DRIVR

Kies Maar: Peugeot 208 GTi of Ford Fiesta ST?

Het meest voorkomende autotype in ons immer uitdeinende testarchief? Zonder enige twijfel de hot hatch. Goedkoop, praktisch en scherp omvat die alles wat de gemiddelde DRIVR nodig heeft in één compact pakketje. De laatste jaren beleeft het genre een ongeziene hausse, en het einde lijkt allesbehalve in zicht. Begin 2013 krijgen de Peugeot 208 en de Ford Fiesta, twee van de betere B-segmenters, de inmiddels ingeburgerde sportbehandeling.

Ford Fiesta ST

Ford Fiesta STFord Fiesta ST

Over de Fiesta ST berichtten we een jaar geleden al, maar over enkele maanden moet hij dan toch het levenslicht zien. In afwachting van de nóg straffere RS krijgt hij de bekende 1.6 EcoBoost in de neus, opgekieteld tot 180 pk en 240 Nm. Dat moet de in standaardtrim al gezwind sturende Fiesta eindelijk de prestaties geven waar zijn oerdegelijke – en opvallend lichte – chassis om smeekt. Ford heeft het over nul tot honderd in minder dan zeven seconden en een top boven de 220 km/h. Verder noteren we onder meer een setje Recaro’s, een (gedeeltelijk?) uitschakelbaar ESP met drie standen en een elektronisch sperdifferentieel.

Peugeot 208 GTi

Peugeot 208 GTiPeugeot 208 GTi

De veel recentere Peugeot 208 krijgt in de lente al het gezelschap van een sportvariant. Geen RC dit keer, maar een rasechte GTi, want het is Peugeot menens: dit model moet eindelijk terug aansluiting vinden bij de 205 GTi van weleer – volgens Zij Die het Kunnen Weten nog steeds de beste hot hatch aller tijden. Geen half werk dus, getuige de lange lijst aanpassingen, waaronder de stabilisatorstangen, dempers, vering, stuurinrichting, torsieveren en spoorbreedte. Het belangrijkst is misschien nog de 165 kg gewichtsbesparing ten opzichte van de 207 GTi, die voor de nodige lichtvoetigheid moet zorgen. En, samen met de 200 pk en 275 Nm van de 1.6 THP uit de RCZ, voor een sub-zevensecondensprint.

Op papier zijn de 208 GTi en de Fiesta ST dus aan elkaar gewaagd: beiden vertrekken al van een leuk sturende hatchback, zetten in op een laag gewicht en leveren dankzij een potente 1.6 turbo quasi dezelfde prestaties. De keuze tussen de twee lijkt er dus, zoals zo vaak, een van het hart te worden. Je voelt mijn vraag al komen: aan dewelke zijn jullie verk(n)ocht?

Share Button

5 Responses

  1. heidekonijn says:

    Nooit gedacht dat kiezen tussen een Ford en een Pug zo moeilijk zou kunnen worden. Maardoe toch maar die laatste.

  2. Pieter Ameye says:

    Bijzonder lastige keuze. Enerzijds weet je quasi zeker dat de Fiesta niet zal teleurstellen, anderzijds is het Peugeot precies ook terug menens. Puur op looks dan maar de Peugeot…

  3. vdsmichiel says:

    Op basis van het uiterlijk kies ik voor de Ford qua koetswerk (de Peugeot ziet er iets te braaf uit om HOT genoemd te worden) en voor de Peugeot qua dashboard (dat van Ford is gekunsteld en kitscherig). Dat doet er echter allemaal niet toe; de enige vraag die telt in het geval van een hot hatch is: ‘Hoe rijdt het ding?’ We weten dat zowel Peugeot als Ford een onderstel meesterlijk KUNNEN afstellen en dat de 1.6-turbomotoren wel wat in hun mars hebben. The proof of the pudding is in the eating. Fiesta of 208? Degene die het best stuurt én de meeste sensaties biedt, wint voor mij.

  4. Ken Divjak says:

    Anno 2012 heeft Ford inderdaad de betere HH-papieren:

    – recent een gekietelde Fiesta Sport gereden, en die was top
    – net de nieuwe Focus ST getest, die was idem dito

    (Beide verslagen verschijnen binnenkort online trouwens)

    En dat geeft veel vertrouwen voor de nakende Fiesta ST, waar de 208 nog alles te bewijzen heeft – temeer daar de vorige GTi-generaties er niet in slaagden om de 205 met hetzelfde acroniem te doen vergeten.

    Ik ga beide eens grondig bepotelen in Parijs volgende week,
    en dan zien waar ik mijn (voorlopige) centen op zet.

    In ieder geval: dit wordt één van de meest geanticipeerde tests van begin 2013!

    • Stijn says:

      Klopt, doet me denken aan de laatste Rocky-film (‘Rocky Balboa’). De oude kampioen (van de jaren ’80, Peugeot) tegen de huidige kampioen (Ford, of is het eerder runner-up na Renault). Zie Peugeot het toch erg moeilijk hebben om meteen vanuit het niets een wagen neer te zetten die de Fiesta ST en de Clio RS (toekomstige of huidige) gaat doen verbleken. Maar de Fiesta vind ik dan weer, in typische Ford-traditie, na de facelift en omvangrijke smoel minder aantrekkelijk geworden…

Leave a Reply