaal, maar dankzij een slim ontwerp wel voldoet aan de Europese wetgeving qua voetgangersveiligheid. Optioneel is er voor het eerst een achteruitrijcamera en zijn de lichtgewicht kuipstoelen van op V12 Vantage & DBS nu ook verkrijgbaar.

Aston Martin DB9 Volante 2013

Aston Martin DB9 Volante 2013Aston Martin DB9 Volante 2013

Motorisch gaat de DB9 er zo’n 50pk en 20Nm op vooruit om met 517pk en 620Nm op het niveau van de oude DBS. Dit onder andere dankzij een nieuwe cilinderkop, gereviseerd inlaatspruitstuk, DVVT (dual variable valve timing) en een brandstofpomp met extra capaciteit. Tenslotte zijn de dempers nu van het ADS-type (Active Damping System); units die voorheen standaard waren op de types Virage en DBS, en afhankelijk van de omstandigheden en de gekozen setting (Normal, Sport of Track) zich aanpassingen naargelang de input van de bestuurder en de staat van het wegdek.

Daarmee is het gamma met Cygnet, Vantage, DB9, Vanquish & Rapide opnieuw een stuk transparanter. Prijzen voor België zijn nog niet bekend, maar die zullen logischerwijs in de lijn liggen van het uitgaande model.

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Hoewel ze stuk voor stuk bloedmooi zijn,
    blijft het merendeel – inclusief deze ‘gefacelifte’ DB9 – aan het Audi-syndroom lijden.

    Goed dat de Vanquish daar binnenkort verandering in brengt,
    want ik kan ze nauwelijks uit mekaar houden…

  2. Thierry 911 says:

    Weinig transparantie, en je kan ze makkelijk luiheid verwijten. Anderzijds ben ik blij dat mn DB9 uit 2007 er nog steeds vrij modern uitziet. De verschillen met de Virage (of DB9) zijn als je ze naast elkaar zet toch vrij duidelijk. Alleen het interieur en de afwerking zijn de grootste weggevers.

  3. Pieter Ameye says:

    De spoilerlip had niet eens gehoeven en een manuele bak-optie ware welkom geweest. Maar zonder twijfel het meest uitgebalanceerde ontwerp uit de reeks.

Leave a Reply